دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1403 - 20:11
انفجارهای مهیب در ضاحیه جنوبی؛

ادعای ارتش اشغالگر درباره حمله به مقر مرکزی حزب‌الله/ سفارت ایران در بیروت: این جنایت قواعد بازی را تغییر می‌دهد

ادعای ارتش اشغالگر درباره حمله به مقر مرکزی حزب‌الله  سفارت ایران در بیروت:  این جنایت قواعد بازی را تغییر می‌دهد
بعد از شنیده شدن صدای چندین انفجار در ضاحیه جنوبی، ارتش اسرائیل ادعایی را درباره حمله به مقر فرماندهی حزب‌الله با استفاده از بمب‌های سنگرشکن مطرح کرد.
کد خبر : 933457

به گزارش خبرگزاری آنا، ارتش اشغالگر اسرائیل در ادامه جنایات خود در لبنان، عصر امروز چندین ساختمان در ضاحیه جنوبی واقع در حومه بیروت را به شدت بمباران کرد.

شبکه الجزیره خبر داد که حملات هوایی شدید در جنوب بیروت رخ داده و حداقل ۱۰ انفجار بزرگ ثبت شده است.

حزب‌الله نیز تأیید کرده که دست‌کم 6 ساختمان در محله شیعه‌نشین ضاحیه هدف قرار گرفته است.

برآورد اسرائیل از تعداد جان‌باختگان

مقام‌های وزارت جنگ اسرائیل می‌گویند حدود 300 نفر در حمله به ضاحیه بیروت جان باخته‌اند.

خروج پیکر 8 شهید از زیر آوار

نیروهای امدادی پیکر 8 شهید را از زیر آوار خارج کرده‌اند و همچنان تعدادی مفقود هستند.

اطلاعیه ارتش اسرائیل برای حمله مجدد به بیروت

ارتش رژیم جنایتکار صهیونیستی در اعلامیه ای از قصد خود برای بمباران سه منطقه دیگر بیروت خبر داد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از ساکنان برخی محله‌ها در ضاحیه جنوبی بیروت خواسته هرچه سریع‌تر آنجا را ترک کنند و حداقل ۵۰۰ متر از آن فاصله بگیرند.

بایدن مشارکت در حمله را رد کرد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که واشنگتن در حمله روز جمعه رژیم صهیونیستی به بیروت مشارکتی نداشته و از آن مطلع نبود.

وی در ادامه این ادعا افزود: وقتی اطلاعات بیشتری داشته باشیم، در مورد آن بیشتر صحبت خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا از اقدامات روز جمعه اسرائیل در لبنان حمایت می‌کند یا خیر، گفت: باید جزئیات بیشتری به دست بیاوریم. اطلاعات کافی برای پاسخ دادن به این پرسش ندارم.

موج حملات موشکی حزب‌الله

حزب‌الله در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به منطقه مسکونی واقع در ضاحیه جنوبی، شمال فلسطین اشغالی، بندر حیفا و همچنین مراکز نظامی اسرائیل واقع در الجلیل را موشک‌باران کرد. 

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه‌ای با محکوم کردن حملات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی به لبنان که آخرین مورد آن بمباران ساختمان‌های مسکونی در محله حریک در ضاحیه جنوبی بیروت بود، افزود که این حمله مستلزم آن است که امت اسلامی و عربی به سکوت خود پایان دهند.

واکنش انصارلله یمن

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن جمعه شب حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به منطقه جنوبی بیروت را به شدت محکوم کرد.

وی در صفحه رسمی خود در تلگرام نوشت: بمباران وحشیانهٔ حومهٔ بیروت نشان‌دهندهٔ میزان ناامیدی و سرخوردگیِ دشمن در برابر صلابت و استواریِ مقاومت اسلامی در حمایت از غزه است.

وی افزود: ما یقین داریم که ناامیدی دشمن بیشتر و بیشتر خواهد شد و شکست قطعی که آن را به یاری خدا در خط زوال و نابودی قرار می دهد، انتظارش را می کشد.

لندن: اتباع انگلیس همین حالا لبنان را ترک کنند

وزارت خارجه انگلیس در تازه‌ترین توصیه خود به شهروندانش اعلام کرد: تنش‌ها بالاست و ممکن است که تحولات بدون کوچکترین هشداری رو به وخامت بگذارد و مسیرهای خروج از لبنان را محدود کند.

این وزارتخانه افزود: اگر در حال حاضر در لبنان هستید همین حالا باید آنجا را ترک کنید.

پنتاگون: آمریکا دخالتی نداشت

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ما همچنان به تبادل اطلاعات با اسرائیل ادامه می‌دهیم اما دخالتی در حمله به بیروت نداشتیم.

وزارت خارجه ایران: آمریکا هم باید پاسخگوی این جنایت باشد

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن این جنایت، گفت: این حمله وحشیانه که با بمب‌های اهدایی رژیم آمریکا به رژیم یاغی و سرکش صهیونیستی صورت گرفته، علاوه بر اینکه نقض فاحش قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل و نیز حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت ملی لبنان به شمار می‌رود، یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل کتمان است و لذا بدون شک رژیم آمریکا نیز در کنار رژیم صهیونیستی شریک جرم بوده و باید پاسخگو باشد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان به روشنی نشان می‌دهد که دعوت به برقراری آتش‌بس از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی، یک فریب آشکار با هدف خرید زمان برای تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و لبنان است.

واکنش سازمان ملل

سازمان ملل گفته است از حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت نگران است. «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشست توجیهی گفت: «سازمان ملل با نگرانی شدید نظاره‌گر حملات بیرون است.»

اعلام حالت اضطراری سفارت‌خانه‌های رژیم صهیونیستی

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اعلام حالت اضطراری و آماده باش در سفارتخانه‌های این رژیم در سراسر جهان در پی حمله امروز جمعه به بیروت خبر داد.

شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» نیز به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد: پیش‌بینی ما این است که حزب‌الله تلاش خواهد کرد که پس از حمله به مقر فرماندهی آن، دست به حمله انتقام جویانه به اسرائیل بزند.

رویترز: رهبران حزب‌الله سلامتند

یک مقام ارشد حزب الله لبنان جمعه شب به خبرگزاری رویترز گفت که رهبران این گروه در سلامت کامل به سر می برند.

این مقام حزب الله به نام وی اشاره نشده به رویترز گفته که هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله و دیگر رهبران مقاومت لبنان زنده هستند.

وی به جزییات بیشتر هیچ اشاره ای نکرده است.

واکنش سفارت ایران در لبنان

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان در واکنش به بمباران شدید ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد : این جنایت قواعد بازی را تغییر می‌دهد و این اقدام مجازات مناسبی را برای این رژیم در پی خواهد داشت.

واکنش متناقض آمریکا

سابرینا سینگ معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد که واشنگتن درباره حمله روز جمعه اسرائیل به بیروت از قبل هشداری دریافت نکرده و دخالتی در این عملیات نداشته است اما یک مقام آمریکایی دیگر گفت که واشنگتن کمتر از یک ساعت قبل از حمله، از آن اطلاع یافته بود.

آمار اولیه تلفات انسانی

منابع رسمی لبنان اعلام کردند که حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت تا کنون دو شهید و ۷۶ زخمی برجای گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه: حسن نصرالله سلامت است

پس از آنکه شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل گفتند که حسن نصرالله هدف حملات ساعتی پیش به لبنان بوده است،  فرانس پرس به نقل از یک منبع نزدیک به حزب الله اعلام کرد که رهبر این گروه در سلامت به سر می‌برد.

ادعای رژیم صهیونیستی درباره حمله به مقر حزب‌الله

سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شد که مقر مرکزی حزب‌الله و مرکز فرماندهی این گروه مقاومت در قلب ضاحیه جنوبی بیروت مورد هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

این حمله هوایی در منطقه «حاره حریک» رخ داده و به گفته منابع لبنانی چند ساختمان به طور کامل تخریب شده است. 

در این راستا منابع اسرائیلی گزارش دادند که ارتش این رژیم در بمباران ضاحیه بیروت از بمب‌های ۲ هزار پوندی سنگرشکن (حدود یک تن) استفاده کرده است.

 اسرائیل بعد از انجام این حمله که با استفاده از جنگنده‌های اف-35 انجام شد، جنگ روانی‌ای را با این مضمون آغاز کرده که هدف از انجام این عملیات «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله بوده است حال آنکه شبکه صهیونیستی «کان نیوز» می‌گوید شواهدی مبنی بر حضور وی در منطقه انفجار وجود ندارد.

گفته می‌شود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل که در نیویورک به سر می‌برد نشست خود با خبرنگاران را نیمه‎‌تمام رها کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب