چهارشنبه  07  اسفند  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
استاد حوزه و دانشگاه:

راهکار دستیابی به علوم بهره‌گیری از ایمان و عمل صالح است

يكشنبه 06 بهمن 1398 ساعت 09:20
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند متعال، انسان را با قابلیت درک علوم طبیعی و ماوراءالطبیعی آفریده است، راهکار دستیابی به این علوم را در بهره‌گیری از ایمان و عمل صالح برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، حجت‌الاسلام عباسعلی شاملی در کارگاه آموزشی «آسیب‌شناسی حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها» که در حاشیه طرح شهید شهریاری ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد با اشاره به تعاریف تعلیم و تربیت و نیز چیستی نظام تعلیم و تربیت اسلامی و مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی آن اظهار کرد: «هستی‌شناسی برمبنای دو نظریه بیگ‌بنگ و آفرینش تفسیر شده است.»

وی افزود: «نظریه داروین که نظریه تکامل تدریجی جهان و انسان است و آفرینش که همان نظریه خلقت خدای متعال بوده دو گونه تلقی از عالم و آدم به دست می‌دهند كه یكی مبتنی بر شانس و تصادف و دیگری بر برنامه و هدف‌گذاری حكیمانه استوار است.»

استاد جامعةالمصطفی العالمیه علاوه‌بر تعریف عالم مادی به تشریح سه بخش ماده، انرژی و کدهای اطلاعات پروتئینی (ژن‌ها) پرداخت و بیان کرد: «نوع خلقت عالم و آدم دارای هر سه بخش است و خداوند متعال انسان‌ها را با قابلیت و ظرفیت داراشدن تمام علوم طبیعی و ماوراءالطبیعی آفریده است که انسان با بهره‌گیری از ایمان و عمل صالح می‌تواند به آنان دست یابد.»

شاملی رویکردهای انسان‌شناختی را شامل نظریه‌های هفت‌گانه در باب طبیعت آدمی دانست و خاطرنشان کرد: «در یك رویكرد اسلامی آدمی دارای طبیعت پاک است که باید با پرورش استعدادهای مادی و معنوی خود به تجلی صفات و اسمای الهی در خود پرداخته تا وجود پاک خود را حفظ و به تعالی و سعه وجودی دست یابد.»

وی با بیان اینکه ارزش‌ها مولود جهان‌بینی انسان‌ها هستند، تأکید کرد: «برخی از ارزش‌ها ذاتی و جهان‌شمول هستند و به انسانیت بستگی داشته و هیچ‌کس در جوامع دیگر آنها را رد نمی‌كند. همچنین می‌توان به‌واسطه استفاده از ظرفیت‌های فطری انسانی، به نظام باورها و ارزش‌ها و نظام رفتاری آنان تعالی بخشید.»

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: «با بهره‌گیری از ارزش‌ها می‌توان مفاهیم دینی و اعتقادی را مؤثرتر به مؤمنان انتقال داد.»

شاملی به تبیین سه مرحله در نظام تعلیم و تربیت نبوی پرداخت و در توضیح تزكیه به دو نظریه نهاد آرام و ناآرام انسانی اشاره و بر ضرورت هوشمندسازی در سه گام خودشناسی، خودباوری و خودبسندگی و نخستین گام تربیت نبوی تأكید كرد.»

به گزارش آنا، بخش پایانی این نشست به تبیین فرآیند كیفی‌سازی پژوهش و بازشناسی تکنیک‌های لازم در رسیدن به پژوهش خلاق و نوآوری اختصاص یافت.

انتهای پیام/4103/4062/

http://ana.ir/i/468252
مجاهدت تنها مسیر تداوم راه امام خمینی(ره) است

مجاهدت تنها مسیر تداوم راه امام خمینی(ره) است

اهدای کمک‌های دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به سیل‌زدگان

اهدای کمک‌های دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به سیل‌زدگان

طرح‌های واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر منطبق بر بودجه اجرایی شده‌اند

طرح‌های واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر منطبق بر بودجه اجرایی شده‌اند

بودجه‌ریزی صحیح موجب شفافیت عملکرد دانشگاه می‌شود

بودجه‌ریزی صحیح موجب شفافیت عملکرد دانشگاه می‌شود

زیرساخت لازم برای مدیریت شفاف دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیاده‌سازی است

زیرساخت لازم برای مدیریت شفاف دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیاده‌سازی است

طرح شهید شهریاری، برند ملی دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد شبکه مدیران انقلابی

طرح شهید شهریاری، برند ملی دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد شبکه مدیران انقلابی

احیای تمدن اسلامی مستلزم زنده‌کردن فرهنگ و ارزش‌های دینی است

احیای تمدن اسلامی مستلزم زنده‌کردن فرهنگ و ارزش‌های دینی است

قدرت فکری انقلاب اسلامی ایران مافوق تصور است

قدرت فکری انقلاب اسلامی ایران مافوق تصور است

طرح‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برداشتی از فرمایش‌های رهبری است

طرح‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برداشتی از فرمایش‌های رهبری است

برگزاری طرح شهید شهریاری و ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر

برگزاری طرح شهید شهریاری و ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر

ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای مشکلات آموزشی دانشگاه و استادان را حل می‌کند

ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای مشکلات آموزشی دانشگاه و استادان را حل می‌کند