چهارشنبه  27  شهریور  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
محمدکاظم کاوه‌پیشقدم*

چرایی کاهش مراجعه مردم به رسانه‌‌ها

چهارشنبه 16 مرداد 1398 ساعت 16:15
استقبال‌نکردن مردم از رسانه‌ها ریشه در مسائل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی دارد و فقط منحصر به گسترش فضای مجازی نیست و از طرفی هیچ‌گونه مدرک مستند و علمی مبنی بر کاهش اعتماد مردم به رسانه‌ها وجود ندارد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ بعضی‌ها استقبال‌نکردن مردم از رسانه‌ها را گسترش فضای مجازی دانسته‌اند این در هر حالی است که این یکی از دلایل است و برای آن باید دلایل متعدد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی در نظر گرفت که می‌توان موارد زیر را نام برد.

مهم‌ترین نکته، کاهش فرهنگ مطالعه و مراجعه به متون مکتوب در جامعه ماست که به همه زمینه‌ها تعمیم یافته است و از جمله آنها می‌توان کاهش ساعات مطالعه و کاهش میزان مراجعه به کتابخانه‌ها را نام برد.

گسترش فضای مدرنیته در جوامع سبب شده است که انسان‌ها توان وقت‌گذاشتن برای موارد فرعی و فرهنگی را نداشته باشند و عادت به روش فست‌فود در حوزه اطلاعات پیدا کنند و طبعاً علاقه به اینکه همه نیازهای فکری و فرهنگی خود را از طریق تلفن همراه حل کنند، افزایش یافته است.

هیچ‌گونه مدرک مستند و علمی مبنی بر کاهش اعتماد مردم به رسانه‌ها وجود ندارد. آنچه مهم است آن است که میزان مراجعه به رسانه‌ها کاهش پیدا کرده که علت آن راحتی دسترسی به فضای مجازی است نه کاهش اعتماد مردم به رسانه‌ها؛ بنابراین می‌توان با خلاقیت و ایجاد روش‌هایی که دسترسی مردم را به روزنامه تسهیل کند به بازگشت اعتماد عمومی به رسانه‌ها کمک کرد.

همانطور که گفته شد افزایش خلاقیت و افزایش روش‌های آسان دسترسی به رسانه‌های مکتوب می‌تواند به این فرایند کمک بزرگی بکند و رسانه‌های مکتوب باید بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند و همانگونه که مدرنیته سبب شد به جای رمان‌های کلاسیک، داستان‌های کوتاه آفریده شود، روزنامه‌های کلاسیک نیز باید به سمت روزنامه‌های جدید و نسل چهارم مطبوعات سوق داده شوند تا تحول نوینی در مراجعه مردم به این رسانه‌ها ایجاد شود.

*رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز

انتهای پیام/4103/4062/

http://ana.ir/i/409390
خبرنگار نباید دغدغه نان شب داشته باشد

خبرنگار نباید دغدغه نان شب داشته باشد

مدیران باید پذیرنده صاحبان رسانه و خبرنگاران باشند

مدیران باید پذیرنده صاحبان رسانه و خبرنگاران باشند

 آموزش و فرهنگ باید در کنار پژوهش موردتوجه قرار گیرد

آموزش و فرهنگ باید در کنار پژوهش موردتوجه قرار گیرد

آموزش و دانشجو، اساس درآمد دانشگاه هستند

آموزش و دانشجو، اساس درآمد دانشگاه هستند