دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1403 - 09:33

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 932941

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

این منطقه غبارآلود در حال تشکیل ستاره‌های جدید است. در بخشی از تصویر یک مجموعه ابر مولکولی بزرگ را مشاهده می‌کنید که با کمی دقت شبیه به یک میمون بابون خشمگین به نظر می‌رسد. این منطقه در فاصله 500 سال نوری از ما در صورت فلکی تاج استرالیا قرار دارد که معادل حدود یک‌سوم فاصله سحابی معروف شکارچی است.

ابرهای غبارآلود قهوه ای باعث می‌شوند نور از ستاره‌های دورتر مسدود شود. همچنین ستاره‌هایی را که در حال شکل گیری هستند پنهان می‌کنند. در تصویر (در قسمت چشمان این موجود غبارآلود) سحابی‌های انعکاسی NGC 6726، 6727، 6729 و IC 4812 قرار دارند. دهان قرمز آن نیز با نور گاز هیدروژن می‌درخشد.

در سمت چپ بالای سر بابون، NGC 6723 قرار دارد. این خوشه کروی ستاره‌ای در فاصله 30000 سال نوری از ما قرار دارد. اعتبار تصویر و حق چاپ آن به آلفا ژانگ و تینگ یو(Alpha Zhang & Ting Yu) تعلق دارد.

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)

تصویر روز skyandtelescope

این عکس در نیوپورت، جرسی سیتی، نیوجرسی گرفته شده است. تاریخ و زمان عکس 17 سپتامبر 2024، 9:52 بعد از ظهر تا 12:14 بامداد EDT  است. تجهیزات مورد استفاده شاملCanon EOS 5D Mark III, Canon EF 24-70 mm F2.8 L   است.

در این تصویر ترکیبی یک کسوف جزئی مشاهده می‌شود. عکس این تصویر (Gowrishankar_L) آن را «کامپوزیت مسیر آسمان در ماه گرفتگی جزئی با زاویه باز» نامگذاری کرده است. تصاویر ماه با فاصله کانونی 31 میلی متری گرفته شده است. فاصله هر دیسک ماه 2.5 دقیقه است.

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)

تصویر آژانس ملی تلسکوپ استرالیا

 آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال ساخت یک آنتن فضایی جدید به عمق 35 متر در نیو نورسیا، استرالیای غربی است. وزن این آنتن 620 تن خواهد بود. این دومین آنتن 35 متری در این سایت است. نیو نورسیا یکی از سه ایستگاه ESA در سراسر جهان است. دو ایستگاه‌ دیگر در اسپانیا و آرژانتین قرار دارد.

ایستگاه‌های فضایی عمیق ESA به ردیابی بسیاری از کاوشگرهای اکتشافی پیشرفته کمک می‌کنند. این ایستگاه‌ها عبارتند از: Gaia، BepiColombo، Solar Orbiter، Euclid و JUICE. آنها همچنین به ماموریت‌های آینده مانند Hera، مریخ نورد ExoMars و مأموریت نظارت بر خورشید پشتیبانی خواهند کرد.

ایستگاه ردیابی در نیو نورسیا در سال 2003 شروع به کار کرد. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود از سال 2019، مسئول پشتیبانی عملیاتی و نگهداری ESA بوده است.

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)

تصویر روز earthsky

این تصویر از ماه در تاریخ 1393/09/22 ساعت 22:15 توسط محمد بلال در تالاگنگ، پنجاب، پاکستان ثبت شد. برای ثبت عکس از دوربین Canon 80D با لنز 600 میلی متری و اکستندر تله 2x استفاده شده است. این تصویر در لایت روم و فتوشاپ پس‌پردازش شده است.

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)

تصویر روز astronomy

عکاس این تصویر دیوید جویس (David Joyce) اهل لکسینگتون، کنتاکی آمریکا است. سحابی اژدهای پرنده (Sharpless 2-114) در Cygnus قرار دارد. این سحابی از نوع سحابی‌های انتشاری ضعیف است و بیشتر در Hα می‌درخشد. انتشار کمی در OIII یا SII وجود دارد. این تصویر دارای 18.5 ساعت داده Hα است و به کمک با تلسکوپ 2.8 اینچی f/6 ثبت شده است.

تصاویر نجومی سوم مهر (۲۴ سپتامبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب