دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1403 - 13:18
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت خبر داد؛

فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی جوان‌سازی جمعیت/ کاهش ۳ درصدی آمار طلاق در کشور

فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی جوان‌سازی جمعیت  کاهش ۳ درصدی آمار طلاق در کشور
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت از فعال شدن ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان‌سازی جمعیت برای نخستین‌بار و همچنین کاهش ۳ درصدی آمار طلاق در کشور خبر داد.
کد خبر : 910676

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، صابر جباری در نشست خبری هفته ملی جمعیت در ستاد وزارت بهداشت اظهار کرد: سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان دستگاه برتر در حوزه جوان سازی جمعیت در کشور انتخاب شد که امیدواریم امسال نیز این اتفاق تکرار شود، زیرا وزارت بهداشت به تمام تکالیف قانونی خود در این حوزه عمل کرده است.

وی با بیان این که جلسات قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت به طور منظم برگزار می‌شود، افزود: ما ۳۲ هزار بهورز شهری و روستایی و ۲۲ هزار مراقب سلامت شهری داریم که در خصوص ازدواج، خدمات فرزندآوری،   باروری سالم و مشاوره زایمان طبیعی فعالیت می‌کنند و ۱۳ هزار و ۸۰۹ ماما و ۲۸۵۶ متخصص زنان نیز در بخش دولتی داریم. ۱۰ هزار و ۲۰۰ ماما نیز در بخش درمان مشغول هستند و در بخش غیردولتی ۶۸۸۹ نفر متخصص زنان داریم.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ حدود ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج داشتیم و ازدواج‌ها به عدد ۴۸۱ هزار و ۲۶ مورد رسید. طلاق در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش داشته  و از ۲۰۷ هزار و ۸۴۰ طلاق به ۲۰۱ هزار و ۴۸۶ مورد رسیده است که کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.
 
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواه و مدارس وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۴۸۲ مرکز آموزش ازدواج رایگان داریم که در زمینه سلامت جنسی، باروری سالم و مهارت‌های و سایر موارد آموزش ارائه می‌کنند.

دکتر جباری اضافه کرد: ارزیابی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد ۹۸ درصد کلاس‌های آموزشی برای زوجین به صورت حضوری برگزار شده و ۹۰ درصد زوجین از این کلاس‌ها و آموزش‌ها راضی بوده اند. ۶۰ درصد زوجین نیز از مدت برگزاری کلاس‌ها راضی بوده اند و آگاهی زوجین قبل و بعد از برگزاری کلاس‌ها بررسی شده  و زوجین در نظرسنجی‌ها از عدد ۱۲، نمره میانگین ۸.۷ را به کلاس‌ها داده اند.

وی با اشاره به این که در زمینه خدمات باروری سالم ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان در شبکه بهداشت به مادران ارائه می‌شود، اظهار کرد: شاخص‌های مراقبت‌های پیش از باروری و حین باروری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ روند افزایشی داشته است.

دکتر جباری با بیان این که در حوزه ناباروری، سهمیه فلوشیپ ناباروی از ۲۶ نفر در سال ۱۴۰۲ به ۳۸ نفر در حال حاضر رسیده و تخصص زنان نیز از ۲۹۲ سهمیه به ۳۴۴ رسیده است، اذعان داشت: رشد چشمگیر حق الزحمه دستیاران به ویژه برای متاهلان و بانوان نیز در این راستا انجام شده است.

رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواه و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به این که در زمینه فعالان جمعیتی هیچ اقدامی صورت نگرفته بود ولی هم اکنون ۴۴۴ گروه مردمی در زمینه جوان سازی جمعیت فعالیت دارند، گفت: همچنین شاهد رشد بیش از چهار برابری دریافت کنندگان آموزش ضمن خدمت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رشد ۸۰ درصدی پژوهش‌های جمعیت محور در کشور هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته