دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1403 - 21:31

اسلامی: در بعضی از رادیو دارو‌ها جزء سه کشور اول دنیا هستیم

اسلامی: در بعضی از رادیو دارو‌ها جزء سه کشور اول دنیا هستیم
رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مسائل مختلف ازجمله ظرفیت تولید برق هسته‌ای در برنامه هفتم، افزایش ظرفیت تولید رادیودارو‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی علاقمند به تحصیل در این حوزه پرداخت.
کد خبر : 930261

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی عصر شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درخصوص آخرین وضعیت صنعت هسته‌ای کشور و اجرای اهداف سند ۲۰ ساله هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: باتوجه به کمبود‌هایی که در حوزه هسته‌ای مطرح و در جنگ نخبگان داخلی سوال بود و هم حرکتی که سیاسی سازی و اتهام پراکنی نظام استکبار علیه ایران ایجاد کرده بود، نیاز به یک برنامه منسجم در صنعت هسته‌ای داشتیم.

وی گفت: اینکه برخی در داخل می‌گفتند که صنعت هسته‌ای چه سودی دارد را با تعیین نقشه راهی در سند ۲۰ ساله هسته‌ای حل کردیم و تلاش کردیم مسیر حرکت صنعت هسته‌ای را برای افکار عمومی روشن کنیم. این سند نهایتا در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ توسط شهید رئیسی رونمایی شد.

اسلامی افزود: در سال سوم اجرای سند ۲۰ ساله هسته‌ای هستیم و قید کردیم که کامل نیست و هر ساله آن را به روزرسانی می‌کنیم و این سند به شکلی پویا به عنوان نقشه راه به حساب می‌آید.

اسلامی با اشاره به برنامه‌های آتی برای رشد تولید برق هسته‌ای عنوان داشت: در برنامه هفتم تولید برق هسته‌ای به ۳۰۰۰ مگاوات می‌رسد و در برنامه‌های بعدی تا سال ۱۴۲۰ این روند به صورت افزایشی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: پروژه‌های هسته‌ای بین ۵ تا ۷ سال زمان می‌برد و این مدت زمانی هست که یک نیروگاه هسته‌ای احداث می‌شود و بسته به مقیاس ۷ ساله تعیین شده در برنامه هشتم توسعه ۶۰۰۰ مگاوات و در برنامه‌ی نهم ۶۰۰۰ مگاوات و هدف تعیین شده در ۱۴۲۰ به ثمر می‌رسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: همه این پروژه‌ها به موازات هم مطالعات تفصیلی و اقدامات اجرائیش شروع می‌شود و در این حوزه ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد که منابع مالی آن نیز در سازمان برنامه بودجه و در کمیسیون‌های تخصصی شورای اقتصاد مطرح شده و مصوبه قانون بودجه و هیئت دولت دارد.

اسلامی در خصوص کاربردهای متنوع فناوری هسته‌ای از جمله تولید رادیوداروها عنوان کرد: رادیوداروهای تولید شده در کشور را به ۵ قاره جهان صادر می‌کنیم و اگر شبکه پروازی منظم برقرار باشد؛میزان صادرات ما بیشتر خواهد شد.

اسلامی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: موضوع مهم دیگر این بود که ما بتوانیم در بخش رادیو دارو‌ها ضریب دقت آنها را افزایش دهیم و ترکیب این رادیو داروها باید به گونه‌ای باشد که وضوح بیشتری داشته باشد و به این ترتیب پزشک بتواند به راحتی از آن در جهت تشخیص تومور سرطانی استفاده کند.

وی در این زمینه تأکید کرد: در بخش درمانی اثربخشی مسئله مهمی بود که رادیو دارو بتواند به سلول سرطانی اثرگذاری داشته باشد و همچنین عوارض جانبی ایجاد نکند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که ظرفیتمان را یک ظرفیت پایدارتری کنیم و هم افزایش ظرفیت داشته باشیم و هم سبد محصول خود را افزایش دهیم. ما ۶۰ رادیو دارو را درمراکز درمانی توزیع می‌کنیم که ۲۰ عدد از آن در فاز تحقیقات و بالینی است و این موضوع ۳۰ درصد افزایش را در سبد موجود نشان می‌دهد که این کار همکاران ما در مرکز پژوهشی و در شرکت پارس ایزوتوپ هست. به موازات این کار تحقیقاتی، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌شوند که ظرفیت ما را به ۵ تا ۷ برابر وضع موجود می‌رساند و ما را به قطبی بزرگ در دنیا تبدیل می‌کنند که به وسیله آن بتوانیم به یک گستره بزرگتری خدمت رسانی کنیم و از این طریق نقشی محوری در تولید رادیو دارو داشته باشیم.

اسلامی همچنین اظهار داشت: امیدوارم مرکز جدید ما به یاری حق تعالی در اوایل سال آینده به افتتاح برسد و انشالله در پایان ۱۴۰۳ این پروژه به پایان برسد.

اسلامی با اشاره به جایگاه ایران در بحث رادیودارو عنوان داشت: ما در بعضی از رادیو دارو‌ها که در سبد محصولمان داریم جزء سه کشور اول دنیا هستیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بازیگر نام آشنا در بحث رادیو دار‌ها به شمار می‌آید و اگر شبکه پروازی متناسبی که بتواند با توجه به مسائل رادیو دارو‌ها آن را انتقال دهد وجود داشته باشد امکان صادرات بیشتر وجود دارد، گرچه اکنون نیز صادرات برقرار است و تنها برای مدتی در سال ۱۴۰۰ به خاطر کرونا متوقف شده بود که دوباره از سر گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در بحث رادیو دارو‌ها رآکتور جدیدی نیز به موازات رآکتور تهران اکنون فعال است و امیدواریم بتوانیم پروژه جدید را ظرف سه سال به ثمر برسانیم.

وی با اشاره به کارشکنی‌های بین المللی در حوزه فناوری‌های صلح آمیزهسته‌ای، بیان داشت: افرادی در موسسات بین‌المللی حضور دارند که به صورت سفارشی برای نظام صهیونیستی و استکباری تولید محتوا می‌کنند و در ۲۰ سال گذشته درباره اینکه ایران به گریز هسته‌ای نزدیک شده است قلم فرسایی کردند و اکنون نیز در مقالات و نوشته‌های خود بر این تمرکز کردند که ایرانیان با اراده به سمت ایجاد نیروگاه پیش می‌روند و جامعه جهانی نباید اجازه احداث نیروگاه را به آنان بدهد.

اسلامی در همین زمینه تأکید کرد: سابقاً نیز یک بار فرانسوی‌ها متعهد بودند و رفتند پس از آن نیز ایران با یک کشور اروپایی بر سر این موضوع قرارداد داشت که آمریکایی‌ها آنان را منع کردند، اکنون نیز که ایران با توان داخلی به دنبال چنین کاری است عنوان می‌کنند که نباید گذاشت که ایرانیان سازنده نیروگاه باشند. کسی که در ۲۰ سال گذشته مداوماً بر بحث ساخت بمب قلم فرسایی کرده اکنون نیز به بحث نیروگاه سازی ما ایراد می‌گیرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهمیت منابع انسانی در این سازمان عنوان داشت: سازمان انرژی اتمی از سال گذشته با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بحث بورسیه دانشجویی از دوره کارشناسی را شروع کرده و اکنون نیز در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه را در جدول انتخاب رشته قرار داده‌ای و از این طریق اقدام به جذب نیرو کردیم، ما مدارس سازمان انرژی اتمی را از ۷ به ۲۳ رساندیم؛ از این طریق از دبستان بر روی نسل جدید سرمایه‌گذاری کرده و استعداد‌ها را پرورش می‌دهیم.

اسلامی در رابطه با مسائل و موضوعات میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان داشت: آژانس اساسنامه‌ای دارد و بر طبق آن وظیفه تنظیم‌گری، هدایت و تشویق برای گسترش بهره‌برداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در جهان عهده دار است ولی به دلیل مزاحمت نظام استکباری برای جمهوری اسلامی، ایران به مزرعه اجرای استاندارد دوگانه تبدیل شده است یعنی چیزی که برای همه جای جهان رایج است برای ایران ممنوع می‌شود و به دلیل همین پرونده سازی‌ها و اتهاماتی که وارد می‌کند برای ایران مضیقه ایجاد کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: حاصل ۲۰ سال مذاکره به سند برجام رسیده و در برجام جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است که فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و سرعت گسترش را کاهش دهد و این به منظور اعتمادسازی صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بود و در ازای آن طرفین مقابل نیز پذیرفته‌اند که پرونده موضوع اتهامات نظامی بسته شود و تحریم‌های مربوط لغو شود. سند برجام نهایتا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رسید.

وی در این زمینه افزود: پس از خروج آمریکا از برجام نه خود این کشور تعهداتش را انجام داد و نه به دیگران اجازه اجرای تعهداتشان را داد که سه کشور اروپا نیز هیچ کدام از تعهداتشان را انجام ندادند.

اسلامی تصریح کرد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، آژانس باید هر سه ماه یکبار به شورای حکام و هر ۶ ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل عملکرد برنامه هسته‌ای ایران را نشان دهد که یکی از آنها در روز‌های آینده در جلسه شورای حکام منتشر می‌شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: رابطه ما با آژانس بر طبق ان پی تی و پادمان است و ما طبق ان پی تی و پادمان توسط آژانس نظارت می‌شویم و به همین ترتیب، بیشترین تعداد بازرسان آژانس در ایران هستند و روزانه و سرزده به طور مرتب ما را تحت نظارت دارند ولی بازرسان آژانس در گزارش‌های خود می‌نویسند که ما دسترسی به دوربین‌ها نداریم. آنان به این مسئله واقف هستند که این سطح نظارت مورد نظر آنان مربوط به برجام است و ما بر طبق مواد برجام هنگامی که آنان تعهدات خود را انجام ندادند، تعهدات خود را کاهش دادیم.

اسلامی در همین زمینه اظهار داشت: چرچوب اصلی ما پادمان و ان پی تی است که ما آن را رعایت می‌کنیم و آژانس هم گزارش داده است که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران نداریم ولی به گونه‌ای عنوان می‌کنند که انگار هیچ نظارتی وجود ندارد.

وی همچنین اظهار داشت: ما اختیار قانونی داریم که بازرس را بپذیریم و نپذیریم کسی نمی‌تواند در این حوزه بر ما فشاری وارد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته