شنبه  10  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
در گفتگوی افشاری با آنا تشریح شد؛

زنجیره جهش تولید و بنگاه‌های اقتصادی کوچک در مهاجرت معکوس/خط مقدم تحقق شعار جهش تولید چیست؟

سه شنبه 05 فروردین 1399 ساعت 11:00
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر گفت: «آموزش استادان و دانشجویان در استان زنجان برای تأسیس، مدیریت و اجرای بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌تواند علاوه بر تحقق شعار سال موجب مهاجرت معکوس از تهران به روستاها شود.»

کیان پهلوان‌افشاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به شعار سال 1399 اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته شعارهای سال را بر اساس ضرورت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور انتخاب فرموده‌اند که در هریک کلیدواژه‌هایی از استقلال، رونق اقتصادی و افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود.»

وی اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شعارهای سه سال گذشته را حمایت از «کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید» در راستای افزایش قدرت اقتصادی انتخاب کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تصریح کرد: مقام معظم رهبری در اول فروردین سال 97 درباره اهداف انتخاب شعار سال فرمودند: «شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود: یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی و مسئولان حکومتی و دیگری توجه افکار عمومی.»

پهلوان‌افشاری عنوان کرد: «با بررسی این دو هدف مهم می‌توان دریافت که پیاده‌سازی و تحقق این سیاست‌ها بر دوش مردم و دولتمردان در کنار یکدیگر است یا به عبارت بهتر عدم همکاری هر یک از این دو بخش می‌تواند منجر به کاهش سرعت پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور شود.»

وی، موتور محرک جهش تولید را به طور خلاصه ایجاد امنیت اقتصادی، مبارزه با رانت و ایجاد فضای رقابتی، رفع خود تحریمی‌ها به‌واسطه قوانین نادرست، حمایت از صادرات به‌ویژه محصولات دانش‌بنیان که قابلیت رقابت جهانی دارند، عدم تغییر مداوم قوانین تجاری و تولیدی و همکاری نخبگان سیاست گذار و دانشگاهی جهت ایجاد و اجرا قوانین عنوان کرد.

مهم‌ترین عامل بالا بردن جهش تولید چیست؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ادامه داد: «ازآنجاکه نیازهای کشور در برهه‌های مختلف تاریخی متفاوت است، در سال 99 و با توجه به انتخاب سیاست کلی کشور از سوی مقام معظم رهبری باید تجدید نظر کلی در نقش استادان و دانشگاه‌های کشور صورت بگیرد و هرچه سریع‌تر از دانشگاه‌های آموزش‌محور به‌سمت دانشگاه‌های کارآفرین و نوآور حرکت کنیم.»

پهلوان افشاری افزود: «ازاین‌رو در سال 98 سیاست‌های جدیدی با هماهنگی سازمان مرکزی و مرکز استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر اتخاذ شده. دو محور اصلی این سیاست‌ها آموزش‌های کاربردی برای پرورش کارآفرینی و ایجاد اشتغالزایی و تقویت مرکز رشد بوده است.»

وی تشریح کرد: «در بخش آموزش کاربردی، سیاست‌گذاری اتخاذشده، پیاده‌سازی و اجرای آموزش‌های کاربردی در چند سال گذشته مدنظر قرار گرفته که بازخوردهای آن نشان می‌دهد آموزش‌های تخصصی مذکور برای استادان و دانشجویان برای ورود به بازار کار بسیار مفید بوده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر توضیح داد: «این برنامه‌ها در سال جاری نیز با توجه به سرفصل‌های شعار امسال پیگیری خواهند شد. از مهم‌ترین دوره‌های کاربردی در سال 99 می‌توان به آموزش استادان و دانشجویان علاقه‌مند در استان زنجان برای تأسیس، مدیریت و اجرای بنگاه‌های اقتصادی کوچک اشاره کرد که عامل مهم برای بالا بردن رشد اقتصادی و جهش تولید در شهرستان‌های ابهر و خرمدره است.»

پهلوان افشاری افزود: «نتیجه این امر را می‌توان در مهاجرت معکوس از تهران و شهرهای بزرگ به شهرستان‌ها که تأثیرات اجتماعی زیادی را به‌دنبال دارد، مشاهده کرد.»

وی از مهم‌ترین پارامترهای جهش تولید را تولید محصولات رقابتی برای صادرات عنوان کرد و به آنا گفت: «ازاین‌رو در بخش مرکز رشد باید به جذب شرکت‌هایی که تولید محصول آنها با رویکرد صادرات است، توجه بیشتری شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر خاطرنشان کرد: «در نیمه دوم سال گذشته دو شرکت با رویکرد صادرات در مرکز رشد واحدهای فناور جذب شده‌اند که یکی از آنها در زمینه تولید محصولات بهداشتی و بیمارستانی و دیگری در رابطه با بسته‌بندی نوین محصولات کشاورزی و صنعتی با رویکرد صادراتی فعالیت می‌کنند.»

پهلوان افشاری بیان کرد: «تولیدات محصولات بیمارستانی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر در این ایام حساس کمک فراوانی برای مبارزه با ویروس کرونا بوده که می‌توان به تولید گان لباس‌های مخصوص بیمارستانی اشاره کرد.»

وی تأکید کرد: «همانطور که پیش‌تر اشاره شد دو بخش اصلی و خط مقدم برای تحقق شعار امسال، آموزش‌های کاربردی و مرکز رشد واحدهای فناور هستند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید در این موضوع شرکت داشته باشند.»

مشارکت آموزشی و فرهنگی استادان برای تحقق شعار سال 99

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، بخش نخست را پژوهش عنوان کرد و متذکر شد: «جذب طرح‌های پژوهشی برون‌دانشگاهی به‌خصوص در بخش صنعت، صنایع تبدیلی و کشاورزی موجب رونق و بهینه‌سازی تولید در این صنایع می‌شود. از جمله جهت‌دهی مقالات به سمت موضوعات کاربردی و به‌ویژه مشکلات کشور.»

پهلوان‌افشاری ادامه داد: «بخش دوم مشارکت آموزشی و فرهنگی استادان است. با توجه به نیاز کشور باید تغییرات پایه‌ای در نقش استادان در دانشگاه‌ها ایجاد شود.» 

وی مطرح کرد: «به عنوان مثال واحد ابهر با اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای استادان درباره مشارکت آنها در تأسیس و راه‌اندازی مراکز و شرکت‌های تخصصی گام‌های موثری برداشته است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابهر تصریح کرد: «سال 98 تعدادی زیادی از استادان این واحد دانشگاهی کار خود را در مرکز رشد آغاز کردند و امید است سال‌های آینده نتایج این سیاست و تغییر نقش اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه به‌شکل تولید محصولات رقابتی دیده شود.»

انتهای پیام/4078/پ

http://ana.ir/i/479576
کدام بخش‌های دانشگاه در خط مقدم تحقق جهش تولید قرار دارند؟/ لزوم تقویت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه

کدام بخش‌های دانشگاه در خط مقدم تحقق جهش تولید قرار دارند؟/ لزوم تقویت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه

کتاب «وضعیت ایران در مهاجرت‌های بین‌المللی دانشجویان» گردآوری شد

کتاب «وضعیت ایران در مهاجرت‌های بین‌المللی دانشجویان» گردآوری شد

حمایت دانشگاه از ایده‌های نوین و تجاری‌سازی محصولات برای تحقق جهش تولید

حمایت دانشگاه از ایده‌های نوین و تجاری‌سازی محصولات برای تحقق جهش تولید

تحقق جهش تولید با اعتماد صنایع به دانشگاه/ قوانین و آیین‌نامه‌های حوزه تولید بازنگری شوند

تحقق جهش تولید با اعتماد صنایع به دانشگاه/ قوانین و آیین‌نامه‌های حوزه تولید بازنگری شوند

تحریم‌ها و محدودیت‌‏ها؛ فرصتی برای تحقق جهش تولید

تحریم‌ها و محدودیت‌‏ها؛ فرصتی برای تحقق جهش تولید

توجه و تمرکز دانشگاه‌ها بر طرح‌های دانش‌بنیان برای تحقق جهش تولید

توجه و تمرکز دانشگاه‌ها بر طرح‌های دانش‌بنیان برای تحقق جهش تولید

برداشت نشای گوجه فرنگی از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر آغاز شد

برداشت نشای گوجه فرنگی از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر آغاز شد

موفقیت سیستم ارزیابی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد حل مسئله

موفقیت سیستم ارزیابی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد حل مسئله

توقف فعالیت‌های دانشگاه به بهانه کرونا قابل پذیرش نیست

توقف فعالیت‌های دانشگاه به بهانه کرونا قابل پذیرش نیست

برخی با واردات بی‌رویه و غیرقانونی مانع جهش تولید می‌شوند/ لزوم انجام تحقیقات و پژوهش‌های اثرگذار

برخی با واردات بی‌رویه و غیرقانونی مانع جهش تولید می‌شوند/ لزوم انجام تحقیقات و پژوهش‌های اثرگذار

جشنواره «به توان ما» ویژه دانشگاهیان برگزار می‌شود/ ارسال اثر تا ۳۱ فروردین

جشنواره «به توان ما» ویژه دانشگاهیان برگزار می‌شود/ ارسال اثر تا ۳۱ فروردین

نقش دانشگاه‌های نسل چهارم در تحقق جهش تولید/ دولت به فعالیت‌های دانش‌بنیان بهای بیشتری بدهد

نقش دانشگاه‌های نسل چهارم در تحقق جهش تولید/ دولت به فعالیت‌های دانش‌بنیان بهای بیشتری بدهد

دولت از ایده‌پردازان کسب و کار حمایت کند/ مبارزه با قاچاق کالا و پرهیز از گرایش به اقتصاد رانتی

دولت از ایده‌پردازان کسب و کار حمایت کند/ مبارزه با قاچاق کالا و پرهیز از گرایش به اقتصاد رانتی

شناسایی و حل مسائل تولیدی و اقتصادی برای جهش تولید/ دولت به دانشگاه میدان و مأموریت بدهد

شناسایی و حل مسائل تولیدی و اقتصادی برای جهش تولید/ دولت به دانشگاه میدان و مأموریت بدهد

دانشگاه‌ها بستر و پیوست فرهنگی «جهش تولید» را ایجاد کنند/ لزوم تلاش در عرصه فناوری و تولید علم

دانشگاه‌ها بستر و پیوست فرهنگی «جهش تولید» را ایجاد کنند/ لزوم تلاش در عرصه فناوری و تولید علم

راهبردهای سیاستی قوی شدن جمهوری اسلامی ایران از طریق جهش تولید

راهبردهای سیاستی قوی شدن جمهوری اسلامی ایران از طریق جهش تولید

گام دانشگاه برای تحقق شعار سال 99 با حمایت از کارآفرینی و صنایع تولیدی

گام دانشگاه برای تحقق شعار سال 99 با حمایت از کارآفرینی و صنایع تولیدی

مشی مقام معظم رهبری در تعیین عناوین 10 سال گذشته

مشی مقام معظم رهبری در تعیین عناوین 10 سال گذشته

5 راهبرد پیشنهادی برای جهش نسبی تولید در سال ۱۳۹۹ 

5 راهبرد پیشنهادی برای جهش نسبی تولید در سال ۱۳۹۹ 

بحران‌های بین‌المللی؛ نیازمند شبکه‌سازی تصمیم‌ها، تجارب و اقدامات بین‌المللی

بحران‌های بین‌المللی؛ نیازمند شبکه‌سازی تصمیم‌ها، تجارب و اقدامات بین‌المللی

چشم‌اندازی برای جهش علمی؛ از تولید 4 داروی جدید تا راه‌اندازی سرای نوآوری پسته

چشم‌اندازی برای جهش علمی؛ از تولید 4 داروی جدید تا راه‌اندازی سرای نوآوری پسته

افزایش ثروت و درآمد ملی دلیلی بر بهترشدن کیفیت زندگی مردم است؟

افزایش ثروت و درآمد ملی دلیلی بر بهترشدن کیفیت زندگی مردم است؟

تکلیف سنگین دانشگاهیان برای تحقق شعار سال 99

تکلیف سنگین دانشگاهیان برای تحقق شعار سال 99

جهش تولید چگونه اتفاق می‌افتد؟/ لزوم اصلاح ساختارها و قوانین در مجلس یازدهم

جهش تولید چگونه اتفاق می‌افتد؟/ لزوم اصلاح ساختارها و قوانین در مجلس یازدهم

وظیفه دانشگاهیان برای تحقق شعار جهش تولید چیست؟

وظیفه دانشگاهیان برای تحقق شعار جهش تولید چیست؟

جهش در صنعت چرم و کفش با ایجاد مدرسه علمی و مهارتی/ تربیت کارآفرین و تولید قابل رقابت

جهش در صنعت چرم و کفش با ایجاد مدرسه علمی و مهارتی/ تربیت کارآفرین و تولید قابل رقابت