دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت/

روایت «آلن دلون»‌ درباره فناوری‌های جدید در سینما

روایت «آلن دلون»‌ درباره فناوری‌های جدید در سینما
از نظر آلن دلون، سینمای مدرن دارای محتوای سطحی و درونمایه آن صرفاً تجاری است ؛ نه حرفه‌ای و وابسته به استعداد بازیگرانش.
کد خبر : 929987

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ محمدرضا دلیر (نویسنده و پژوهشگر): مرگ «آلن دلون» چیزی شبیه به فروریختن بخشی از تاریخ سینما بود. انگار حافظه سینمایی جهان با مرگ او، یکباره شکوه گذشته خود را احضار کرد و به مرور آن نشست. آلن دلون تا به‌امروز محبوب‌ترین و جذاب‌ترین بازیگر فرانسه شناخته شده است. گرچه این محبوبیت فراتر از مرز‌های کشورش پا گذاشت و درواقع او را می‌توان یکی از محبوب‌ترین بازیگران جهان دانست و البته یکی از خوش‌چهره‌ترین و خوش‌تیپ‌ترین مردان تاریخ سینما.

در ایران، اما یک عامل برون‌متنی هم به مؤلفه‌های جذابیت‌های او اضافه می‌شود و به سیمای جذابش، صدای زیبایی هم می‌بخشد. درواقع برای ما ایرانی‌ها این سیمای جذاب با صدای پرجذبه خسرو خسروشاهی، دوبلور نقش او گره می‌خورد تا از او کاراکتری کاریزماتیک بسازد. او متعلق به سینمای کلاسیک بود و این صرفاً نه از جبر تاریخی که با سلیقه و نگاه او هم به سینما پیوند داشت؛ به این معنا که او به سینمای مدرن علاقه‌ای نداشت و از نظر او، سینمای مدرن دارای محتوایی سطحی و درونمایه آن صرفاً تجاری است، نه حرفه‌ای و وابسته به استعداد بازیگرانش.

به نظر او، روش‌های تولید فیلم به روش قدیم ارزش بیشتری نسبت به دوربین‌های دیجیتال و جلوه‌های ویژه امروزی دارند. همچنین این روش‌های جدید باعث شده که فیلمسازان تمام انرژی خود را روی فیلم نگذارند. اما جالب اینکه او علاقه‌ای به تماشای فیلم‌های قدیمی هم نداشت البته دلیلش این بود که بسیاری از همکاران قدیمی او مرده‌اند و تعداد کمی از همکارانش در قید حیات هستند. زنده‌ شدن خاطرات شیرینش کنار دوستانی که دیگر نیستند، برایش دردناک بود و به همین دلیل می‌گفت فیلم‌های قدیمی را نمی‌بیند.

آلن دلون را باید بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر فرانسه دانست که به آن وجاهت و اعتبار بخشید. در واقع او یکی از مهم‌ترین نماد‌های فرهنگ فرانسه بود. در فرهنگ عامه فرانسه، او هنوز به عنوان یکی از غول‌های سینمای جهان شناخته می‌شود. این به دلیل زیبایی معما گونه و بازی‌های هیپنوتیزم کننده‌اش از او برای تبلیغات تجاری هم استفاده شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پیامی نوشت: «آلن دلون با نقش‌هایش دنیا را رویایی کرد و با پیشکش آن چهره فراموش نشدنی زندگی ما را به لرزه درآورد. دلون فراتر از یک ستاره بود او یک اثر جاودان و یک بنای باشکوه تاریخی بود».

«عقرب»، «زورو»، «استخر»، «بورسالینو» و... از جمله فیلم‌های شاخص آلن دلون در دنیای سینما هستند. دلون به عنوان یکی از ثروتمند‌ترین چهره‌های سینمای اروپا نیز شناخته می‌شد، او در پایان عمر ثروتی نزدیک به ۲۰۰میلیون دلار داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته