دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1403 - 12:00

«اوریگامی» به کاغذ قدرت داد؛ تولید صندلی مقوایی با تحمل بار ۷۵۰ کیلوگرم + عکس

«اوریگامی» به کاغذ قدرت داد؛ تولید صندلی مقوایی با تحمل بار ۷۵۰ کیلوگرم + عکس
دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود موفق به ساخت صندلی تاشوی مقوایی با استفاده از هنر اوریگامی شده که قادر است بار تا ۷۵۰ کیلوگرم را هم تحمل کند.
کد خبر : 932810

الهام محمدی دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که موفق به ابداع صندلی تاشوی مقوایی با استفاده از هنر اوریگامی و تحمل بار تا ۷۵۰ کیلوگرم شده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ابداع نوآورانه خود گفت: این ایده در زمینه مهندسی معماری، عمران، طراحی صنعتی و ساخت و تولید به‌منظور استفاده از فنون نوین و زیباسازی مناطق شهری و قابلیت استفاده مردم طراحی شده است.

وی با قدردانی از محمدرضا مجاهدی، احسان رازانی و رضا بابایی سمیرمی از استادان خود که در ساخت این پروژه وی را راهنمایی کردند، افزود: کارکرد این صندلی بسیار بهینه و با ضریب امنیت بالاست و با هنر اوریگامی «تا» می‌شود و ظاهر زیبایی دارد.

مبدع صندلی تاشوی مقوایی با استفاده از هنر اوریگامی عنوان کرد: در صورت استفاده از شیت کارتنی، این صندلی ارزان و سازگار با محیط‌زیست و درعین‌حال بسیار ساده، سبک، کاربردی و خلّاقانه است که به‌تدریج محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند.

صندلی تاشوی مقوایی با الگویی ساده و بی‌تکلف

دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود تأکید کرد: این صندلی نه با اشکال و طرح‌های پیچیده، بلکه با الگویی بسیار ساده و بی‌تکلف طراحی شده است.

هنر اوریگامی به کمک کاغذ آمد؛ تولید صندلی مقوایی با تحمل بار ۷۵۰ کیلوگرم

محمدی با اشاره به اینکه مونتاژ چنین صندلی‌ای بسیار آسان و ساخت آن بدون هیچ مهارتی امکان‌پذیر است، ادامه داد: به‌لحاظ فنی در طراحی سعی شده که با «تا زدن» گسترده‌ موردنظر و با کمک نوار‌های پارچه‌ای پایه‌های صندلی کنار هم ثابت بمانند و مکانیسم تاشو بودن و باز و بسته شدن صندلی به‌صورت سه‌بُعدی و متفاوت و زیبا نمایان شوند.

وی با بیان اینکه در روند تحقیقاتی طراحی این صندلی تلاش شده که این نمونه ثابت کند مقاومت به شکل هم‌بستگی دارد و تنها جنس، تعیین‌کننده‌ مقاومت اشیاء نیست، تأکید کرد: در این فرآیند از یک ورقه کارتن معمولی استفاده کردیم و با مراجعه به گزارش آزمایش‌های مربوطه این موضوع به‌راحتی قابل‌اثبات است، چراکه صندلی یک‌نفره‌ ۴۰ در ۴۰ براساس تأییدیه دانشگاه صنعتی شاهرود، در آزمایش تعیین مقاومت فشاری با دستگاه یونیورسال بارگذاری استاتیکی شد و ۵۸۰ کیلوگرم را تحمل کرد.

هنر اوریگامی به کمک کاغذ آمد؛ تولید صندلی مقوایی با تحمل بار ۷۵۰ کیلوگرم

مبدع صندلی تاشوی مقوایی متذکر شد: ازسویی صندلی دونفره ۴۰ در ۸۰ طبق تأییدیه این دانشگاه در آزمایش تعیین مقاومت فشاری با همین دستگاه بارگذاری استاتیکی شد و ۷۰۰ کیلوگرم را تحمل کرد.

این دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اضافه کرد: در طراحی این صندلی پایه‌ها به‌صورت ضربدری کنار هم قرارگرفته و با استفاده از نوار‌های پارچه‌ای به هم متصل شده‌اند و در قسمت فی‌مابین تکیه‌گاه و پایه‌ها خودنمایی می‌کند و قسمت‌های توخالی شکل‌گرفته موجبات زیبایی هرچه بیشتر طرح را فراهم آورده است.

گفت‌وگو از سیدامیررضا حسینی‌نژاد

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب