دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف نخستین سیاره سنگی در کیهان

تلسکوپ فضایی جیمزوب موفق به رصد نخستین سیاره سنگی، مشابه زمین در کیهان شده که احتمال سکونت بشر روی سیاره دیگر را در صورت ضرورت تقویت می‌کند.
کد خبر : 910621

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ستاره‌شناسان سال‌ها به دنبال سیارات سنگی خارج از منظومه شمسی بوده‌اند تا در صورت ضرورت امکان حیات برای بشریت فراهم باشد.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، دانشمندان، پس از سال‌ها بررسی و کاوش موفق به کشف این سیاره‌ شده‌اند؛ اما این سیاره اگرچه سنگی است و مهم‌ترین شرط سکونت را داراست با این وجود با سطح مذاب امید به سکونت را خاموش می‌کند.

محققان به تازگی گفتند، این سیاره یک ابر زمین است که به طور قابل توجهی بزرگتر از سیاره زمین و کوچکتر از نپتون و به طور ویژه‌ای نزدیک به یک ستاره کم نورتر و کمی سبک‌تر از خورشید می‌چرخد که دور مدار خود را در تنها ۱۸ ساعت تکمیل می‌کند.

این کشف توسط دوربین فروسرخ  تلسکوپ فضایی جیمز وب صورت گرفته و رنیو هو، دانشمند سیاره‌شناسی از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا و کال‌تک در راستای این یافته جدید که در مجله نیچر مفصل به آن پرداخته می‌گوید: جو این سیاره احتمالاً غنی از دی‌اکسید کربن یا مونوکسید کربن است، اما ممکن است گازهای دیگری مانند بخار آب و دی‌اکسید گوگرد نیز داشته باشد؛ مشاهدات کنونی نمی‌تواند ترکیب دقیق جو را مشخص کند و نیاز به بررسی بیشتر است.

داده‌های جیمزوب ضخامت جو این سیاره را مشخص نکرده، اما احتمال داده می‌شود که به ضخامت زمین یا حتی ضخیم‌تر از سیاره زهره و اتمسفر سمی آن متراکم‌ترین جو در منظومه شمسی باشد.

جرم این سیاره که جانسن نام دارد، حدود ۸.۸ برابر بیشتر از زمین و قطر آن حدود دو برابر سیاره ماست. تا به امروز، اکثر سیارات خارج از منظومه شمسی که توسط دوربین های فضایی و تلسکوپ‌های دقیق مشاهده شده‌اند، سیارات گازی و دارای یک جو غنی از گازها  بوده‌اند.

سیاره کشف شده منحصر به فرد است به این دلیل که جوی شبیه به سیاره ما دارد. این کشف اهمیت بسیاری در مطالعات خارج از منظومه شمسی دارد و می‌تواند بسیاری از  نگرانی‌ها درباره شرایط آب و هوای موجود در سایر سیارات خارج از منظومه شمسی را پایان دهد.

انتهای پیام/