سه شنبه  01  بهمن  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد؛

نگاهی به عوامل مؤثر در آلودگی هوا؛ از بنزین بی‌کیفیت تا ضعف در خودروسازی

شنبه 14 دی 1398 ساعت 16:03
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ تنفس را برای مردم کلانشهرها در کشور دچار مشکل و بحران کرده است، بنزین بی‌کیفیت و ضعف در صنعت خودروسازی را از عوامل مؤثر بر آلودگی دانست.

حامد نجفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در شهر قدس با اشاره به عوامل آلودگی هوا اظهار کرد: «آلودگی هوا یکی از معضلات شهرهای بزرگ  است که تنفس را برای مردم کلانشهرها در کشور دچار مشکل می‌کند و امروزه ده‌ها و صدها کودک بی‌گناه و زن سالخورده به‌دلیل محرومیت از هوای پاک جان خود را از دست می‌دهند.»

نگاهی به عوامل آلودگی هوا

وی افزود: «از عوامل آلودگی هوا می‌توان به واردات بنزین بی‌کیفیت و غیراستاندارد، استفاده‌نکردن از فیلتراسیون‌های قوی در کارخانجات تولیدی و صنعتی، وجود معادن شن و ماسه که در حوزه زندگی شهری قرار دارد، پایبندنبودن شرکت‌های خودروسازی به قراردادهایی زیست‌محیطی با سازمان محیط زیست کشوری اشاره کرد.»

کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی ادامه داد: «طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های کنترل کیفیت هوا، برخلاف نظر بسیاری از مردم حدود 40 درصد آلاینده‌ها مربوط به خودروهای دیزلی و 35 درصد مربوط به کارخانجات و نیروگاه‌ها، 10 درصد موتورسیکلت و فقط پنج درصد یا کمی بیشتر مربوط به خودروهای سواری و بنزین و مابقی مربوط به مصارف خانگی بوده و خطرناک‌ترین آلاینده‌ها مربوط به سوخت گازوئیل که عامل بیماری‌های عفونی و انواع سرطان است.»

عوامل مؤثر در آلاینده‌های مربوط به خودروهای سواری

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: «عوامل مؤثر در آلاینده‌های مربوط به خودروهای سواری شامل اکتان پایین بنزین و نبود میزان مناسب گوگرد در سوخت، بی‌کیفیت‌بودن قطعات و فرسوده‌بودن خودرو است. با این حال آلاینده‌های خودروهای بنزینی  قابل مقایسه با آلاینده‌های به‌وجود آمده از طرف خودروهای گازوئیلی نیست.»

نجفی با اشاره به راه‌حلی برای جایگزین‌کردن سوخت‌های فسیلی خاطرنشان کرد:  «خودروهای هیبریدی و برقی به جای خودروهای تک‌سوز بنزینی مناسب‌ترین راهکار برای کنترل آلاینده‌های به‌وجودآمده از سهم خودروهای سواری است که متأسفانه برخلاف کشورهای پیشرفته دنیا در ایران بهای چندانی به این صنعت داده نشده و تنها اخباری درباره ساخت و اختراع تعداد بسیار اندک این‌گونه خودروها در انواع مختلف منتشر می‌شود.»

وی تأکید کرد: «به تولید انبوه‌رساندن خودروهایی با این ویژگی‌ها فقط در حد یک آرزو و رؤیا باقی مانده است که تلاش و همت واقعی و خالصانه مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد تا در این شرایط بسیار خطرناک تولید آلاینده‌های سمی، کمی کمک‌حال شهروندان به‌ویژه پایتخت‌نشینان و حومه‌نشینان شهرک‌های صنعتی باشد.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «آخرین تحقیقات نشان می‌دهد كه هر تهرانی در ۲۲ هزار بار دم و بازدم كه روزانه انجام می‌دهد، معادل ۱۶ كیلو هوا استنشاق می‌كند، هوای سالم از ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۰ درصد اكسیژن، ۹۳ صدم درصد آرگون، ۳۰ صدم درصد دی‌اكسیدكربن و میزان كمی متان و گازهای بی‌اثر هیدروژن تشكیل می‌شود که مربوط به کارخانجات و نیروگاه‌های فعال در داخل و اطراف شهرهای صنعتی و پرجمعیت است.»

کارشناس ارشد حوزه تبدیل انرژی عنوان کرد: «یکی دیگر از راه‌حل‌ها، تدوین سازوکار مناسب در راستای استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند دستگاه تصفیه هوا با فناوری نانوشیمی و الکترومکانیکی و ... است که اکنون به دست مهندسان و مخترعان جوان کشور در دستور کار قرار دارد که از جمله فواید آن می‌توان به ازبین‌بردن آلایندهای پرحجم تولیدشده در کارخانجات و نیروگاه‌ها اشاره کرد که با مکانیزم و عملکردی نوین این قابلیت را داراست.»

صنعت ضعیف و نادرست خودروسازی کشور

نجفی ادامه داد: «نکته مهم دیگر درباره آلودگی بیش از حد و غیرطبیعی که جان انسان‌ها به‌ویژه مردم پایتخت‌نشین را تهدید می‌کند، صنعت ضعیف و نادرست خودروسازی کشور است که بحث در این راستا بسیار است؛ اما مسئله مهم استفاده‌کردن از کاتالیست کانورتورهای با کیفیت‌های بسیار پایین است که افراد سودجو در بازه‌های مختلف زمانی در صنعت خودرو به کاهش استفاده از این فلزات رو آورده‌اند و یا با جداسازی و استفاده‌نکردن از این فلزات که روزبه‌روز هم قیمت آن به دست مافیای جهانی و داخلی افزایش می‌یابد به‌دنبال منافع مادی هستند.»

وی افزود: «در شرایط آلودگی هوا، اسید گوگرد و اكسید ازت ناشی از كار نیروگاه حرارتی، سوخت‌های فسیلی مونوكسیدكربن ناشی از سوخت ناقص، منابع فسیلی حرارتی سرب ناشی از سوخت خودروها، صنایع ذوب باطری‌سازی و کارخانجات و ... در این ۱۶ كیلو هوا به وفور یافت می‌شود و گازویل، نفت، گاز، مازوت و ... باعث تولید گازها و آلودگی‌های بسیار خطرناکی مانند دی‌اکسیدنیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، هیدروکربن‌های نسوخته، دی‌اکسید سولفور و ... می‌شوند که برای زندگی افراد ساکن در داخل و اطراف آن شهر صنعتی  بسیار خطرناک و توأم با مرگ است و ازبین‌بردن مشکل گازها و آلایندهای کارخانجات و نیروگاه‌ها که فوق‌العاده برای زندگی بشریت خطرناک و دارای عواقبی غیرقابل جبران است، امری ضروری و مهم تلقی می‌شود.

نجفی تأکید کرد: «باید از واردات بنزین بی‌کیفیت و غیراستاندارد، استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و استفاده آن برای مسیرهای پیاده و کوتاه، استفاده‌نکردن از فیلتراسیون‌های قوی (به علت شاید هزینه بالا و یا دلایل دیگر) در کارخانجات تولیدی و صنعتی، معادن شن و ماسه که در حوزه زندگی شهری قرار دارد، پایبندنبودن شرکت‌های خودروسازی به قراردادهای زیست‌محیطی که با سازمان محیط زیست کشوری بسته شده و چند دلیل دیگر بگذریم و منافع ملی، انسان‌دوستانه و همچنین وجدان پاک را در رأس تفکر و عملکرد خویش قرار دهیم.»

انتهای پیام/4103/

http://ana.ir/i/463159
اختراعات حوزه آلودگی هوا و بی‌تفاوتی مسئولان

اختراعات حوزه آلودگی هوا و بی‌تفاوتی مسئولان

طراحی مرسدس بنز با الگوی خودرو فیلم آواتار / الهام از ارتباط میان انسان، تکنولوژی و طبیعت

طراحی مرسدس بنز با الگوی خودرو فیلم آواتار / الهام از ارتباط میان انسان، تکنولوژی و طبیعت

دانشگاه‌ها و مدارس البرز تعطیل شد

دانشگاه‌ها و مدارس البرز تعطیل شد

توصیه‌ها و راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا و حفظ سلامتی

توصیه‌ها و راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا و حفظ سلامتی

پیمانه سنجش آلودگی هوای تهران دقیق‌تر شد

پیمانه سنجش آلودگی هوای تهران دقیق‌تر شد

فعالیت شتاب‌زده در حوزه گردوغبار کافی است/ نیاز به کار کارشناسی

فعالیت شتاب‌زده در حوزه گردوغبار کافی است/ نیاز به کار کارشناسی

سوخت و آلودگی کمتر با اجرای طرح رانندگی اقتصادی

سوخت و آلودگی کمتر با اجرای طرح رانندگی اقتصادی