دوشنبه  01  مهر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
میرزاده در گفتگو با آنا عنوان کرد؛

طرح کاهش تنوع مدارس در دستور کار بهارستانی‌ها/ فقر دانشگاه‌های صنعتی و فنی‌ و حرفه‌ای در کل کشور

يكشنبه 03 شهریور 1398 ساعت 06:45
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تنوع مدارس در کشور گفت: در مجلس به‌دنبال بررسی کارشناسی طرحی هستیم تا از تنوع مدارس در کشور بکاهیم و فقط دو نوع دولتی و غیردولتی فعالیت داشته باشند.

سیدحمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با اشاره به انتقاد امام جمعه اردبیل درباره وجود تبعیض آموزشی در کشور اظهار کرد: ابتدا باید بگویم آیت‌الله عاملی از افتخارات کشور و استان اردبیل است و در حوزه فرهنگی و آموزشی نیز صاحب‌نظر بوده و دلسوزانه اظهارنظر می‌کند.

وی اضافه کرد: به‌عنوان فردی که از اوضاع فرهنگی و آموزشی کشور مطلعم می‌گویم که از نظر تخصیص و تقسیم امکانات دولتی، تهران به هیچ استانی ارجح نیست و اینگونه نیست که وزارت آموزش و پرورش امکانات کمتری را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش اعظمی از بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق کارمندان این وزارتخانه می‌شود، عنوان کرد: مبالغ ناچیزی نیز به‌عنوان سرانه در اختیار مدارس قرار داده می‌شود؛ اما نه به مدارسی که در شهرهای مرفه قرار دارند.

میرزاده تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های بخش خصوصی که در زمینه مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند در شهرهایی مدرسه می‌سازند که خانواده‌ها دارای تمکن مالی باشند و فرزندان خود را در این مدارس ثبت‌نام کنند و در این راستا هیچ منع قانونی وجود ندارد.

وی یادآور شد: البته وزارت آموزش و پرورش موظف است زمینه آموزش رایگان را برای مردم کشور مهیا کند و دولت به این قانون عمل کرده است و دانش‌آموزان مدارس دولتی از معلم و امکانات لازم برای آموزش علم برخوردار هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تنوع مدارس در کشور متذکر شد: این تنوع مدارس آنقدر پیچیده است که وقت دولت هم گرفته می‌شود و در نهایت نظارت‌ها بر مدارس دولتی نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

میرزاده در پاسخ به این سؤال که همین تنوع مدارس منجر به شکاف طبقاتی در جامعه می‌شود، آیا این موضوع را قبول دارید؟ مطرح کرد: کاملاً. در این راستا در مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون آموزش مجلس به‌دنبال بررسی کارشناسی طرحی هستیم تا از تنوع مدارس در کشور بکاهیم و فقط دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی در کشور فعالیت داشته باشند.

وی افزود: مدارس دولتی به‌صورت یکسان به فعالیت خود ادامه دهند و مدارس غیردولتی نیز طبق اصل 44 قانون اساسی فعالیت داشته باشد تا تنوع مدارس غیردولتی کاهش یابد و وزارت آموزش و پرورش نظارت بهتر و بیشتری بر کارکرد مدارس دولتی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ضمن اینکه امکانات لازم در اختیار مدارس غیردولتی با جمعیت کم دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و این دانش‌آموزان بهتر می‌توانند در تحصیل علم موفق باشند و مدارس دولتی نیز تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

میرزاده با اشاره به انتقاد نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل به گرایش دانش‌آموزان به رشته علوم‌ تجربی و بی‌رغبتی برای تحصیل در رشته ریاضی فیزیک به‌دلیل طرح سلامت، تبیین کرد: متأسفانه در توسعه رشته‌های دانشگاهی به آمایش سرزمینی توجه کمتری شده؛ به‌گونه‌ای‌که به اشتغالزایی آن رشته‌ها توجهی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این موجب شده فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه‌ها با مدارک اخذ شده دنبال استخدام در مراکز دولتی باشند و این برای کشور مشکل‌ساز شده است؛ در‌صورتی‌که اگر در هر استانی بنا به فراخور آن استان و ظرفیت‌های موجود اقدام به جذب دانشجو در رشته‌های مدنظر شود، علاوه بر اشتغالزایی، استان نیز به پیشرفت زیادی می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در هیچ شهرستان محرومی دانشگاه را تعطیل نمی‌کنیم؛ به عنوان مثال رشته‌های دامپروری، زراعت و صنایع‌دستی باید در دانشگاه‌های شهرستان گرمی راه‌اندازی شود.

رئیس فراکسیون آموزش‌های مهارتی مجلس شورای اسلامی در واکنش به نبود دانشگاه صنعتی در استان اردبیل به آنا گفت: درست است. این مختص استان اردبیل نیست و فقر دانشگاه‌های مربوط به رشته‌های صنعتی و فنی‌ و حرفه‌ای برای کل کشور است و باید با تلاش مسئولان با کاهش رشته‌های نظری به سمت رونق رشته‌های صنعتی برویم.

میرزاده عنوان کرد: البته استان اردبیل دارای دانشگاه فنی و حرفه‌ای در دو بخش پسرانه و دخترانه است؛ اما باید آمایش سرزمینی صورت بگیرد و شعار «آتش‌بس مدرک، دنبال مهارت بگردیم» تحقق عینی یابد؛ چراکه با یک صفحه کاغذ نمی‌شود کشور را نجات داد.

وی بیان کرد: دنبال توسعه رشته‌های مهارتی هستیم تا کشور در آینده به پیشرفت خود ادامه دهد؛ چراکه دغدغه‌های علما و مردم به‌حق است، امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر در این زمینه به نتایج لازم دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/4078/4062/

http://ana.ir/i/411614
توجه به مطالبات فرهنگیان باید مهمترین اولویت وزیر جدید آموزش و پرورش باشد

توجه به مطالبات فرهنگیان باید مهمترین اولویت وزیر جدید آموزش و پرورش باشد

چرا اردبیل از 40 درصد سهمیه دانشگاه‌های استان‌های محروم سهمی ندارد؟

چرا اردبیل از 40 درصد سهمیه دانشگاه‌های استان‌های محروم سهمی ندارد؟

تنوع و طبقاتی کردن مدارس بر خلاف سند تحول بنیادین است

تنوع و طبقاتی کردن مدارس بر خلاف سند تحول بنیادین است

عدالت آموزشی با نتایج کنکور زیر سؤال رفت/ در هیچ‌ کشوری مثل ایران تنوع مدارس وجود ندارد

عدالت آموزشی با نتایج کنکور زیر سؤال رفت/ در هیچ‌ کشوری مثل ایران تنوع مدارس وجود ندارد

تنوع زیاد مدارس در کشور به نظام تعلیم و تربیت آسیب می‌زند

تنوع زیاد مدارس در کشور به نظام تعلیم و تربیت آسیب می‌زند

کاهش تنوع مدارس  راهکاری برای حذف کتاب‌های کمک درسی است

کاهش تنوع مدارس راهکاری برای حذف کتاب‌های کمک درسی است

منافع خیلی‌ها اجازه نمی‌دهد کنکور حذف شود/ پیگیری جدی کمیسیون آموزش برای حذف کنکور

منافع خیلی‌ها اجازه نمی‌دهد کنکور حذف شود/ پیگیری جدی کمیسیون آموزش برای حذف کنکور

  نقش مدارس در تربیت بنیادی انسان‌ها

نقش مدارس در تربیت بنیادی انسان‌ها

03/06/1398 08:27:20 ق.ظ
با سلام این طرح اگر تصویب واجرا شود خدمت ماندگار به انسانیت و علم و اخلاق و عدالت و جوانان وخانوادهای ایران مظلوم است خدا لعنت کند کس یا کسانی که مدارس گونان مثی تیز هوشان 0 نمونه وسمپاد و کوفت وزهر ماری باداع کردند باعث روانی شدن جوانان وخانواده ها شدند نمایندگان محترم اگر در طول این 4 سال حتی یک قانون عدالت محور مصوب کنند این خواهد بهترین راهکار همان دولتی و غیر است نه اسامی دیگر