پنجشنبه  15  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
محمدی در گفتگو با آنا خبر داد؛

آمادگی کامل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق شعار سال ۹۹/ تشریح نقش دانشگاه‌ها در عملیاتی کردن «جهش تولید»

دوشنبه 04 فروردین 1399 ساعت 13:00
مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌ها به‌عنوان یک مجموعه بزرگ فکری و علمی می‌توانند با تربیت نیروی انسانی توانمند، برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و ارتباط مستقیم با صنعت، در زمینه رونق تولید پیشگام و پیش‌قدم باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مقام معظم رهبری در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید؛ البته لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخش‌های مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های پرشمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند».

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و با داشتن ۳۸ درصد از آموزش عالی کشور، در راستای رونق تولید اقدامات خوبی در سال گذشته انجام داده و در سال جاری مصمم است که با «جهش تولید» بتواند بخشی از منویات امام خامنه‌ای(مدظلعه العالی) را عملیاتی کند‌.

برای جویا شدن از نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی برای «جهش تولید» و لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت با عبداله محمدی مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: با توجه به اینکه رهبر انقلاب شعار سال ۹۹ را «جهش تولید» نامگذاری کرده‌اند، وظیفه دانشگاه‌ها برای تحقق بیانات ایشان چیست؟

محمدی: شعار سال ۹۹ که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تکلیف برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران را در هدفگذاری برای هدایت برنامه‌های اجرایی در همه سطوح جامعه مشخص می‌کند و در این راستا آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق شعار سال ۹۹ آمادگی کامل دارند.

حقیقت این است که بدون رونق تولید نمی‌توان از بحران اقتصادی عبور کرد؛ دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تربیت نیروی انسانی توانمندِ مورد نیاز جامعه به‌عنوان یکی از مولفه‌های بسیار تعیین‌کننده در فعالیت‌های اقتصادی برای ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و فرهنگ‌سازی برای رونق تولید با حمایت از کالای داخلی در این شرایط جنگ اقتصادی نقش بسیاری مهمی دارد.

دانشگاه‌ها می‌توانند با تربیت نیروی انسانی توانمند در زمینه رونق تولید پیشگام باشند

دانشگاه‌ها به‌عنوان یک مجموعه بزرگ فکری و علمی می‌توانند با تربیت نیروی انسانی توانمند، برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی و ارتباط مستقیم با صنعت، در زمینه رونق تولید پیشگام و پیش‌قدم باشند؛ بدیهی است هر آنچه بر توانمندی نیروی انسانی افزوده شود به همان میزان، بازدهی آن در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی و تحقق شعار سال بیشتر خواهد شد؛ در این میان آموزش از مولفه‌های بسیار مهم در ارتقای سطح توانمندی نیروی انسانی به شمار می‌رود و تحقق آن به واسطه آموزش صحیح در مراکز علمیِ دانشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی میسر خواهد شد.



آنا: پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برای تقویت تولید و ارتباط دانشگاه با صنعت چه ظرفیت‌هایی دارد؟

محمدی: حوزه شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه، از سال ۹۸ مکلف به تدوین برنامه جامع آموزش‌های تخصصی شد که این کار در سال ۹۸ به‌صورت رسمی آغاز شده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۹ است که براساس این برنامه، تعامل سازنده‌ای با صنایع کشور در راستای تقویت نیروی انسانی آن صنایع در قالب برنامه‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت شکل گرفته و این امر ادامه پیدا خواهد کرد.

وقتی که پای صحبت فعالان اقتصادی می‌نشینیم، راهکارهای مختلفی برای رونق تولید مانند افزایش ضریب صادرات، جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی، بهبود کیفی و کمی کالاها، ایجاد ثبات اقتصادی هرچه بیشتر، افزایش فرصت‌های شغلی، رقابت‌پذیری در اقتصاد و ده‌ها مولفه تاثیرگذار دیگر ارائه می‌شود؛ این راهکارها با فعالیت نیروی انسانی زبده و کارآمد که تربیت آن برعهده دانشگاه‌هاست، دور از دسترس نیست.

دانشگاه‌ها با تبدیل دانش خود به فناوری می‌توانند در جهش تولید نقش ایفا کنند

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت دانشگاه‌ها در موضوع جهش تولید این است که تولیدات و محصولات یک کشور زمانی رونق و جهش می‌یابد که قدرت رقابت داشته باشد و این قدرت نیز در شرایطی ایجاد می‌شود که تولیدات داخلی ما کیفیت مطلوب و قیمت پایین داشته باشد؛ در این زمینه نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قابل توجه است چراکه مهم‌ترین عاملِ کلیدیِ بهبود کیفیت و کاهش قیمت، دانش و فناوری است و دانشگاه‌ها با تبدیل دانش خود به فناوری و تجاری‌سازی آن‌ها می‌توانند در رونق و جهش تولید نقش ایفا کنند.



استفاده از ظرفیت بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و ۱۶۰ واحد پژوهشی دانشگاه آزاد برای شکستن تحریم‌های ظالمانه

با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان در شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و ۱۶۰ واحد پژوهشی، می‌توان از این ظرفیت در شکستن تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و کمک به صنایع در راستای افزایش کمیت و کیفیت تولید استفاده کرد؛ در این راستا اقدامات مهمی در سال ۹۸ مانند ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شد که نتایج آن در سال ۹۹ عیان خواهد شد.

همچنین اهداف متعددی در این راستا ترسیم شده است که اقدامات آن شروع شده و در سال ۹۹ با قدرت ادامه خواهد یافت. استفاده از تمامی توان و ظرفیت شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تربیت نیروی انسانی، آموزش صنایع و حل مشکلات آن‌ها و در کل پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی کشور از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است‌.

فاز اول سامانه ساها با عضویت ۷ هزار و ۶۰۰ آزمایشگاه و ۳ هزار و ۴۰۰ کارگاه به‌عنوان یک آزمایشگاه بزرگ ملی شکل گرفته و با نهایی شدن فاز دوم آن در ابتدای سال ۹۹ عملیاتی خواهد شد. این سامانه در صورت تکمیل شدن قطعا تحولی در سیستم آموزشی و تحقیقاتی کشور ایجاد خواهد داد.

معرفی برخی از اقدامات انجام شده شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد برای تحقق رونق تولید

آنا: چه اقدامات دیگری در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی برای رونق تولید انجام شده است؟

محمدی: استفاده از همه ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش تولیدات علمی و پژوهشی، مهندسی مجدد و بهینه‌سازی آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌های سامانه ساها براساس ماموریت‌های جدید، استانداردسازی آزمایشگاه‌ها و استقرار الزامات استاندارد ISO17025 و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان ملی استاندارد، غذا و دارو و محیط زیست، تجمیع تجهیزات پیشرفته و تاسیس مجتمع‌های آزمایشگاهی پیشرفته در سطح واحدهای دانشگاه با استفاده از پتانسیل آیین‌نامه تعاون تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی از جمله اقداماتی است که در راستای رونق تولید انجام شده است.



از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به اطلاع‌رسانی به‌هنگام و موثر در خصوص خدمات ساها در راستای توسعه عدالت پژوهشی با توجه به نگاه منطقه‌ای، افزایش بهره‌وری سامانه ساها به کمک طرح‌های مطالعاتی استانی و استفاده از ظرفیت بخشنامه‌های پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله بخشنامه بازاریابی و تقویت و ارتقای الگوهای حمایتی از بازاریابی و فروش محصولات، استفاده حداکثری از توان بخشنامه تعاون تجهیزات و در صورت ضرورت انجام خریدهای هدفمند و برنامه‌مدار اشاره کرد.

همچنین کارهایی از جمله اهتمام ویژه در افزایش بهره‌وری، کالیبراسیون، نگهداری و تعمیر تجهیزات موجود با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، ایجاد توازن بین تولیدات علمی و کاربست آن در صنعت و جامعه، ارتقای الگوهای حمایتی از گروه‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه‌های اصلی و مهم، تقویت مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان‌ها در راستای تجمیع امکانات و توان‌ها و تعامل سازنده با صنایع و تقویت دوره‌های آموزشی درون و برون‌سازمانی و بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی، در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق رونق تولید انجام شده است.

شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی باید در خدمت صنایع کشور قرار بگیرد، این دانشگاه باید به‌عنوان یک نهاد دانشگاهیِ علمی، انتخاب اولِ صنایع برای حل مشکلات باشد و ما برنامه‌های خود را برای رسیدن به این هدف طراحی و اجرایی می‌کنیم، امید است که دانشگاه آزاد اسلامی با تعامل سازنده با صنایع و جامعه بتواند گام موثری در راستای افزایش کمیت و کیفیت تولیدات و ایجاد عرصه‌های جدید اقتصادی و تحقق شعار سال ۹۹ یعنی «جهش تولید» بردارد.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

http://ana.ir/i/478919
صدور مجوز تعاون مواد شیمیایی و لوازم مصرفی آزمایشگاه‌ها به استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی

صدور مجوز تعاون مواد شیمیایی و لوازم مصرفی آزمایشگاه‌ها به استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی

سازوکار اجرایی فعالیت آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد در شرایط فاصله‌گذاری هوشمند ناشی از شیوع کرونا

سازوکار اجرایی فعالیت آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد در شرایط فاصله‌گذاری هوشمند ناشی از شیوع کرونا

با پیشرفت و جهش تولید می‌توانیم نیاز ایران به کشورهای دیگر را به صفر برسانیم

با پیشرفت و جهش تولید می‌توانیم نیاز ایران به کشورهای دیگر را به صفر برسانیم

جهش تولید چگونه اتفاق می‌افتد؟/ لزوم اصلاح ساختارها و قوانین در مجلس یازدهم

جهش تولید چگونه اتفاق می‌افتد؟/ لزوم اصلاح ساختارها و قوانین در مجلس یازدهم

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی

تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی باید در خدمت آموزش، تحقیقات و درآمدزایی باشد

تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی باید در خدمت آموزش، تحقیقات و درآمدزایی باشد

برگزاری اولین  همایش رؤسای مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد

برگزاری اولین همایش رؤسای مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد

طرح تعاون تجهیزات آزمایشگاهی به درآمدزایی واحدها می‌انجامد/ رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی از نظر پژوهشی

طرح تعاون تجهیزات آزمایشگاهی به درآمدزایی واحدها می‌انجامد/ رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی واحدهای دانشگاهی از نظر پژوهشی

کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی نانوی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود

کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی نانوی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود

انتصاب مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی

انتصاب مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی

آخرین آمار مبتلایان ویروس کرونا تا روز پنج‌شنبه 15 خرداد/ تاخت و تاز دوباره کرونا در کشور: مبتلایان جدید 3574 نفر +جزئیات
روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می‌شود/ حکیم در رکاب پزشکان
بی‌خبری مهندسان پزشکی از نیازها و مشکلات بیمارستان‌ها/ فرهنگ استفاده از تولید داخلی در بیمارستان‌ها وجود ندارد
ترامپ علیه مردم کشورش اعلام جنگ کرد/ برخورد غیرمنتظره و خشن پلیس با معترضان
اصلاح‌ ساختار بودجه شنبه به مجلس ارائه می‌شود
آقای استاندار، شما اینجا چه کاره‌اید؟ چرا گوش دولت و مجلس را نمی‌پیچانید؟
حرکت دانشگاه اسلامی برای بقای انقلاب و اسلام، خواست امام خمینی(ره)/ 2 خطری که جامعه دانشگاهی را تهدید می‌کند
تأمین سرور؛ چالشی برای اسکای‌روم/ آموزش آنلاینی که بدون حمایت آموزش و پرورش با این پلتفرم انجام می‌شود
انقلاب امام خمینی از جنس انقلاب انبیاء بود/ انقلاب اسلامی ایران اصلاح مسیر انسانی در کل بشریت بود
امام خمینی(ره) تأثیرگذارترین شخصیت تاریخ معاصر بود