شنبه  17  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
دانشگاه برخط؛ آموزش الکترونیک- در نشست فعالان دانشجویی مطرح شد؛

کرونا سیستم آموزش عالی را متحول می‌کند؟

سه شنبه 09 اردیبهشت 1399 ساعت 15:47
نخستین نشست فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به‌صورت مجازی برگزار و درباره تأثیرات ویروس کرونا بر سبک زندگی و شیوه آموزشی در سیستم آموزش عالی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از زنجان، زندگی با دگرگونی‌ها، تغییرات و تحولات شکل می‌گیرد، پویا و شتابنده می‌شود و گاهی ایستایی و بازگشت به گذشته، روند کلی حرکت در تحولات نمایان می‌شود، هرچند آن یک تهدید باشد.

بسیاری برای نیل به اهداف به فرصت نیاز دارند و این فرصت‌ها را نردبان توفیق و ترقی می‌دانند؛ اما همواره این فرصت‌ها نیستند که انسان را به کمال و تعالی سوق می‌دهند و گاهی تهدیدهایی به وجود می‌آیند که فرصت‌هایی بزرگ از درون‌شان متولد می‌شود و چه‌بسا چنین تهدیداتی قوه محرک و شتاب‌دهنده در روند حرکت و تغییر در مسیر آن به سمت تعالی باشد.

ویروس کرونا بزرگ‌ترین تهدید بشریت در عصر حاضر است. این بیماری چه‌بسا جان صدها هزار انسان را تهدید می‌کند و دستاوردهای علوم مختلف را به چالش می‌کشاند؛ اما این بیماری حرکت آرام و دور کند دنیا برای نیل به کمال را نمایان کرد. فرصت‌های بزرگ از درون تهدیدهای کرونا ویروس برای جوامعی اتفاق خواهد افتاد که خویشتن خویش را نبازند و با مهارت و کاردانی مسیرهای منتهی به تهدید را شناخته و متناسب با تهدید فرصت به وجود آورند.

سال‌ها سیاست آموزش به‌صورت مجازی و برخط و از راه دور روی میزها و در کنج قفسه کتابخانه و پژوهشگاه‌ها خاک می‌خورد و فرصت‌های بزرگ مانند یخی بودند که مقابل آفتاب آب می‌شد؛ اما کروناویروس با همه زشتی‌ها به حرکت‌ها شتاب و به تصمیم‌های خاک‌خورده تکان داده است.

به گفته محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بنا بود سیاست آموزش‌های مجازی از اوایل دهه 70 مورد توجه مسئولان و آموزش عالی قرار بگیرد؛ اما این تصمیم تاکنون محقق نشده است.

برگزاری آموزش‌های برخط در فضای الکترونیک و مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس با همه مشکلات و تنگناها مورد توجه قرار گرفت و کرونا زبان گویای بسیاری از نقایص و مشکلات شد.

به گزارش آنا، نخستین جلسه ویدئوکنفرانسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با فعالان دانشجویی واحد زنجان با حضور علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برگزار شد تا روند فعالیت‌های آموزش برخط، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و وضعیت و رفتار مردم و دانشگاهیان در مورد پدیده بزرگ قرن مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

این جلسه در ادامه جلسات منظم و ماهانه برگزار شده در سال 1398 که به دلیل شیوع بیماری در پایان سال متوقف شده بود، برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در این جلسه با اشاره به شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: «مردم ایران در این مقطع حساس مهربانانه و جهادی به یاری دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور رفتند و سیل مهربانی جاری شد و هیچ‌کس احساس تنها بودن نکرد.»

سبک زندگی ایرانی - اسلامی در مواجهه بحران کرونا به نمایش درآمد

علیرضا فیروزفر ادامه داد: «رفتار ایرانیان سرافراز با رفتار مردمان دنیا در مواجهه با این پدیده بزرگ تفاوت‌ها داشت و سبک زندگی و رفتاری ایرانی - اسلامی به نمایش درآمد.»

وی یادآور شد: «پدیده کروناویروس بزرگ‌ترین پدیده و مسئله تحقیقی برای دانشمندان و محققان جهان است و اینکه مردم دنیا در مقابل این پدیده چه عکس‌العملی خواهند داشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها و آموزش در دوران شیوع کرونا افزود: «از اسفند 98 که بحث کرونا جدی شد، تغییرات خیلی زیاد و جدی در تمام سیستم‌ها و فرایندهای دنیا و کشورمان ایجاد شد. سیستم دانشگاهی ما دچار یک تحول خیلی اساسی شد. از همان روزهای نخست با توجه به رشد آمار و پیش‌بینی‌ها مشخص بود که حرکت به سمت ارائه آموزش‌های برخط از ملزومات زمان حاضر است.»

فیروزفر بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر رئیس دانشگاه و به همت گروه جهادی سازمان مرکزی موفق شد در صدر دانشگاه‌های کشور و قبل از همه به‌صورت متمرکز زیرساختی ایجاد کند که به‌صورت سراسری و با کنترل از مرکز بتوان خدمات آموزش‌های برخط ارائه کرد.»

وی تأکید کرد: «هرچند بعضی از مؤسسات آموزش عالی دیگر نیز به این یقین رسیده بودند که درگیری که از شروع بیماری به وجود آمده، لاجرم آموزش‌های نیمسال را به سمت آموزش‌های برخط خواهد برد؛ ولی با تدبیری که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد، این دانشگاه پیشرو شده و نتیجه کار عیان شد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان عنوان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از یک میلیون دانشجو به‌صورت متمرکز حوزه آموزش‌های برخط را مدیریت می‌کند و این موضوع در شرایط حاضر با توجه به زیرساخت‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و اگر این موضوع در شرایط عادی رخ می‌داد قطعاً به یک برنامه‌ریزی چندماهه نیاز داشت تا بتوان چنین سیستمی را پیاده کرد.»

فیروزفر یادآور شد: «برای مدیریت و نظارت بر آموزش‌های برخط فعالیت‌های گسترده‌ای از ابتدای طرح این موضوع و در ادامه در ایام تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده و طراحی سیستم‌های ارتباط با دانشجویان و استادان با دانشگاه و ارتباط دانشجو و استاد و سامانه‌های رسیدگی و نظارت بر روند فعالیت و سامانه پیامکی شناسایی مشکلات دانشجویان از فعالیت‌های مهم استان زنجان برای احصای مشکلات و برطرف‌کردن آن‌ها بود.»

وی تصریح کرد: «به همه دانشجویان پیامک ارسال شد که چنانچه دانشجویی در آموزش برخط دچار مشکل است فقط با ارسال عدد 1 اعلام مشکل کند تا گروه پشتیبان آموزش‌دیده برای حل مشکل با آنان تماس بگیرند و این اتفاق افتاد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نظارت بر محتوای آموزش‌های برخط را از دیگر راهبردهای این دانشگاه عنوان کرد و گفت: «برای کنترل کیفیت کلاس‌ها علاوه بر تمهیدات سازمان مرکزی، واحدهای استان زنجان نیز با طرحی با عنوان مدیریت سیستم به نظارت پرداختند. همکاران واحدها به‌صورت آنلاین در اکثر کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند و محتوای آموزشی کلاس‌ها کنترل و نظارت می‌شود تا مطالب ارائه‌شده در کلاس‌ها در قالب PDF و پاورپوینت در اختیار دانشجویان قرار گیرد.»

فیروزفر ادامه داد: «برای تسهیل در امور دانشجویان و ارتباط دانشجو با استاد و برعکس تعداد بیش از 100 پشتیبان در سطح استان فعال هستند که شماره تلفن پشتیبان‌ها روی سایت دانشگاه و در قالب‌های مختلف به اطلاع دانشجویان و استادان اطلاع‌رسانی شده است.»

وی به رسالت و نقش فعالان دانشجویی در عصر حاضر اشاره و خاطرنشان کرد: «فعالان دانشجویی در این مقطع حساس وظیفه حساس و رسالت بزرگی بر دوش دارند و انتظار داریم همان‌گونه که در بسیاری از مسائل در کنار دانشگاه بوده‌اید، در این گذر حساس که می‌تواند سرمنشأ تحولات مهم برای جامعه باشد فعالانه وارد عرصه شوید.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: «برای ارائه آموزش‌های برخط همه گروه‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی با همه اعضا و تمام نیرو و امکانات وارد عرصه شوند و با همفکری مسئولان، دانشگاه را در ارائه هرچه بهتر آموزش‌های برخط یاری دهند و همه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه در اختیار فعالان دانشجویی و همه دانشجویانی است که بتوانند در این فرایند به یاری دانشگاه بیایند.»

بازگشایی دانشگاه در آینده نزدیک بستگی به شرایط کشور در مواجهه با کرونا دارد

فیروزفر در بخش دیگری از این دیدار مجازی به پرسش‌های فعالان دانشجویی پاسخ داد و اظهار کرد: «بازگشایی دانشگاه در آینده نزدیک بستگی به شرایط کشور در مواجهه با این بیماری دارد و دانشگاه، استادان و دانشجویان خود را برای دو سناریوی پیش رو که استمرار کلاس‌ها به‌صورت برخط و یا حضوری باشد، آماده کنند و تمهیدات لازم باید اندیشیده شود.»

وی به برگزاری دروس عملی اشاره کرد و یادآور شد: «اگر روند آموزش به‌صورت فعلی ادامه پیدا کند با حفظ فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها برگزار خواهد شد و اگر روند به روال عادی بازگردد کلاس‌های عملی مطابق گذشته برگزار خواهد شد و البته برخی کلاس‌های عملی در برخی رشته‌ها مانند کامپیوتر امکان برگزاری به‌صورت مجازی را دارند.»

برگزاری بیش از 97 درصد کلاس‌ها به‌صورت برخط

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان به میزان مشارکت دانشجویان در برگزاری کلاس‌های برخط اشاره کرد و گفت: «بیش از 97 درصد کلاس‌ها به‌صورت برخط برگزار می‌شود و میزان مشارکت دانشجویان در این کلاس‌ها روند صعودی داشته و اکنون به حدود 70 درصد در متوسط استانی رسیده است. هرچند در برخی واحدها مشارکت دانشجویی بالای 85 درصد نیز ثبت می‌شود.»

فیروزفر به پرسش یکی از فعالان دانشجویی درباره وضعیت شهریه خوابگاه دانشجویی اشاره و بیان کرد: «در این خصوص با یک سیاست متحد کشوری عمل خواهد شد.»

به گزارش آنا، موضوع برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشجویان یکی دیگر از مباحث این نشست مجازی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به شیوه‌های برگزاری آن اشاره و خاطرنشان کرد: «ویروس کرونا یک پدیده کاملاً ناشناخته است و آنچه تاکنون در سطح دنیا مطرح شده است یافته‌های تجربی در خصوص این بیماری است و هیچ روند مشخصی در این خصوص شناسایی نشده است، بنابراین باید منتظر بود که روند به چه شکلی پیش می‌رود.»

2 سناریو پیش روی دانشگاه آزاد درباره برگزاری امتحانات

فیروزفر سناریوهای احتمالی برای امتحانات را برشمرد و اظهار کرد: «دو سناریو برای برگزاری امتحانات پیش روی دانشگاه است. سناریوی نخست این است که بیماری فروکش کند و امتحانات مطابق گذشته به‌صورت حضوری برگزار شود و اگر این اتفاق نیفتد باید دانشگاه، دانشجویان و استادان تجربه نوین برگزاری امتحان در بستر آموزش برخط را تجربه کنند.»

وی گریزی هم به فعالیت‌های ستاد پیشگیری از کرونا داشت و بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با طرح موضوع کرونا نخستین جلسه خود را اول اسفند ماه برگزار کرد و در جلسات استانی یکی از اعضای مؤثر این ستاد بود.»

فیروزفر تأکید کرد: «آشپزخانه مرکزی نقاهتگاه‌های زنجان توسط دانشگاه آزاد اسلامی زنجان مدیریت می‌شود و این مرکز وظیفه تأمین غذای این نقاهتگاه‌ها در سطح شهر زنجان را برعهده دارد.»

وی تصریح کرد: «برای تشخیص بیماری کرونا در مراکز بیمارستانی و آزمایشگاهی دستگاه تشخیص Real Time PCR در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در تأمین نیاز دانشگاه علوم پزشکی برای تجهیز نقاهتگاه‌ها در سطح استان زنجان تأکید کرد: «با تحویل 370 تخت مشارکت خوبی در تجهیز نقاهتگاه‌ها داشته‌ایم.»

فیروزفر با اشاره به تولید محصولات پزشکی و بیمارستانی در سطح استان برای تأمین بخشی از نیازها اشاره کرد و توضیح داد: «تولید بیش از 200 هزار عدد ماسک استریلیزه و تولید محلول ضدعفونی‌کننده توسط واحد زنجان و تولید گان پزشکی در واحد ابهر و مشارکت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی واحد زنجان در تولید ماسک و همچنین توزیع اقلام ضدعفونی‌کننده بین اقشار نیازمند جامعه بخشی از این فعالیت‌ها بود.»

به گزارش آنا؛ در این نشست مجازی بیش از 20 نفر از دانشجویان فعال واحد زنجان به‌عنوان نمایندگان تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد زنجان، نماینده تشکل‌های دانشجویی استان زنجان و نماینده سازمان مرکزی حضور داشتند که از میان آن‌ها مهدی رضایی از بسیج دانشجویی، محمدجواد ذوالقدر از انجمن علمی حقوق، کمیل محمدی دبیر کانون عقل سرخ، مهدی یوسفی دبیر هیئت مذهبی فاطمیون، لیلا غفاری دبیر کانون نماز، طاهره حسین‌زاده دبیر کانون کوهواره و اسما جعفری از کانون حجاب و عفاف به طرح موضوعات و دیدگاه‌ها و پرسش‌ها در این نشست پرداختند.

انتهای پیام/4103/4062/پ

http://ana.ir/i/486297
قابلیت استفاده از آموزش مجازی برای جبران کمبود استاد در شرایط عادی

قابلیت استفاده از آموزش مجازی برای جبران کمبود استاد در شرایط عادی

روایتی از نفوذ فناوری در یادگیری/ هفت ویژگی اصلی آموزش الکترونیک

روایتی از نفوذ فناوری در یادگیری/ هفت ویژگی اصلی آموزش الکترونیک

ارتقای کیفیت آموزشی برخط در سمای دانشگاه آزاد اسلامی لامرد با 2 برنامه ارتباطی

ارتقای کیفیت آموزشی برخط در سمای دانشگاه آزاد اسلامی لامرد با 2 برنامه ارتباطی

استقبال ۹۰ درصدی استادان از برگزاری کلاس‌های مجازی

استقبال ۹۰ درصدی استادان از برگزاری کلاس‌های مجازی

اجرای 400 برنامه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

اجرای 400 برنامه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

تشریح فرایند آموزش مجازی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی چالوس

تشریح فرایند آموزش مجازی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی چالوس

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت هسته‌های فناور از فعالیت‌های دانشگاه آزاد است

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت هسته‌های فناور از فعالیت‌های دانشگاه آزاد است

اجرای آموزش‌های برخط جز با همکاری و همراهی استادان میسر نمی‌شد

اجرای آموزش‌های برخط جز با همکاری و همراهی استادان میسر نمی‌شد

حضور 70 درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت در آموزش مجازی

حضور 70 درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت در آموزش مجازی

مسئولان مشکل اینترنت روستاها را حل کنند/ لزوم همراهی آموزش مجازی با اصول آکادمیک

مسئولان مشکل اینترنت روستاها را حل کنند/ لزوم همراهی آموزش مجازی با اصول آکادمیک

برگزاری روزانه ۶۰۰ کلاس آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان

برگزاری روزانه ۶۰۰ کلاس آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان

تبدیل تهدید به فرصت با سیستم‌های توانمند/ امکان برگزاری 30 کلاس مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان فراهم شد

تبدیل تهدید به فرصت با سیستم‌های توانمند/ امکان برگزاری 30 کلاس مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان فراهم شد

ثبت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ تردد در محورهای استان زنجان

ثبت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ تردد در محورهای استان زنجان