دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

وزارت ارتباطات باید درباره عملکرد خود در حوزه حکمرانی فضای مجازی پاسخگو باشد

وزارت ارتباطات باید درباره عملکرد خود در حوزه حکمرانی فضای مجازی پاسخگو باشد
عبدالحسین همتی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید درباره عملکرد خود در حوزه اجرای حکمرانی در فضای مجازی به مجلس پاسخگو باشد.
کد خبر : 932816

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، عبدالحسین همتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در تبیین نقش مجلس در اجرای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، گفت: در تمام کشور‌های دنیا فضای مجازی اصول و قواعدی دارد و براساس آن اقداماتی انجام می‌دهند و هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسانی در کشور‌های اروپایی یا آمریکا نمی‌تواند بدون محدودیت و ضابطه فعالیت کند؛ مثلا هرکدام از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها بخواهند اقدامی مغایر با منافع آمریکا انجام دهند تحت محدودیت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: مثلا در چین گوگل فیلتر است، یا در آمریکا برخی از سایت‌ها فیلتر هستند و یا درباره برخی سایت‌های دیگر، محدودیت‌هایی وجود دارد و اینطور نیست که یک شبکه اجتماعی یا پیام رسان بخواهد در کشور‌های اروپایی یا آمریکا بدون هیچ ضابطه‌ای فعالیت کند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس با بیان اینکه، آمریکا برای برخی شبکه‌های مجازی که ممکن است از سوی آن‌ها تهدیدی متوجه کشور شود، محدودیت‌های قرار داده است، گفت: مجلس شورای اسلامی باید با دقت، شرایط را بررسی و رصد کند و برای نظارت برای اجرایی حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، نظارت کافی را داشته باشد چرا که این حق مجلس است که در امور مهمی، چون فضای مجازی به دلیل اهمیت و تاثیری که در جامعه دارد، اثرگذار باشد.

وی افزود: براین اساس فیلترینگ در تمام کشور‌ها وجود دارد، اما اینکه این روند چگونه طی شود بحث مهمی است و باید با دقت بررسی شود. اکنون مسئله فیلترینگ نیست؛ مسئله حکمرانی در فضای مجازی است وقتی می‌گویم باید در فضای مجازی حکمرانی شود، پیش نیاز اجرای این حکمرانی نظارت است که باید انجام شود که نظارت بر اجرای حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، حق و وظیفه مجلس است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، مجلس آمادگی دارد برای مشخص کردن ضوابط و معیار‌های حکمرانی صحیح در فضای مجازی با دولت و دیگر دستگاه‌های دولتی همکاری کند، گفت: باید در تصمیم گیری نسبت به موضوع فضای مجازی دقت لازم داشت، چون بخش عمده فضای مجازی با کسب و کار مردم در ارتباط است و نباید تصمیم گیری‌ها منجر به آسیب به آن‌ها شود.

همتی با بیان اینکه، وزارت ارتباطات باید درباره عملکرد خود در حوزه اجرای حکمرانی در فضای مجازی به مجلس پاسخگو باشد، افزود: در شرایط کنونی کشور، وضعیت فضای مجازی رویکردی منطقی ندارد و باید به سمت ساماندهی فضای مجازی حرکت کرد و در اولویت قرار گیرد به گونه‌ای که سایت‌ها و اپلیکشن‌هایی که محتوای مناسبی ندارد و مناسب قشر جوان نیست، فیلتر شود. مسئله دوطرفه است هم باید شرایط برای فعالیت سالم در فضای مجازی برای همه مردم فراهم شود و هم اینکه نباید اجازه داد که فضای مجازی بدون ضابطه، قانون و معیار فعالیت کند و اگر ضابطه‌مند باشد قطعا نظارت برای این فضای دقیق و مناسب انجام خواهد شد و آسیب‌های آن کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب