دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1393 - 15:43

وخامت حال پادشاه سعودی/جنگ قدرت بر سر جانشینی ملک عبدالله

خبرگزاری آنا: عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه ۹۲ ساله عربستان، در حالی به بیمارستان منتقل شده است، که بحث و جدل‌های بسیاری درباره جانشینی او و سرنوشت این کشور به راه افتاده است.
کد خبر : 73

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در حالی در بیمارستان بستری شده است که از نوامبر 2012 و پس از عمل جراحی از ناحیه ستون فقرات، در هیچ مراسم رسمی خارج از کشور حضور نداشته است.



رسانه‌های غربی 28 مارس گذشته تصویری از ملک عبدالله در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا منتشر کردند که در آن وی با یک لوله تنفسی در بینی نشان داده می‌شد؛ تصویری که گمانه زنی‌ها در مورد وخامت شدید حال پادشاه عربستان و احتمال کناره گیری از قدرت را به‌دنبال داشت.



این گمانه زنی‌ها در حالی بود که پادشاه عربستان 27 مارس گذشته سلمان‌بن عبدالعزیز به‌عنوان ولیعهد کنونی تعیین کرد تا در صورت خالی ماندن پست ولیعهدی با او بیعت شود.



در آن زمان منابع سعودی تصمیم پادشاه مبنی بر کناره گیری از پادشاهی را تکذیب و اعلام کردند وی همچنان قادر است حکومت را اداره کند.



ملک عبدالله که از سال 2005 پادشاهی عربستان را به‌عهده دارد، در 17 نوامبر 2012 در شهرک پزشکی ملک عبدالعزیز وابسته به گارد ملی از ناحیه ستون فقرات تحت عمل جراحی قرار گرفت و از آن زمان در هیچ مناسبت و مراسم رسمی خارج از عربستان حضور نیافت جز اینکه کمتر از یک ماه پیش در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه که نهم دسامبر برگزار شد، حضور یافت. به این ترتیب ولیعهد عربستان در بیشتر نشست‌های شورای وزیران حضور یافته ریاست آن را به‌عهده داشت.



از سوی دیگر عمل جراحی اخیر ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز چهارمین عمل او در عربستان در دو سال اخیر بود و پیش از آن نیز در اکتبر 2011 تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته بود.



اما در پی خبر دیوان پادشاهی عربستان مبنی بر ابتلای ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز به ذات الریه، اکنون نگاه‌ها متوجه عربستان و تحولاتی است که در آینده در انتظار این کشور است. این در حالی است که چند ساعت پس از انتشار خبر انتقال ملک عبدالله به بیمارستان شاخص بورس این کشور بیش از پنج درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود در صورت وخامت وضعیت او روند نزولی بهای بورس روز یکشنبه نیز ادامه پیدا کند.



دفتر دربار شاه عربستان، جمعه شب، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ملک عبدالله دچار التهاب ریه شده است و به همین سبب برای او لوله تنفسی کار گذاشته شده است.



بر اساس روال معمولی، در صورت مرگ ملک عبدالله، ولی عهد او یعنی سلمان بن عبدالعزیز (77ساله) جانشین او خواهد شد، اما مشکل این است که میان افراد خاندان حاکم، بر سر ولی عهدی جنگی پنهان در جریان است.


در این میان، خبرهای درز شده حاکی از آن است که حال شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز خوب نیست و معمولا در عرض چند دقیقه تمرکز خود را از دست می‌دهد و یک موضوع را چندبار تکرار می‌کند.



اگر شاهزاده سلمان بر تخت پادشاهی بنشیند، ممکن است پسر خود شاهزاده محمد را که ریاست دفتر او را عهده دار است، ولیعهد کند.شاهزاده محمد در حال حاضر با داشتن پست وزارت، اجازه حضور در کابینه را نیز دارد.



«سایمون اندرسون» متخصص امور خاندان سعودی حاکم در عربستان، که تاکنون دو کتاب در این زمینه منتشر کرده و در موسسه واشنگتن، به عنوان پژوهشگر به کار مشغول است، در مقاله‌ای که اخیراً منتشر کرده، آورده است: در میان محافل خاندان حاکم در عربستان، درباره واگذاری پست ولیعهدی به شاهزاده 69 ساله اختلاف وجود دارد. آیین نامه نظام حاکم در عربستان، به پادشاه اجازه می‌دهد ولیعهد را منصوب یا برکنار کند.



او در ادامه با اشاره به جانشینی احتمالی سلمان نوشته است: اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، خشم گروهی از خاندان حاکم را که به پست ولیعهدی چشم طمع بسته‌اند، بر می‌انگیزد. افرادی نظیر متعب بن عبدالله، پسر پادشاه که عهده دار وزارت گارد ملی است، شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور و فرزند ولیعهد سابق که از نفوذ بسیار و پشتیبانی آمریکا نیز برخوردار است. همچنین ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان و برادرش شاهزاده خال که وزیر آموزش و پرورش است.



نفر بعدی، ولید بن طلال، میلیاردر سعودی است که خود را برای گسترش امپراتوری رسانه‌ای خود، از طریق ایجاد شبکه سیاسی، اقتصادی، اخباری «العرب» آماده می‌کند. این شبکه، ماه آینده در بحرین راه اندازی خواهد شد.در این میان می‌توان




به شاهزاده بندر بن سلطان نیز اشاره کرد که به عنوان مردِ مأموریت‌های غیرممکن و رئیس شورای امنیت ملی سعودی شناخته می‌شود و ستونی از نواده‌ها را با خود به دنبال دارد.



پیش از این محافل رسمی سعودی تاکید کرده بودند که انتصاب مقرن به‌عنوان ولیعهد، علی‌رغم مخالفت شماری از شاهزادگان کمیته بیعت صورت گرفت و برخی از آن‌ها نظیر شاهزاده طلال بن عزیز در اعتراض شدید به این اقدام، رسما از کمیته بیعت استعفا کرد.



آنچه مسلم است، این است که حال شاه کنونی عربستان، خوب نیست. او تاکنون چهار عمل جراحی در کمر داشته است و سه بار دچار سکته قلبی شده است و بر روی صندلی چرخدار تردد می‌کند و بیمارستانی کاملا مجهز و پیشرفته در داخل قصر دارد تا در مواقع لزوم فوراً به او رسیدگی شود.



مردم عربستان، دربار این کشور و غرب، همه نفس خود را حبس کرده‌اند و امیدوارند که شاه این کشور زنده بماند، اما پشت پرده جنگ‌ها بر سر جانشینی به شدت جریان دارد.



انتهای پیام/






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته