جمعه  09  اسفند  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
نگاه آنا به فیلم‌های جشنواره فجر/ 12

«دوزیست»؛ اجتماع طردشدگان در یک گاراژ متروکه

پنجشنبه 17 بهمن 1398 ساعت 08:32
شخصیت‌های فیلم دوزیست را می‌توان طردشدگان از جامعه دانست که در یک گاراژ متروکه دور هم جمع شده‌اند.

 گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ دوزیست به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی واجد خصلت‌هایی است که در نگاه اول می‌توان به راحتی آن را در قالب فیلم‌های اجتماعی مرسوم در یک دهه اخیر سینمای ایران قرار داد. خانواده‌هایی از هم گسیخته یا متشنج، فضای چرک و به هم‌ریخته، درگیری یک یا چند شخصیت با یک آسیب اجتماعی، شخصیت‌های ناکام و طردشده و در نهایت بحران‌های مداومی که غالباً به خاطر فریب، پنهانکاری یا جاه‌طلبی افراد رقم می خورد را می‌توان ویژگی‌های مهم این گونه فیلم‌ها دانست.

در حالی که انتظار می‌رفت برزو نیک‌نژاد بعداز تجربه موفق در ساخت و اکران دو فیلم کمدی زاپاس و لونه زنبور بازهم سراغ یک اثر کمدی برود. با این حال او ترجیح داد با یک درام اجتماعی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سعید پورصمیمی، ستاره پسیانی و مریم اخوان بازیگران آخرین فیلم نیک‌نژاد هستند. پس از نمایش عمومی دوزیست، ترکیب بازیگران این  فیلم هم این شائبه را تقویت می کرد که احتمالاً با اثری با رگه‌های کمدی قوی مواجه خواهیم شد. با این حال آن چه روی پرده آمد این پیش بینی‌ها را نقش برآب کرد.

 عزتی، جمشیدی، حقیقی و حجازی‌فر در کنار فیلم‌های جدی سابقه حضور در کمدی‌های پرفروش این سال ها را نیز دارند.فیلم البته رگه‌هایی از طنز کلام و موقعیت را به ویژه در شخصیت حمید (هادی حجازی‌فر) و پدر (سعید پورصمیمی) دارد.اما آن چه کلیت فیلم را شکل می‌دهد درامی اجتماعی است که در بستر موقعیت‌های شکننده و برمبنای فریب و پنهان کاری جلو می‌رود.

ورود دختری جوان به نام مریم (مریم اخوان) با پیشینه‌ای مبهم  به گاراژی مخروبه و متروک که محل زندگی جواد عزتی، پدرش و دو دوست بیکار و بحران‌زده دیگرش است موقعیت‌هایی را ایجاد می‌کند که از ورای آن، شخصیت‌ها به مخاطب معرفی می‌شود.

با این حال با این حال تعدد شخصیت‌ها مانع از شناخت درست آنها می‌شود.روشن‌شدن گام به‌گام شخصیت مریم در طول فیلم رخ می‌دهد اما شخصیت‌هایی مثل مجتبی (پژمان جمشیدی)، حمید (هادی حجازی‌فر)،آزاده (ستاره پسیانی) و سیفی(مانی حقیقی) تا انتهای فیلم دچار نوعی تعلیق و سردرگرم هستند. طبیعی است  بخشی از این بی‌هویتی و ابهام در پیشینه در خدمت فیلمنامه است اما گاهی این ابهامات مانع از برقراری ارتباط مخاطب با داستان و شخصیت‌ها می‌شود.

تصویری که از سیفی ارائه می‌شود باوجود بازی به اندازه مانی حقیقی ناقص به نظر می‌رسد؟ سیفی کیست و مناسبات او با اطرافیانش چگونه تعریف می‌شود؟ او با گاراژ و سعید پورصمصمیی چه ارتباطی داشته و چه ماجراهایی بین آنها گذشته است؟ حمید و مجتبی که بیکار و به تعبیر آزاده همیشه آویزان عطا ( جواد عزتی) هستند چه پیشینه و شناسنامه‌ای دارند؟ از همه مهم‌تر تماشاگر چگونه باور کند که  که رابطه عمیق عطا و آزاده حتی برای یک لحظه برای عطا و اطرافیان او شائبه یک رابطه عاطفی را ایجاد نکرده است؟

با این حال پایان غافلگیرکننده فیلم در کنار بازی‌های خوب تیم بازیگر اگر فیلم و البته حضور درخشان سعید پورصمیمی در هشتمین دهه از زندگیش از نقاط قوت فیلم به حساب می‌آید. نشانه‌گذاری‌های درست نیک‌نژاد در فیلمنامه باعث می‌شود تا تماشاگر در پایان فیلم به مرور اتفاقات بپردازد و از رویدادهای مبهم گره‌گشایی کند.

با اندکی اغماض از برخی حفره‌های حقوقی، فیلمنامه دوزیست  می‌تواند مخاطب را با خود همراه سازد و به نظر می‌رسد بتواند در اکران نیز روزها خوبی را تجربه کند.

انتهای پیام/4104/

http://ana.ir/i/470215
«آتابای»؛ سیمای مردی تنها در میان جمع

«آتابای»؛ سیمای مردی تنها در میان جمع

همبازی شدن با بازیگران حرفه‌ای «دوزیست» یک تجربه شیرین بود+ فیلم

همبازی شدن با بازیگران حرفه‌ای «دوزیست» یک تجربه شیرین بود+ فیلم

«تعارض» و روایت سرگشتگی شهروندان امروزی

«تعارض» و روایت سرگشتگی شهروندان امروزی

«لباس شخصی» و رمزگشایی سینمایی از جریان نفوذ

«لباس شخصی» و رمزگشایی سینمایی از جریان نفوذ

حاتمی‌کیا بمان و بساز!

حاتمی‌کیا بمان و بساز!

«شنای پروانه» نمایشی از اختیار در قاب التهاب

«شنای پروانه» نمایشی از اختیار در قاب التهاب

«مردن در آب مطهر»؛ روایتی بی‌گره و گنگ از گلایه‌های تکراری

«مردن در آب مطهر»؛ روایتی بی‌گره و گنگ از گلایه‌های تکراری

«خوب، بد، جلف 2: ارتش سری»؛ طنز سینمایی با طعم قاسم‌خانی

«خوب، بد، جلف 2: ارتش سری»؛ طنز سینمایی با طعم قاسم‌خانی

از لذت تماشای دربی در سینمای رسانه تا روایت زندگی افغانستانی‌ها در سانس پایانی

از لذت تماشای دربی در سینمای رسانه تا روایت زندگی افغانستانی‌ها در سانس پایانی

نقد خشونت پیدا و پنهان در یک «کشتارگاه»

نقد خشونت پیدا و پنهان در یک «کشتارگاه»

انتشار نخستین تیزر فیلم سینمایی «روز صفر»

انتشار نخستین تیزر فیلم سینمایی «روز صفر»

بلوای مبارزه با فساد در «روز بلوا»

بلوای مبارزه با فساد در «روز بلوا»

از مرگ بر آمریکای داریوش ارجمند در نشست خبری تا مبارزه پژمان جمشیدی و سام درخشانی علیه نازی‌های آلمان

از مرگ بر آمریکای داریوش ارجمند در نشست خبری تا مبارزه پژمان جمشیدی و سام درخشانی علیه نازی‌های آلمان

واکنش هنرمندان به مشکلات را جزئی از حقوق شهروندی بدانیم/ سینما هم مثل جامعه گاهی برخورد احساسی و گاهی عقلانی دارد+ فیلم

واکنش هنرمندان به مشکلات را جزئی از حقوق شهروندی بدانیم/ سینما هم مثل جامعه گاهی برخورد احساسی و گاهی عقلانی دارد+ فیلم

هیچ پرسشی در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر فیلتر نمی‌شود+ فیلم

هیچ پرسشی در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر فیلتر نمی‌شود+ فیلم

ترجیح می‌دهم فعلاً فیلم سیاسی نسازم/ ایرانم را دوست دارم؛ پس برای همدلی مردم، باز هم فیلم‌های ملی می‌سازم

ترجیح می‌دهم فعلاً فیلم سیاسی نسازم/ ایرانم را دوست دارم؛ پس برای همدلی مردم، باز هم فیلم‌های ملی می‌سازم

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم کوتاه چراغ برگزار می‌‌شود

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم کوتاه چراغ برگزار می‌‌شود

این خودِ خودِ سینماست

این خودِ خودِ سینماست

از تاول‌هایی بر درخت گردو تا عینک غیر مردمی مهران مدیری در نشست خبری

از تاول‌هایی بر درخت گردو تا عینک غیر مردمی مهران مدیری در نشست خبری

اعلام 9 فیلم برتر آرای مردمی/ «سه کام حبس» کنار رفت

اعلام 9 فیلم برتر آرای مردمی/ «سه کام حبس» کنار رفت

«دوزیست» را فیلمی بسیار متفاوت در کارنامه سینمایی من بدانید/ خستگیم فقط با رضایت مردم درمی‌رود

«دوزیست» را فیلمی بسیار متفاوت در کارنامه سینمایی من بدانید/ خستگیم فقط با رضایت مردم درمی‌رود

«دوزیست»؛ فیلمی متفاوت از سازنده «لونه زنبور»/ برزو نیک‌نژاد با اثری اجتماعی به شکار سیمرغ آمده است

«دوزیست»؛ فیلمی متفاوت از سازنده «لونه زنبور»/ برزو نیک‌نژاد با اثری اجتماعی به شکار سیمرغ آمده است

رونمایی از پوستر «دوزیسـت» با طراحی محمد روح‌الامین

رونمایی از پوستر «دوزیسـت» با طراحی محمد روح‌الامین