چهارشنبه  14  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
چند فرضیه در پی حواشی سریال «پایتخت 6»؛

شاید «پایتخت» به بایگانی تلویزیون برود!/ رد پای احتمالی آقای بازیگر در میان است؟

سه شنبه 19 فروردین 1399 ساعت 00:12
معمایی کردن حاشیه عجیب «پایتخت 6» برای تلویزیون و حتی انتساب آنان به جریانات وابسته و عامل ضدانقلاب خارج از تصورات است، بلکه این مسئله را باید به عدم نظارت و نیز چرایی قطع همکاری برخی بازیگران سریال با تلویزیون مرتبط دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ساخت قسمت‌های پایانی سری ششم «پایتخت» و حتی ادامه ساخت فصل‌های دیگر این سریال، با توجه به حواشی اخیر و واکنش رئیس سازمان صداوسیما به این ماجرا، همچنان در ابهام قرار دارد. اتفاقی که شاید به طور کلی این سریال پرمخاطب را نیز از آنتن تلویزیون حذف کند.

شباهت‌های فریم به فریم چند سکانس از قسمت پایانی «پایتخت 6» با فیلم‌هایی متعلق به سینمای قبل از انقلاب خصوصاً فیلم‌های «همسفر» و «ممل امریکایی» آن هم نماهای خاصی از بازی بهروز وثوقی و فائقه آتشین، حتی به زعم برخی چندان هم غیرعمد و سهوی نیست.

این ماجرا از دو سو قابل بررسی است؛ یکی از حیث نظارت بر تولیدات صداوسیما و دیگری تغییرات و حواشی پشت پرده‌ای که در سری جدید «پایتخت» ایجاد شد و بالتبع قصه و شمایل مجموعه را دستخوش تغییر قرار داد.

وجود شوراهای متعدد و نیز ناظران کیفی در صداوسیما، به حدی است که از ابتدای تولید هر سریال و ساخت برنامه‌ها، حضورشان در کنار گروه‌ها ادامه دارد و این ارزشیابی نه‌تنها در حین تولید بلکه در ارزیابی نهایی بر پخش نیز اتفاق می‌افتد. اما با همه این حساسیت‌ها بازهم به سبب برخی اقدامات غیرحرفه‌ای، «پایتخت» پرمخاطب به حاشیه رفت.

بازیگری که صدالبته عمده دیده شدن «پایتخت» مرهون تلاش اوست، اما وقتی با تلویزیون کینه داشته باشد و نخواهد ادامه همکاری دهد، چه بسا ممکن است عملکردش منتج به حواشی جبران‌ناپذیری برای تلویزیون باشد.

این نقد متأسفانه به کرّات در مورد برنامه‌های سیما و ناظران تولید و پخش تلویزیون وجود دارد که چرا جای خالی کارشناسان حرفه‌ای به عنوان مشاور در کنار گروه‌های برنامه‌ساز خالی است. به‌واسطه همین عدم شناخت خط قرمزها نیز گاه با سانسورهایی غیرمنطقی، باعث می‌شوند که رسانه ملی ناخواسته دچار حاشیه شود.

ماجرای تعدد شوراهای نظارت و ارزشیابی تنها یک گوشه از دستگاه عریض و طویل صداوسیما است. پس مسئله را باید درون خود این سازمان رسانه‌ای هم جست.

با این حال سوی دیگر این ماجرای عجیب و محل سؤال «پایتخت 6»، به تیم سریال برمی‌گردد که شاید عیناً مشخص نباشد چرا چنین خط فکری را در قسمت پایانی آن به یکباره در پیش گرفته‌اند. هرچند اصطلاحات به کار گرفته شده از سوی رئیس صداوسیما در پی حواشی اخیر و برای پیگیری ماجرا با عناوینی همچون «نفوذی، واداده، عملیات مرموز و فتنه‌انگیز، ستون پنجم فرهنگی دشمن» به نظر غلو و بزرگ‌نمایی است.

طرح معمای این سکانس‌های «پایتخت» که جز به جز با فیلم‌های غیرمعمول سینمای روز ایران ناخواناست؛ یک فرضیه جدی و احتمالی را به ذهن متبادر می‌کند. محسن تنابنده از جمله بازیگران شاخص سینمای ایران و پاشنه آشیل سریال «پایتخت» است که به روایت تیتراژ سریال هم طراحی قصه، کارگردانی و بازیگری و بازیگردانی را برعهده دارد.

بنابر تصمیم قبلی خود او این سری از «پایتخت» قرار است آخرین حضور تنابنده در فضای فیلم و سریال‌های تلویزیون باشد؛ این ادعایی است که تنابنده و حتی احمد مهران‌فر چندی پیش در پی آنچه که توهین یک کارشناس برنامه تلویزیونی به خانم کارگردان و بازیگر زن شده بود، اعلام کردند.

شاید این تصور به ذهن برسد که محسن تنابنده به عنوان همه‌کاره این سریال پرمخاطب، به سبب اتفاقات قبلی و واکنش عجولانه‌اش، کمتر به قصه و این پدیده تلویزیونی احساس مسئولیت کرده و نهایتاً موجبات چنین حواشی را فراهم کرده باشد.

اینگونه نیز مدعی شده‌اند حتی ممکن است او خواسته و ناخواسته برخی انتقادات شخصی تا نیش و کنایه‌های خود را به قصه سریال وارد کرده تا در نبود نظارت کافی و اصولی بر محتوا و پخش صداوسیما، روی آنتن برود.

به هرحال نماسازی جزء به جزء سکانس «رحمت و عاطفه» در سریال «پایتخت» به نظر اینقدرها هم سهوی نیست بلکه تعمدی به نظر می‌رسد؛ شاید برای برانگیختن حس نوستالوژی یا شوخی با سینما یا اقتباسی از فیلم و بازیگرانی خاص. خصوصاً از این نظر می‌تواند تعمدی باشد که حتی تنابنده بلافاصله پس از پخش این قسمت در صفحه مجازی‎اش اعلام می‌کند؛ «رحمت و همسفرش». اسمی که رسماً اشاره به فیلم موردنظر دارد!

محسن تنابنده و پایتخت

بنابراین معمایی کردن این حاشیه عجیب برای تلویزیون و حتی انتساب آنان به جریان وابسته به شبکه‌های ماهواره‌ای و عامل ضدانقلاب خارج از تصورات خواهد بود.

بازیگری که صدالبته عمده دیده شدن «پایتخت» مرهون تلاش اوست، اما وقتی با تلویزیون کینه داشته باشد و نخواهد ادامه همکاری دهد، ممکن است عملکردش منتج به حواشی جبران‌ناپذیری برای تلویزیون باشد.

باید منتظر تصمیم مسئولان سیما بود که آیا با این اوصاف ساخت قسمت پایانی سری ششم و حتی نسخه‌های دیگر «پایتخت» را ادامه خواهند داد یا خیر؟

انتهای پیام/ 4143/پ

http://ana.ir/i/481411
هم «پایتخت» می‌خواهیم هم «نون. خ»/ دوقطبی‌سازی تعطیل!

هم «پایتخت» می‌خواهیم هم «نون. خ»/ دوقطبی‌سازی تعطیل!

«دورهمی» هم پخش نشد/ شاید «پایتخت» همه را محتاط کرده باشد!

«دورهمی» هم پخش نشد/ شاید «پایتخت» همه را محتاط کرده باشد!

سانسوری در «پایتخت» اتفاق نیفتاده است/ ماجرای خوردن سنگ به سر نقی برای خودم در حج اتفاق افتاده بود!

سانسوری در «پایتخت» اتفاق نیفتاده است/ ماجرای خوردن سنگ به سر نقی برای خودم در حج اتفاق افتاده بود!

این هم یک گل به خودی به «پایتخت»/ بالاخره صدای صداوسیما هم درآمد!

این هم یک گل به خودی به «پایتخت»/ بالاخره صدای صداوسیما هم درآمد!

نمی‌دانستیم به‌جای تشویق قرار است تنبیه شویم!/ سکانس پایانی«پایتخت» را به چشم شوخی ببینید

نمی‌دانستیم به‌جای تشویق قرار است تنبیه شویم!/ سکانس پایانی«پایتخت» را به چشم شوخی ببینید

تقليد کورکورانه از سريال «پايتخت» دردسرساز شد 

تقليد کورکورانه از سريال «پايتخت» دردسرساز شد 

«پایتخت» فعلاً در آمپاس/ نه به آن ذوق‌زدگی جذب مخاطب و نه به این سکوت مطلق!

«پایتخت» فعلاً در آمپاس/ نه به آن ذوق‌زدگی جذب مخاطب و نه به این سکوت مطلق!

نظارت دقیقی بر برخی از برنامه‌های رسانه ملی وجود ندارد/ لزوم مقابله با پروژه نفوذ فرهنگی

نظارت دقیقی بر برخی از برنامه‌های رسانه ملی وجود ندارد/ لزوم مقابله با پروژه نفوذ فرهنگی

این «پایتخت»  خود رسانه است/ پدیده‌ای با کارکرد اجتماعی که کمی لغزان است

این «پایتخت» خود رسانه است/ پدیده‌ای با کارکرد اجتماعی که کمی لغزان است

امسال غم فقدان خشایار الوند بیشتر احساس شد/ او بود که با طنز ملیح به پایتخت جان می‌داد

امسال غم فقدان خشایار الوند بیشتر احساس شد/ او بود که با طنز ملیح به پایتخت جان می‌داد