دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهار کتابخوانی|

گردش علمی دانشجویان در نمایشگاه کتاب با تخفیف‌های نازل

گردش علمی دانشجویان در نمایشگاه کتاب با تخفیف‌های نازل
در حالی که دانشجویان چشم انتظار بن خرید از نمایشگاه کتاب امسال بودند، رقم پایین و تخفیف حداقلی موجب شده تا عطای خرید کتاب را به لقایش ببخشند.
کد خبر : 910789

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقم بن‌ خرید کتاب دانشجویی در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، پاسخگوی نیاز دانشجویان علاقه‌مند به کتاب نیست.

سال گذشته بن کتاب به میزان ۶۰۰ هزار تومان و با سهم ۶۰ درصد پرداختی توسط دانشجویان فارغ از گرانی کتاب و مقطع تحصیلی آنها اعطا شد. امسال تنها اقدام حمایتی اضافه کردن ۱۰۰ هزار تومان به مبلغ بن بود که با اعلام مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مجدداً با تخفیف سهم ۶۰ درصد پرداختی توسط دانشجویان برای شماره دانشجویی آنها پرداخت شد. موضوعی که دانشجویان عملاً آن را لمس نمی‌کنند و می‌گویند در زمان خرید قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی از کتاب‌ها کسر و مابقی مبلغ به عنوان بدهی آن‌ها اعلام می‌شود.

واقعیتی که تا روز چهارم نمایشگاه مشاهده می‌شود این است که بن‌های دانشجویی عملاً استفاده چندانی نداشته و دانشجویان نتوانسته‌اند جز یک یا دو کتاب تهیه کنند.

تخفیف حضوری بیشتر است

تدارک فروش مجازی در کنار فروش حضوری نمایشگاه تدبیری بود که به دلایل مختلف مورد توجه مردم و بانیان برگزاری نمایشگاه قرار گرفت. از جمله اینکه ساکنان شهرستان‌ها می‌توانستند به راحتی کتاب تهیه کنند و یا اینکه در فروش مجازی برخی ناشرانی که تمایل به حضور در نمایشگاه نداشتند، می‌توانستند کتاب بفروشند. در این میان سال گذشته کتابفروشی‌ها هم وارد چرخه فروش مجازی نمایشگاه کتاب شدند تا این دایره گسترده‌تر شده و از این خوان هر فعال صنعت نشری بهره‌ای ببرد.

اما غافل از اینکه این اقدام موجب غیبت کامل برخی ناشران شد. این غیبت به خودی خود زمانی محل اشکال بود که تخفیف حضوری ناشران در نمایشگاه به مراتب بیشتر از تخفیف در خرید مجازی بود. دانشجوی مراجعه کننده می‌توانست تا ۶۰ درصد برای کتابی تخفیف بگیرد، اما در بن‌های دانشجویی بر خلاف اعلام حمایت ۴۰ درصدی وزارت ارشاد، تخفیف‌ها ناچیز است و برخی می‌گویند حتی به خریدش نمی‌ارزد.

مراجعه خبرنگار آنا به بخش ناشران دانشگاهی و سؤال از مسئولان غرفه‌ها نیز مؤید این موضوع است که عملاً خرید حضوری بیش از خرید مجازی تخفیف دارد؛ و از سویی لذت خرید هم برای دانشجو بیشتر است.

آقای وزیر قیمت کتاب‌ها سر به فلک کشیده است

از طرفی در حالی یارانه ۷۰۰ هزار تومانی دانشجویان و ۸۰۰ هزار تومانی استادان مطرح می‌شود که قیمت کتاب‌های درسی به مانند سایر کتاب‌ها با افزایش قابل توجهی همراه است. تا حدی که به تعبیر دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان پول یکی دو تا کتاب است. در بخش کتاب‌های کمک درسی وضع به مراتب بدتر است. کتاب‌های کمک درسی ویژه دانش‌آموزان کنکوری که اغلب قطور و با تعداد صفحات بالاست اغلب به دلیل قیمت بالا به سختی تهیه می‌شود؛ و این در حالی است که بن کتاب به دانش آموزان تعلق نمی‌گیرد، اما کتاب‌های کمک درسی بخش مهمی از بازار خرید و فروش کتاب را شامل می‌شود.

ناشرانی که کتب دانشگاهی عرضه می‌کنند معتقدند نمی‌توانند به دلیل گرانی کتاب، تخفیف زیادی قائل شوند و این وظیفه وزارت ارشاد است که حمایت‌های لازم را داشته باشد. از طرفی دانشجویان نیز این یارانه هدیه‌ای را مقبول نمی‌دانند. تا روز‌های پایانی نمایشگاه میزان خرید کتاب از فضای مجازی به ویژه کتاب‌های درسی پاسخگوی بسیاری از سؤالات خواهد بود.

لازم به یادآوری است، سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نوزدهم تا بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته