دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

پیامدهای ناترازی/ کاهش ۸ درصدی تولید خودرو در ۵ ماه نخست ۱۴۰۳

پیامدهای ناترازی  کاهش ۸ درصدی تولید خودرو در ۵ ماه نخست ۱۴۰۳
بر اساس آمار تولید خودرو از ۳۹۰ هزار دستگاه در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۶۰ هزار دستگاه در مدت مشابه سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
کد خبر : 933019

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، میزان تولید خودرو در کشور با توجه به شرایط ناتراز این محصول مهم بسیار حائز اهمیت است و هر نوع تغییری در مهم می‌تواند، اما بر ایجاد تنش در بازار خودرو به سرعت در دیگر بازار‌ها نیز تاثیراتی را به نمایش بگذارد. از این رو بررسی آمار تولید مجموعه‌های خودرو سازی در نیمه اول سال برای تشخیص شرایط و موقعیت این صنعت بسیار مهم است.

شایان ذکر است که در نیمه تابستان سال جاری ایران خودرو پس از یک سال و نیم وقفه مجددا اقدام به سفارش گیری خودرو از نمود؛ هر چند این مورد به تنهایی اتفاق مثبتی در مبحث تولید خودرو در کشور محسوب می‌شود، اما قطعا حقیقت ماجرا در بررسی و مقایسه آمار تولید خودرو با مدت مشابه در سال گذشته مشخص خواهد شد.

میزان تولیدات ایران خودرو در ۵ ماهه نخست سال جاری و گذشته

بر اساس آمار منتشر شده ایران خودرو در پنج ماه نخست سال جاری ۷۶ هزار و ۴۶۱ هزار دستگاه خودرو از خانواده پژو، ۳۶ هزار و ۳۴۵ دستگاه سورن، ۳۳ هزار و ۷۸۳ دستگاه دنا و جمعا ۳۹ هزار و ۳۰۳ دستگاه رانا، تارا و هایما تولید کرده است. همچنین ۱۱ هزار و ۵۰۳ دستگاه از تولیدات این خودرو ساز نیز مربوط به سایر کلاس‌های خودرویی بوده است.

این آمار در حالی محقق شده است که در مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۲) که تولید گروه پژو در ایران خودرو ۱۲۳ هزار و ۴۵۲ دستگاه بوده است و به معنای کاهش ۳۸ درصدی تولید این دسته از خودرو‌ها در مجموعه ایران خودرو است. البته شایان ذکر است که تولید سورن در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۲ کمتر از تولید آن در سال جاری بوده است و به ۲۰ هزار و ۸۹۲ دستگاه محدود شده بود؛ این اختلاف به این معناست که تولید سورن در مدت مورد بررسی در سال جاری حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است.

ریشه این اتفاق را در دو عامل می‌توان مشاهده کرد؛ عامل اول را می‌توان از رده خارج شدن یکی از محصولات پرطرفدار و پرتیراژ گروه پژو از گردانه تولید دانست. پژو پارس که سال‌ها در محجموعه ایران خودرو تولید و به یکی از پرطرفدارترین محصولات این خودروساز مبدل شده بود در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ از رده خارج و تولید ان متوقف شد. بدیهی است که با توقف تولید این محصول آمار تولید گروه پژو کاهش یافته و بر آمار محصولات جایگزین افزوده خواهد شد. همچنین مشکل در تامین برخی از قطعات این گروه خودرویی ممکن است بر آمار تولید آن تاثیر داشته باشد.

آمار و مقایسه تولیدات ساپپا در ۵ نخست سال جاری و گذشته

خودرو

گروه خودرو سازی سایپا نیز در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری از گروه ایکس ۲۰۰ خود ۸۵ هزار ۱۶۳ هزار دستگاه تولید کرده است؛ همچنین ۲۲ هزار و ۵۷۶ دستگاه خودروی شاهین، ۲۸ هزار و ۵۷۳ دستگاه وانت پراید و ۸ هزار و ۴۲ دستگاه خودرو از سایر کلاس‌ها تولید کرده است. این آمار در حالی از سوی این خودرو ساز محقق شده است که وضعیت در مدت مشابه سال گذشته کمی متفاوت بوده است.

در ۵ ماه نخست سال گذشته سایپا از گروه خودرو‌های ایکس ۲۰۰ حدودا ۱۰۵ هزار و ۹۰۶ دستگاه تولید کرده است که این آمار بدان معناست که تولید این گروه خودرو در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. اما درخصوص خودروی شاهین این قضیه عکس است و تولید این خودرو در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به تولید ۲۱ هزار و ۱۸۳ دستگاهی آن در سال ۱۴۰۲ حدودا ۷ درصد افزایش یافته است. شایان ذکر است که تولید وانت پراید نیز در سال ۱۴۰۳ حدودا ۳۴ درصد افزایش یافته است.

آمار و مقایسه تولیدات پارس خودرو در ۵ نخست سال جاری و گذشته

هرچند که پارس خودرو از زیر مجموعه‌های سایپا محسوب می‌شود، اما بررسی آمار تولیدات این خودرو ساز نکاتی جالب توجهی را به همراه دارد که از این حیث بهتر است دقیق‌تر به بررسی آن بپردازیم. پارس خودرو در گروهی از تولیدات خود که کیو ۲۰۰ نام گذاری شده است در ۵ ماه نخست ۱۴۰۲ رکورد تولید ۲۹ هزار و ۴۴۹ دستگاه را به ثبت رسانده است؛ در حالی که تولید این دسته از محصولات در ۵ ماه نخست ۱۴۰۳ با کاهش ۲ درصدی به ۲۸ هزار و ۷۴۸ دستگاه محدود شده است.

شایان ذکر است که دو خودروی سهند و ساینا اس نیز در سال جاری به سبد تولیدات پارس خودرو، افزوده شده اند که طی ۵ ماه گذشته این خودرو ساز ۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه خودروی سهند و ۸ هزار و ۱۹ دستگاه خودروی ساینا اس تولید کرده است. شایان ذکر است که در این مدت تولید کوئیک معمولی با کاهش ۹۷ درصدی نسبت به مدت مشابه از ۲۰ هزار و ۱۶۲ دستگاه به ۱ هزار و ۲۳۴ دستگاه رسیده و عملا تولید این خودرو رو به توقف می‌رود.

از تجمیع و مقایسه کل آمار موضوع مشهود کاهش ۸ درصدی تولید خودرو توسط این خودروسازان مشهود است؛ یعنی آمار تولید خودرو از ۳۹۰ هزار دستگاه در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۶۰ هزار دستگاه در مدت مشابه سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو
ارسال نظر
قالیشویی ادیب