چهارشنبه  27  شهریور  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
یادداشت/میلاد ‌همتی‌زاد

نقدی بر سیر تحولات اخیر دانشگاه فرهنگیان

يكشنبه 20 مرداد 1398 ساعت 16:12
از لزوم توجه و اهمیت و حفظ شان معلم و دانشجو‌معلم و دانشگاه فرهنگیان هر چه بیان شود باز هم حق مطلب ادا نخواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در بحبوحه‌ اعلام نتایج کنکور سراسری سال 98، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اخبار غریبی از دانشگاهی که مرکز تربیت نیروی متخصص وزارت آموزش و پرورش است یعنی دانشگاه فرهنگیان (بخوانید تربیت‌معلم) به گوش می‌رسد.

نگارنده این مطلب در صدد است ضمن بررسی تحولات اخیر دانشگاه فرهنگیان توصیه‌هایی را نیز به دواطلبان گرامی مشتاق به حضور در کسوت معلمی و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بیان کند. از لزوم توجه و اهمیت و حفظ شان معلم و دانشجو‌معلم و دانشگاه فرهنگیان هر چه بیان شود باز هم حق مطلب ادا نخواهد شد؛ بنابراین خوانندگان این نوشتار را به سخن مقام معظم رهبری که در دیدار اخیر با معلمان و فرهنگیان بیان داشته است باید دعوت کرد.

آنچه در سال‌های متمادی درباره‌ نقش معلم، دانشجومعلم و آموزش‌و‌پرورش که بر خواسته از احساس و باور است تجربه داشتم می‌توان گفت به‌عنوان پایه ریز تمدن نوین است که اگر نیروی انسانی شایسته‌ای نباشد، تمدنی به وجود نخواهد آمد. این بیان نوع نگاه رهبری و حاکمیت را به مقوله آموزش‌وپرورش به‌صراحت بیان می‌کند، اما چه اتفاقی میافتد که در دستگاه اجرایی و در مقام عمل گاهی رفتارهایی کاملاً خلاف جهت مشاهده می‌شود. سؤال نگارنده و عزیزانی که در آینده در این جایگاه به مردم و نظام اسلامی خدمت می‌کنند نیز همین خواهد بود.

عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تضعیف جایگاه دانشگاه فرهنگیان به‌ روش‌های مختلف (کسر۴۵درصدی حقوق، مسئله رزم مقدماتی برای دانشجویان برادر و سایر مسائل عام و خاص مربوط به پردیس‌ها و مراکز دانشگاه)، سندنویسی‌های بدون پشتوانه اجرایی در حوزه آموزش‌وپرورش، مشکلات مختلفی بر سر راه آموزش‌و‌پرورش کیفی در مملکت وجود دارد اما اقدامات اخیر انجام‌گرفته یا قصد انجام برخی امور ضرب‌المثل (خودکرده را تدبیر نیست) را در ذهن تداعی می‌کند که تماماً نمونه‌ای از سؤالات مدنظر است.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلم بخصوص بعد از کاهش‌های متوالی در سال‌های اخیر به‌نوبه خود یک دستاورد است و البته موجب امتنان از مسئولین اما درجایی که خیل عظیمی از منتقدین دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان از سطح علمی دانشجو معلمان و نحوه گزینش ایراد می‌گیرند. تقلیل شرط معدل و احیاناً ارتقای سن پذیرفته شدن در دانشگاه از ۲۲ سال به ۲۴ سال چه معنی دارد. آیا صرف کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش بخصوص در سال تحصیلی آتی و سال‌های بعد مجوز کافی برای اقدامات این‌چنینی هست؟ مسئولین امر فکر نمی‌کنند با پایین آوردن شرط معدل بهانه را به دست منتقدین دانشگاه فرهنگیان برای تخریب بیشتر دانشگاه می‌دهند؟

آیا پذیرش بی‌ضابطه باعث کاهش انگیزه دانشجویان مشتاق با رتبه برتر در دانشگاه نمی‌شود، آیا مسئولین امر متعهد می‌شوند عواقب پذیرش با این شرایط را بپذیرند و پاسخگوی منتقدین در حال و آتی باشند. هنوز تجربه استخدام‌های گسترده دهه ۶۰ فراموش نشده استکه بهانه‌ای شد که تا اکنون هر زمان سخنی از بودجه، رفاهیات و فراوانی نیرو شده، آموزش‌و‌پرورش را علم کنند.

مباحث مطروحه در خصوص مسائل صنفی و رفاهی دانشجو معلمان به کنار، دستور توقف تعلق بودجه به امور و مسائل فرهنگی در دانشگاهی که رسالتش فرهنگ و تعلیم و تربیت است چه معنایی دارد؟ تعلل در صدور احکام حداقل حقوق دانشجو معلمان شاغل در دانشگاه فرهنگیان باوجود نص صریح و دستور قاطع قانونی را چه تعبیر می‌کنند؟ قطعاً افکار عمومی و به‌ویژه قشر دانشجو معلم خواستار پاسخگویی مسئولین امر است.

در این مطلب قصد دلسرد کردن یا تهییج غیرواقع نیست (کاری که در حال حاضر برخی از مدعیانی ندای فرهنگیان بودن سر می‌دهند با عناوین قبولی تضمینی در مصاحبه و...) هدف از کل این نوشتار ارائه تصویری از واقعیت است تا با عقلانیت و شفافیت در خصوص تعیین وضعیت خویش در رابطه با دانشگاه فرهنگیان اقدام کنید. هیچ‌کس منکر نقش و شأن دانشگاه فرهنگیان و معلمی نیست اما این موارد و بیشتر از این موارد نیز در واقعیت فضای کنونی دانشگاه فرهنگیان وجود دارد اینجانب از شما خواهشمندم با تفکر و انتخاب درست گام بردارید تا بعداً دچار تشکیک در انتخاب خود نشوید به‌ویژه در خصوص مزایا و محدودیت‌های دانشگاه فرهنگیان، حقیقت این است دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی خاص است و مأموریت ذاتی خود را باهمت شما و سایر همکاران گران‌قدر مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و علی‌رغم همه بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌ها ادامه خواهد داد.

دانشگاه فرهنگیان با مزایای (دریافت کمک‌هزینه در طول تحصیل، استخدام رسمی، مباحث مربوط به‌نظام وظیفه) ضوابط خاص خود را دارا است (به‌عنوان‌مثال ‌تفکیک جنسیتی، پوشش و...) با آگاهی و مطالعه انتخاب کنید تا در لزوم رعایت ضوابط‌ دانشگاه‌ به مشکل نخورید و سه «اصل علاقه، استعداد، انگیز» را در انتخاب رشته به‌ویژه برای دانشگاه فرهنگیان مد‌نظر داشته باشید.

در بیان موارد و ضوابط نگارنده مطلب قصد تائید یا رد نداشته و صرفاً جهت اطلاع داوطلبین بیان گردیده ‌است.

*دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به‌معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری آنا» نیست و این خبرگزاری صرفاً منعکس کننده نظرات فعالان دانشجویی است.

انتهای پیام/4107/4108/

http://ana.ir/i/410042
آموزش‌وپرورش کنونی، محصول رابطه معیوب بازار، دولت و خانواده‌‌ است

آموزش‌وپرورش کنونی، محصول رابطه معیوب بازار، دولت و خانواده‌‌ است

ساختار آموزشی در کشور ناعادلانه است/ سریال تمرکز خدمات آموزشی کنکور در پایتخت پایان نمی‌یابد

ساختار آموزشی در کشور ناعادلانه است/ سریال تمرکز خدمات آموزشی کنکور در پایتخت پایان نمی‌یابد

سیاست‌زدگی باعث ضربه زدن به آموزش و پرورش شده است/اینستکس تکمیل‌کننده نقشه آمریکاست

سیاست‌زدگی باعث ضربه زدن به آموزش و پرورش شده است/اینستکس تکمیل‌کننده نقشه آمریکاست

 نیمه دوم مرداد ماه همچنان بدون نتیجه برای دانشجومعلمان/کسر45 درصد بی‌عدالتی است

نیمه دوم مرداد ماه همچنان بدون نتیجه برای دانشجومعلمان/کسر45 درصد بی‌عدالتی است

افزایش تعداد بازنشسته‌های آموزش و پرورش/ دانشگاه فرهنگیان بودجه مستقل ندارد

افزایش تعداد بازنشسته‌های آموزش و پرورش/ دانشگاه فرهنگیان بودجه مستقل ندارد