07 مهر 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۷ مهر در دنیای علم چه خبر؟

در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.

به گزارش آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۷ مهر برابر ۲۸ سپتامبر را ورق می‌زنیم.

شهاب‌سنگ مورچیسون

۲۸ سپتامبر ۱۹۶۹ میلادی برابر با ۷ مهر ۱۳۴۸ خورشیدی، شهاب‌سنگ عظیمی بر فراز مورچیسون استرالیا سقوط کرد. فقط ۱۰۰کیلوگرم از این سنگ آسمانی کشف شد. این شهاب‌سنگ که در گروه سنگ‌های کندریت کربنی نوع ۲ طبقه‌بندی می‌شود به‌دلیل محتوای بالای آب (۱۲دصد) منشأ دنباله‌دار دارد. فراوانی اسیدآمینه‌های یافت‌شده در این شهاب‌سنگ به مطالعات گسترده محققان درباره منشا آن منجر شده است. تا به امروز بیش‌از ۹۲ اسیدآمینه مختلف در شهاب‌سنگ مورچیسون شناسایی شده است. ۱۹ مورد از این اسیدهای آمینه روی زمین یافت می‌شود اما مابقی هیچ منبع زمینی آشکاری ندارند.

صدور اولین مجوز طبابت انگلستان به یک زن

۲۸ سپتامبر ۱۸۶۵ میلادی برابر با ۷ مهر در سال 1865، الیزابت اندرسون به اولین پزشک انگلیسی زن دارای مجوز طبابت تبدیل شد. او پس از رد پذیرش در دانشکده‌های پزشکی، به‌طور خصوصی پزشکی خواند و در ۲۸ سپتامبر ۱۸۶۵ در رشته‌های پزشکی، مامایی و آسیب‌شناسی پزشکی امتحان شفاهی داد و یکی از سه نفر از هفت نامزد دریافت گواهی نهایی شد. این گواهی به او اجازه می‌داد به‌عنوان پزشک و جراح واجد شرایط کار کند. این رویداد به حدی مهم بود که تا چندماه در جامعه علمی اروپا درباره او صحبت می‌شد. اندرسون از بنیان‌گذاران بیمارستانی بود که برای نخستین بار زیر نظر پرسنل زن اداره می‌شد. او همچنین اولین زنی بود که رئیس یک دانشکده پزشکی شد و اولین دکتر طب زنان در فرانسه و اولین زن در انگلیس که در هیئت مدیره مدرسه انتخاب شد. او را با لقب مادر پزشکی زنان در انگلستان می‌شناسند.

اولین عکس از یک دنباله‌دار

۲۸ سپتامبر ۱۸۵۸ میلادی برابر با ۷ مهر ۱۲۳۷ خورشیدی، دنباله‌دار دوناتی به اولین دنباله‌داری تبدیل شد که از آن عکسبرداری شد. ویلیام آشروود، عکاس انگلیسی با استفاده از یک دوربین پرتره با نسبت کانونی پایین این تصویر را ثبت کرد. عکس آشروود که دیگر از بین رفته است ناحیه روشن اطراف هسته دنباله‌دار و بخشی از دم را نشان می‌داد. دنباله‌دار دوناتی که در بزرگداشت کاشف آن، جووانی باتیستا دوناتی نامگذاری شد دومین دنباله‌دار درخشان قرن نوزدهم بود. دوناتی در ۳۰ سپتامبر ۱۸۵۸ به حضیض خورشیدی رسید. در ۹ اکتبر ۱۸۵۸ وقتی نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین حدود ۰.۵ واحد نجومی فاصله داشت دم غبار بسیار برجسته آن با طول ظاهری ۵۰ درجه، بیش‌ از نیمی از فاصله افق تا سمت‌الرأس را گرفته بود. دنباله‌دار دوناتی با دورۀ مداری که بیش‌ از ۲ هزار سال تخمین زده می‌شود، تا حدود سال ۴۰۰۰ باز نخواهد گشت. هر یک واحد نجومی، برابر با ۹۳میلیون مایل، فاصله خورشید و زمین است.

لویی پاستور

۲۸ سپتامبر ۱۸۹۵ میلادی برابر با ۷ مهر ۱۲۷۴ خورشیدی، لویی پاستور، شیمیدان فرانسوی و بنیانگذار علم میکروبیولوژی درگذشت. پاستور به‌عنوان شیمیدان در سال ۱۸۴۹ کار روی خواص نوری اسید تارتاریک و استریوشیمی آن را آغاز کرد و وقتی نقش باکتری‌ها را در تخمیر کشف کرد جذب میکروبیولوژی شد و ثابت کرد که میکروارگانیسم‌ها خود‌به‌خود از مواد غیرزنده رشد نمی‌کنند. این کشف به درک نظریه میکروبی بیماری‌ها انجامید. همچنین روش او برای کشتن باکتری‌های مضر در مایعات با نگه‌داشتن آنها برای مدتی در دمای معین شد منجر شد که امروزه در بزرگداشت نام پاستور به این روش پاستوریزاسیون گفته می‌شود. او همچنین واکسن‌هایی را برای دیفتری، وبا، تب زرد، طاعون، هاری، سیاه زخم و سل ایجاد و آزمایش کرد.

برچسب ها: تقویم علم