دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین رونمایی از طرح‌های ارتقای عدالت آموزشی مطرح شد؛

افتتاح ۱۲۰۰ مدرسه هوشمند توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

افتتاح ۱۲۰۰ مدرسه هوشمند توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
آیین بهره‌برداری و رونمایی از طرح‌های ارتقای عدالت آموزشی و پرورشی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، با حضور تعداد زیادی از دانش آموزان استان‌های کردنشین برگزار شد.
کد خبر : 932786

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین بهره‌برداری و رونمایی از طرح‌های ارتقای عدالت آموزشی و پرورشی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، صبح امروز دوشنبه ۲ مهر اردوگاه امام خمینی لواسان با حضور تعداد زیادی از دانش آموزان استان‌های کردنشین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد بطحایی، رئیس مرکز آموزش بنیاد علوی، ضمن تبریک شروع سال تحصیلی جدید، با ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی گفت: در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه محرومیت زدایی در مناطق هدف چهار محور سلامت، اشتغال و کارآفرینی، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و آموزش و مهارت و پرورش مورد توجه بود. در این میان عدالت آموزشی به عنوان محور اصلی در مناطق هدف تعیین شد. سه محور اصلی در زمینه آموزش هدف‌گذاری شد که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بوده. محور اول کارآفرینی و مهارت آموزی است، محور دوم بحث تقویت بنیه علمی است که از مصداق‌های نابرابری بین فرزندان ما در کشور است. همه ما شاهدیم که فرزندان ما در مناطق کم برخوردار از حیث دسترسی به منابع آموزشی به نسبت بچه‌های استان‌های دیگر در مضیقه هستند. سومین محور نیز بحث گسترش سبک زندگی اسلامی ایرانی است. اردو به عنوان یکی از مهمترین ابزار‌ها مورد توجه بنیاد قرار گرفته و امروز ۱۰۰۰ نفر از عزیزان ما که در مناطق محروم هستند در اینجا حضور دارند.

وی افزود: ما امروز هزار و صدمین کلاس درس را افتتاح می‌کنیم و هزار و دویستمین مدرسه با تجهیزات هوشمندسازی شده را امروز افتتاح می‌کنیم. چهارصد مدرسه برای هوشمندسازی و ۵۰۰ کلاس دیگر هم در ماه‌ای آتی به بهره‌برداری می‌رسد. بنیاد تلاش دارد برای استاندارد سازی مدارس هم به کمک دولت بیاید.

بطحایی ادامه داد: بنیاد برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش نابرابری آموزشی در سراسر کشور دارد. چرا فرزندان ما در کردستان، سیستان و بلوچستان و بسیاری از استان‌های دور از مرکز امکانات موجود در تهران را نداشته باشند و از امکانات خوب به دور باشند؟ شروع سال تحصیلی یک نشاط و شور تازه در هوای هر شهر پراکنده می‌کند و این حس خوب به جز با حال خوب دانش آموزان و فرزندان ما امکان‌پذیر نبست. آموزش نقش شتابنده در پیشرفت کشور دارد. اگر ما به آموزش و پرورش توجه کافی نداشته باشیم تلاش‌های ما در سایر شئونات کشور بی ثمر خواهد بود.

خان‌محمدی مدیرعامل سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و اعلام کرد: اگر ما به استعدادهای موجود در سراسر کشور توجه کنیم و عدالت آموزشی را داشته باشیم، قطعا در حوزه‌های سلامت و اشتغال و... نیز نتایج آن را می‌بینیم. 

وی افزود: بنیاد مستضعفان در حوزه مدرسه‌سازی چند مار بزرگ انجام داده، یکی توجه به مناطقی که از نظر سرانه آموزشی در موقعیت بحرانی هستند. نکته دوم استفاده از تکنولوژی های جدید است. امروز قرار است مدرسه شهید آیت‌الله رئیسی در ایلام، مدرسه ۱۳ آبان مشهد و مدرسه علوی در بجنورد، افتتاح شوند. مدرسه علوی مشهد در عرض سه ماه با قه روزترین تکنولوژی‌ها آماده شده است. نکته دیگر این است که بنیاد علوی پس لز ساخت مدرسه امکانات، تجهیزات را در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار می‌دهد علاوه‌بر مدرسه‌ساز، مدرسه‌یار هم هست. تمام امید ما برای ساخت و ساز جدید و تجهیز مدارس برای دانش‌آموزان و آیند آن‌هاست. 

وی ادامه داد: ما وقتی از عدالت آموزشی صحبت می‌کنیم، به دنبال رسیدن دروازه بزرگتری به نام عدالت اجتماعی هستیم. در این میان به مدارس شبانه‌روزی هم توجه می‌شود. ما هم در آموزش و پرورش در کنار بنیاد هستیم. اگرچه نیازها از ظرفیت‌های ما خیلی بیشتر است. برخی فکر می‌کنند مسئله مدرسه‌سازی حل شده ولی ما تا رسیدن به استانداردها فاصله داریم. ما زمانی می‌توانیم بگوییم در زمینه عدالت آموزشی و اجتماعی حرکت کردیم که در هر شهر، در گرم ترین روز سال ، سردترین ساختمان و در سردترین روز سال، گرم‌ترین ساختمان مدارس باشند.

در بخش بعدی مراسم و افتتاح کلاس‌ها و مدارس جدید با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امروز با ایجاد، تولید، نشر و گسترش اطلاعات در فضای مجازی شرایطی به وجود آورده که می‌تواند نظام آموزشی ما را مختل کند. اگر دیروز معلمان واجدین شرایط برای انتقال اطلاعات بودند، امروز دانش آموزان با جستجو در فضای مجازی می‌توانند همپا یا بیشتر غز معلمان اطلاعات داشته باشند. نظام آموزشی ما باید برای اثرگذاری خود را به این اتفاقات جدید همخوان کند و انقلاب فراگیر نگاه و رویکرد را به وجود بیاورد‌. 

وی افزود: در دوره جدید بنیاد سعی کردیم رویکردهایمان برای به کارهای عمیق و ماندگار با پیامدهای موثر تبدیل کنیم. ما کارها را با اصول، بر پایه مسایل علمی با پرورش معلمانی درست به پیش بردیم. بحث محرومیت زدایی ، پیشرفت جوانان و اشتغال برای ما در بنیاد بسیار مهم بود. 

دهقان اضافه کرد: نکته اول بحث آموزش و عدالت آموزشی بود. ما نمی‌خواستیم فرزندان مان که در مناطق محروم بودند از امکانات دور باشند. ما به دنبال هویت‌بخشی برای افراد هستیم، مخصوصا کسانی که در مناطق محروم هستند. ما معتقدیم اگر عملکرد درستی داشته باشیم می‌توانیم به جای اینکه شاهد مهاجرت باشیم، شاهد بازگشت افراد به ریشه‌های بومی خود باشیم. 

وی ادامه داد: شاخص بعدی ما بحث سلامت بود که در این میان هم تلاش های چشمگیر و مهمی شده است. ما همه این تلاش‌ها را با اتکا به نیروهای محلی، بومی و سازمان‌هایی مثل بسیج عملی کردیم. بحث بعدی مهارت آموزی است که این موضوع نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است. نکته آخر هم رسیدن به درآمد کافی و پس از آن برطرف کردن مشکل مسکن است که باید برطرف شود. 

رئیس بنیاد مستضعفان در پایان سخنانش گفت: ما تلاش داریم تمام مدارس سنگی در سراسر کشور را تبدیل کنیم به مدارس به روز و استاندارد. ما می‌خواهیم شرایطی به وجود بیاید همه جای ایران امکاناتی در حد تهران داشته باشد و سراسر کشور آبادانی را به چشم خود ببیند.

در بخش بعدی مراسم آیت‌الله محمدی گلپایگانی در سخنانی با دختران دانش آموزی که در سالن حضور داشتند: 

نظام ما به زنان بسیار احترام می‌گذارد، در حالی که در غرب به جز نگاه ابزار، نگاه دیگری به زنان نمی‌شود. در جمهوری اسلامی زنان دانشمندی هستند که با وجود حفظ حجاب، حرف جهانی می‌زنند و در دنیا نام و نشان دارند. زنانی که از برکت نظام مقدس به جاهای بلندی رسیده‌اند. امام خمینی فرمودند که از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود. به دلیل همین نگاه است که می‌بینید امروز دشمن تمام تلاشش را می‌کند که به نظام لطمه بزند و ارزو دارد در این نظام خلل ایجاد کند. 

وی افزود: در فضای مجازی هر دروغ و باطلی که می‌خواهند در مورد ایران می‌گویند، اما ببینید درباره غزه و فلسطین چه کار می‌کنند. جایی که زنان و کودکان و نوزادان کشته شدند، ولی مدعیان حقوق بشر ساکت شدند و هیچ نمی‌گویند. ما باید آگاهی‌مان را از دشمن بیشتر کنیم. دشمن شماره یک ما و همه مسلمانان آمریکا است. تاریخ ننگین آن‌ها را مطالعه کنید و ببینید با سیاه‌پوستان در تاریخشان چه کردند. خوشبختانه قدرت نظامی ما به حدی است که امروز جرات تعرض قه خاک ایران را ندارند. ما دیدیم که حزب الله لبنان روز گذشته چه بلایی سر رژیم صهیونسیتی آورد. حرف من باز هم این است که ما باید دشمن را بشناسیم. 

آیت‌الله گلپایگانی با اشاره به عملکرد بنیاد مستضعفان اضافه کرد: نظام مقدس تلاش می‌کند عدالت را در همه جای کشور برقرار کند تا افرادی که جزو پایین‌دستان جامعه هستند رشد کنند و بالا بیایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب