جولان اتوبوسهای فرسوده در پایتخت/ تهران به چند دستگاه اتوبوس نیاز دارد؟
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، در اواخر دوره چهارم مدیریت شهری، حدود ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت فعال بود، اما این میزان به جای آنکه هر ساله افزایش پیدا کند در اواخر دوره پنجم مدیریت شهری و ابتدای دوره ششم به حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کاهش یافت. دقت به همین موضوع میتواند عمق فاجعه در سیستم اتوبوسرانی را نشان دهد که در شهر چه اتفاقی در طول سالهای گذشته افتاده است.
به گفته جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران تنها برای اینکه در سیستم حمل و نقل عمومی تهران بتوان ۲۵ درصد از مسافران را با اتوبوس جابهجا کرد باید ۹ هزار اتوبوس داشته باشیم که قطعا بودجه عظیمی میخواهد.
سالهاست که اتوبوسی از سوی دولت به شهرداریها داده نشده است. ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است و در این میان وضعیت تهران بحرانیتر از سایر شهرها است. هر سال از تعداد اتوبوسهای تهران کاسته میشود و هشدارهای این سالهای مدیران شهری هم به تقویت ناوگان اتوبوسرانی ختم نشده است.
مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه وعدههای خرید اتوبوس برای پایتخت عملیاتی نشده است گفت متاسفانه ۱۰ سال است که از شرکتهای خودروسازی اتوبوس خریداری نشده است. وی افزود: وعدههایی که برای اتوبوس داده شد آنگونه که باید عملیاتی نشد، متاسفانه ۱۰ سال است که از شرکتهای خودروسازی اتوبوس خریداری نشده است.
ماه پیش بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نیاز۵۳۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه ناوگان حمل و نقل شهر تهران خبر داد و گفت: وضعیت اتوبوسرانی به مرحله اسفناکی رسیده است و این ۲۳۰۰ اتوبوس را با چنگ و دندان حفظ میکنیم به گونهای که آنقدر فرسودگی آنها جدی است که از نظر اقتصادی این نحوه فعالیت درست نیست و ما باید اتوبوس نو بخریم، اما قیمت اتوبوسهای نو آنقدر گران است که شهرداری به تنهایی نمیتواند آن را تهیه کند هرچند که وزارت کشور قول خرید ۹۰۰ اتوبوس نو را به ما داده است که آورده دولت ۸۰ درصد و آورده شهرداری ۲۰ درصد است و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان نیز پرداخت کردیم و اگر این ۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شود تحول زیادی در سامانه اتوبوسرانی رخ میدهد.
سریعترین راه حل ترافیک
شاید بتوان تقویت سیستم اتوبوسرانی پایتخت را یکی از سریعترین راه حلهای ترافیک این روزهای تهران دانست، آنجایی که تردد سخت تاکسیها و خودروهای شخصی در خیابانهای پایتخت و بعضاً دور بودن ایستگاههای مترو و یا خرابی پله برقیهای آن که عامل مهم خودداری افراد میانسال از مسافرت درون شهری با مترو است، میتواند استقبال از سفرهای درون شهری با اتوبوس را افزایش دهد، اما کمبود اتوبوس و فرسودگی سختافزاری این سیستم یکی از موانع تحقق این راهکار است..
بر اساس اعلام مدیران شهرداری، تهران حداقل به ۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و اگر قرار است اتفاق مثبتی رخ دهد باید این میزان اتوبوس تامین شود. یکی از این راههای تامین نیاز شهر به اتوبوس، خرید اتوبوسهای دست دوم فعال است که در مرحله اجرایی قرار دارد و دیگری اورهال کردن حداقل ۲ هزار اتوبوس نیمه فعال و خراب است؛ البته طبق گفته مدیران ارشد شهرداری قرار است با همکاری دولت و وزارت کشور، بخشی از بدهی دولت با خرید اتوبوسهای نو و واگذاری آن به شهرداری تامین شود که این اتفاق پیشبینی شده است تا پایان سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال آینده محقق شود و شاهد تردد روان سیستم اتوبوسرانی در پایتخت باشیم.
طبق گفته شفیعی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در قالب قراردادی که وزارت کشور برای تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرداریها قرار است خریداری کند، ۹۰۰ مورد برای تهران است که از خرداد تدریجا این اتوبوسها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد و قطعا تحول بزرگی را در حوزه اتوبوسرانی شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/