دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1403 - 00:03
تقویم علم؛

۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 933303

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۹ مهر برابر ۳۰ سپتامبر را ورق می‌زنیم. 

***

اولین برق شهری جهان 

۳۰ سپتامبر ۱۸۸۱ میلادی برابر با ۹ مهر ۱۲۶۰ خورشیدی، شورای شهر گودالمینگ در سوری انگلستان، به اولین منبع برق عمومی جهان رای داد. در این روز، قرارداد شهرداری با یک شرکت گاز که روشنایی خیابان بزرگ این شهرستان را روشن می‌کرد به پایان رسید و شورای شهر به‌جای تمدید آن قرارداد با هزینه ۲۱۰ پوند در سال پیشنهاد ۱۹۵ پوندی شرکت برق کالدر و بارت را پذیرفت. اوایل همان هفته، شهردار و اعضای شورا شاهد نمایش روشنایی برق به‌دست آن شرکت بودند و نیروگاه تولید را بازرسی کردند. ژنراتور برق اِی‌سی با یک چرخ آب در رودخانه وِی که داخل یکی از کارخانه‌های چرم متعلق به جان پولمن بود به حرکت در می‌آمد و می‌توانست روشنایی آسیاب، خیابان و برخی مشاغل و خانه‌ها را تامین کند. اگرچه خاکریز تیمز در لندن چند سال استفاده از قبل لامپ‌های قوس‌دار را آغاز کرده بود اما گودالمینگ قبل از اولین طرح عرضه عمومی ادیسون در لندن در ژانویه ۱۸۸۲ روشنایی شهری با برق را آغاز کرد.  

۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

اولین پرواز سرنشین‌دار با موتور موشک 

۳۰ سپتامبر ۱۹۲۹ میلادی برابر با ۹ مهر ۱۳۰۸ خورشیدی خودروساز آلمانی فریتز فون اُپل اولین پرواز موشکی سرنشین‌دار را ترتیب داد. وسیله پرنده او  ساندر راک-۱ نام داشت که درواقع یک گلایدر بود که با ۱۶ موشک پیش‌رانش ۵۰ پوندی کار می‌کرد. در این‌روز، اُپل یک پرواز موفقیت‌آمیز ۷۵ ثانیه‌ای انجام داد و تقریباً ۲ مایل را در نزدیکی فرانکفورت-ام-ماین آلمان طی کرد. این آخرین تلاش او به‌عنوان یک پیشگام موشک بود و با انجام چندین آزمایش (بعضی به‌صورت مخفیانه) عصر وسایل حرکتی موشکی را آغاز کرد. اپل در ۲۳ می ۱۸۲۸ در پیست آووس در برلین با راک۲ به سرعت ۲۳۸ کیلومتر در ساعت رسید. اولین خلبان گلایدر که با نیروی موشک پرواز کرد، آلمانی دیگری به نام فردریش استنر بود که در ۱۱ ژوئن ۱۹۲۸ حدود ۳-۴ مایل پرواز کرد. 

۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

نرا استنتن بارنی 

۳۰ سپتامبر ۱۸۸۳ میلادی برابر با ۹ مهر ۱۲۶۲ خورشیدی، نرا استنتن بارنی، مهندس عمران آمریکایی که فعالیت‌های حرفه‌ای و سیاسی‌اش براساس سنت خانواده‌اش از رهبران زن بنا شده بود به‌دنیا آمد. سال ۱۹۰۵، او اولین زن در ایالات متحده بود که مدرک مهندسی عمران را گرفت و به‌عنوان اولین عضو جوان انجمن مهندسین عمران آمریکا انتخاب شد. او تازه از کالج فارغ‌التحصیل شده بود که مقاله‌ای درباره تامین آب واشنگتن دی‌سی نوشت که به‌مدت بیش‌از ۵۰ سال به‌عنوان مرجعی برای مطالعات درباره انتقال مواد جامد در مایعات شناخته می‌شد. او که نوه الیزابت کدی استانتون، از فعالان جنبش زنان امریکا در قرن نوزدهم، بود در پاسخ به اخطار همسرش که به او گفته بود بین خانه‌داری و مهندسی یکی را انتخاب کند مهندسی را انتخاب کرد. 

۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

چارلز لاپورث 

۳۰ سپتامبر ۱۸۴۲ میلادی برابر با ۹ مهر ۱۲۲۱ خورشیدی، چارلز لاپورث‌، زمین‌شناس انگلیسی به‌دنیا آمد. او دوره اردویسین (بین ۵۰۵ میلیون تا ۴۳۵میلیون سال) از دوره‌های زمین‌شناسی را نامگذاری کرد. لاپورث به خاطر کارش با فسیل‌های دریایی به نام گراپتولیت‌ها مشهور است. او با جمع‌آوری دقیق موجودات دریایی کوچک و استعماری، ترتیب اولیه سنگ‌های لایه‌ای را که در ارتفاعات جنوبی انگلستان گسل‌خورده و چین‌خورده بودند، کشف کرد. این روش همبستگی سنگ‌ها با گراپتولیت‌ها الگویی برای تحقیقات مشابه در سراسر جهان شد. سال ۱۸۷۹، لاپورث طبقه‌بندی جدیدی از سنگ‌های پالئوزوئیک پایینی را با دوره اردویسین پیشنهاد کرد. این دوره بین دوره‌های کامبرین و سیلورین بازتعریف‌شده قرار دارد و لاپورث این نام را از یک قبیله باستانی ولزی به‌نام اردویسس گرفت.

۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب