شنبه  17  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
در گفتگوی تفصیلی آنا با فضل‌اللهی مطرح شد؛

2 روی سکه حمایت دانشگاه آزاد اسلامی قم از نظام سلامت/ توجه به توان دانشگاه‌ها در جهش تولید ضروری است

شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 00:05
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم می‌گوید: «بخش آزمایشگاه‌های این دانشگاه می‌تواند نظام سلامت قم را کاملاً حمایت کند و چنانچه اقبالی از سوی مسئولان صورت نگیرد، اعتبار و انگیزه‌ها صفر خواهد بود.»

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ هدف از جهش تولید به طور خلاصه ارتقای کیفیت زندگی مردم است و در این راستا مقام معظم رهبری براساس مطالعات به این نتیجه رسیدند که تنها راه عبور از مشکلات و مسائل اقتصادی جهش تولید است.

البته زیرساخت‌های جهش تولید نیز باید اصلاح شود و این ممکن نیست مگر با حمایت از کالای ایرانی باکیفیت.

دانشگاه آزاد اسلامی از نهادهای تأثیرگذار در راستای تحقق‌بخشی به جهش تولید محسوب می‌شود و با وجود اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان محقق و خبره می‌تواند بار بزرگی را از دوش دولت بردارد.

دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نمونه‌ای از دانشگاه‌های تأثیرگذار بوده که با ظرفیت بسیار زیاد و امکانات پیشرفته به سمت عملیاتی کردن جهش تولید حرکت کرده است.

خبرنگار آنا درباره شعار جهش تولید و برنامه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفتگویی را با سیف‌الله فضل‌اللهی رئیس این واحد دانشگاهی ترتیب داده است که در پی می‌آید:

آنا: ابتدا درباره بایدها و نبایدها واقعیت‌بخشی به تحقق شعار جهش تولید توضیح دهید.

فضل‌اللهی: جهش تولید در این راستا انجام می‌شود که اقتصاد کشور را از حالت فعلی خارج کرده و ارتقا دهیم تا کیفیت زندگی مردم بهتر شود و این براساس مطالعاتی که در کشور انجام شده، صورت می‌گیرد و تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی عمل به شعار سال است.

اگر تولیدی انجام نشود، چرخه امور اقتصادی سایر قسمت‌ها نیز عملاً به گردش درنمی‌آید. معتقد به این هستیم که نظام اقتصادی، نظام اجتماعی بزرگی است که همه چیز به آن گره خورده است. وقتی که تولید اتفاق می‌افتد در واقع مواد تهیه‌کننده آماده است، بعد از تولید، توزیع و مصرف‌ اتفاق می‌افتد.

به عبارت دیگر چرخه‌ای در کشور به وجود می‌آید که مردم، گروه‌ها و خانواده‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند. اشتغال، استقلال و زندگی بهتر وابسته به تولید است، بر‌این‌اساس معتقدم اگر بتوانیم جهش تولید را در کشور مدیریت کنیم (البته جهش به یکباره اتفاق نمی‌افتد) بسیاری از مسائل کشور به‌صورت اتوماتیک رفع می‌شود.

به عنوان نمونه جوانان می‌توانند شغل داشته باشند، ازدواج کرده و زندگی تشکیل دهند، دنبال تهیه ملزومات زندگی‌ رفته و استقلال پیدا کنند؛ بنابراین این چرخه به صورت اتوماتیک شکل می‌گیرد، براین‌اساس اگر بخواهیم از وضعیت موجود و مشکلات اقتصادی رهایی پیدا کنیم یقیناً این کلید معمای ما و راهگشای کشور خواهد بود؛ اما انجام هر کاری زیرساخت‌هایی می‌خواهد و زیرساخت‌ها نیز باید آرام آرام ایجاد شود.

استفاده از کالای ایرانی زمینه تحقق جهش تولید را مهیا می‌کند

مهم‌ترین زیرساخت برای تحقق جهش تولید نه اقتصادی بلکه فرهنگی است. ابتدا باید باور کنیم که می‌توانیم تولید کنیم و در این زمینه جهش داشته باشیم و از سوی دیگر باید کالاهای تولیدی داخلی را بر کالاهای خارجی ارجح بدانیم که مصرف بهتری داشته باشیم. این دو اگر محقق شود به‌صورت اتوماتیک زمینه جهش را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر باید به افرادی که می‌توانند در فرآیند تولید، خلّاقیت‌های‌ خود را به کار بگیرند بها داده و ضوابط و قوانین کشور را به سمتی سوق دهیم که برای آنها تسهیل‌کننده باشد، درغیراین‌صورت برخی مواقع ممکن است تولیدی هم داشته باشیم؛ اما قوانین دست ما را ببندد و در این‌صورت خلّاقیت‌ها خود به خود خنثی می‌شود.

آنا: کدام بخش از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند بیشتر به تحقق جهش تولید کمک کند؟

فضل‌اللهی: نوعاً درباره دانشگاه‌ متبوع خودم صحبت می‌کنم. دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در بحث تغذیه فکری در امور می‌تواند کمک‌کننده و راهگشا باشد. کشورهایی معمولاً می‌توانند در این عرصه موفق شوند که پشتیبانی علمی و فکری خود را در عرصه‌های تولید و اقتصاد از دانشگاه‌های‌ خود تأمین کنند که خوشبختانه این حرکت در دانشگاه‌های ما وجود دارد و دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه‌های اقتصاد، کشاورزی، مهندسی، پزشکی و ... سرآمد است.

آنا: به نکته خوبی اشاره کردید. با توجه به ظرفیتی که دانشگاه آزاد اسلامی استان قم دارد مسئولان فرهنگی،‌ اجتماعی، اقتصادی و دیگر بخش‌ها از این ظرفیت به نحو احسن برای رفع مشکلات کشور استفاده می‌کنند؟

فضل‌اللهی: متأسفانه خیر. تاکنون در فرآیند ارتباطاتی که بین جامعه و دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، این مطالبه‌گری از سوی جامعه و مسئولان اتفاق نیفتاده است.

برخی مواقع نگاه منصفانه‌ای به دانشگاه آزاد اسلامی و توان و ظرفیت آن نیست. شعار دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی است. اکنون 62 فیلد را در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور شناسایی کرده‌ایم تا بگوییم 62 مسئله کشور را رفع می‌کنیم؛ بنابراین این ظرفیت در دانشگاه وجود دارد؛ اما از آن سو باید مطالبه وجود داشته باشد، یعنی پیوندها باید طوری شکل بگیرد که توانمندی هیئت ‌علمی و دانشجو را در اختیار جامعه قرار دهیم.

تحقق جهش تولید بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی نهفته در دانشگاه‌ها ممکن نیست. اگر هم حرکتی رخ دهد، جهت‌دهی و راهبرددادن به آن کاری دشوار و مقطعی خواهد بود.

به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها می‌توانند ظرفیت‌های‌ خود را در اختیار جامعه قرار دهند، به شرطی که جامعه هم مطالبه ظرفیت‌ها را داشته باشد و بها بدهد. شما وقتی ایده‌ای مطرح می‌کنید اگر خریدار نداشته باشد، خود به خود منکوب می‌شود؛ بنابراین برای کمک دانشگاه‌ها به جهش تولید باید پیوند بین مسئولان، نهادهای اجتماعی و دانشگاه، نه از طرف دانشگاه، بلکه از طرف محیط اجتماعی هم تقویت شود.

آنا: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر فعالیت جدی در راستای جهش تولید ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم تا چه اندازه می‌تواند مثمرثمر باشد؟

فضل‌اللهی: دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در بخش‌‌های کارگاهی و آزمایشگاهی الحمدلله سابقه بسیار طولانی دارد. اکنون در حوزه آزمایشگاهی پایه و علوم پزشکی‌ با 42 آزمایشگاه مجهز و به‌روز حرف اول را در استان می‌زنیم و قابلیت‌های بسیار بالایی داریم؛ اما همواره نگاه ما به این ظرفیت‌ها در داخل دانشگاه بوده است، یعنی دانشجو باید بتواند یاد بگیرد و اثبات کند.

مثالی می‌زنم؛ در بحث کرونا ثابت شد که ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم  می‌تواند گره‌گشای مسائل اجتماعی شود. از همان ابتدا که شیوع ویروس کرونا در قم مطرح شد، ما حتی مواد ضدعفونی‌کننده مناسب برای گندزدایی محیط نداشتیم و بلافاصله آزمایشگاه‌های ما آغاز به فعالیت کردند.

طرح‌های بسیاری از استادان و دانشجویان مطرح شد که می‌توانند مواد ضدعفونی‌کننده تولید کنند؛ هرچند بخشی تولید و اجرا شده و بخش دیگر نیز با کمک سایر ارگان‌ها و نهادها انجام شد.

آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم می‌تواند نظام سلامت استان قم را کاملاً حمایت کنند؛ اما همان‌طور که گفتم ممکن است بگوییم توان انجام کاری را داریم و اگر از ما بخواهند این کار را به سرانجام می‌رسانیم؛ اما روی دیگر سکه این است که وقتی سراغ جامعه بیاییم و اقبالی صورت نگیرد، اعتبار و انگیزه‌های ما را صفر خواهد کرد. 

آنا: سال 1398 و در تحقق شعار رونق تولید، واحد قم چقدر و چگونه توانسته مؤثر واقع شود و دستاوردهایی که در آن سال داشتید چه بوده است؟

فضل‌اللهی: دانشگاه آزاد اسلامی نقش اجتماعی خودش را حتی‌الامکان ایفا و در کنار خدمات علمی، خدمات اجتماعی را هم مطرح می‌کند. آنچه که اکنون در جامعه اتفاق می‌افتد، دو بُعد دارد. یک بُعد فرهنگی و بُعد دیگر اقتصادی است.

دانشگاه‌ها بیشتر در قسمت فرهنگی می‌توانند به رونق تولید کمک کنند که 98 سال تکرارنشدنی در طول تاریخ فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی بود و عملکرد بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف داشتیم، مخصوصاً در بحث درآمدزایی و بحث تأمین منابع. فرض کنید مقرر شده 50 میلیارد تومان سرمایه در قم هزینه کنیم، این چگونه ممکن است؟

در این زمینه دو بحث مطرح است؛ نخست زیرساخت‌هایی است که برای تولید می‌توان از آن استفاده کرد و ما سعی کردیم زیرساخت‌ها را در سال قبل ایجاد کنیم، ممکن است خیلی موفق نباشیم؛ اما اکثر دانشگاه‌های ما این زیرساخت‌ها را داشتند و می‌توانستند عملاً به تولید هم برسند.

عملکرد ما در سال گذشته (سال رونق تولید) بیشتر روی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها متمرکز بود تا بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را در قم به یک دانشگاه کارآفرین و فناور نزدیک کنیم و ارزیابی ما در این حیطه مثبت و موفق بود.

انتهای پیام/4078/4062/

http://ana.ir/i/485319
تحقق «جهش تولید» مختص شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی نیست

تحقق «جهش تولید» مختص شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی نیست

100 درصد کلاس‌های مجازی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر برقرار است

100 درصد کلاس‌های مجازی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر برقرار است

دولت کمیته رفع موانع تولید راه‌اندازی کند/ کاهش سرعت تولید با قوانین و مقررات فعلی

دولت کمیته رفع موانع تولید راه‌اندازی کند/ کاهش سرعت تولید با قوانین و مقررات فعلی

لزوم استفاده حداکثری از صنایع در تحقق جهش تولید/ دانشگاه‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بروند

لزوم استفاده حداکثری از صنایع در تحقق جهش تولید/ دانشگاه‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بروند

اعضای هیئت‌علمی بهترین گزینه برای تحقق شعار سال هستند/ باورپذیری نقش جوانان در جهش تولید

اعضای هیئت‌علمی بهترین گزینه برای تحقق شعار سال هستند/ باورپذیری نقش جوانان در جهش تولید

ارتباط دانشگاه با صنعت بیشترین تأثیر را در جهش تولید دارد

ارتباط دانشگاه با صنعت بیشترین تأثیر را در جهش تولید دارد

کدام بخش‌های دانشگاه در خط مقدم تحقق جهش تولید قرار دارند؟/ لزوم تقویت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه

کدام بخش‌های دانشگاه در خط مقدم تحقق جهش تولید قرار دارند؟/ لزوم تقویت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه