يكشنبه  10  فروردین  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
رستمی تشریح کرد:

نقش مصلحت در اجرای مجازات‌های حدی

دوشنبه 09 اردیبهشت 1398 ساعت 14:59
عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: مصلحت در عدم اجرای مجازات‌های حدّی نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حامد رستمی نجف آبادی در کرسی ترویجی که با موضوع «نقش مصلحت در عدم اجرای مجازات‌های حدی» صبح امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: این کرسی در قالب سه مقاله علمی پژوهشی، یک کتاب و یک رساله مکتوب به جامعه علمی ارائه شده است.

وی افزود: در کتاب مصلحت و مجازات‌های حدی، نظرات ۲۲ مرجع تقلید در مورد مجازات‌های حدی نیز آورده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: مصلحت در لغت به معنای خیر و منفعت و ضد فساد است. منفعت نزدیک‌ترین معادل برای مصلحت است. مصلحت در اصطلاح به معنای تأمین اهداف و مقاصد شریعت است.

رستمی عنوان کرد: مصلحت در عدم اجرای مجازات‌های حدی نقش مهمی دارد؛ مصلحت شامل مواردی اعم از مصلحت حفظ دین، مصلحت حفظ جان، مصلحت حفظ عقل، مصلحت حفظ نسب و مصلحت حفظ مال است.

وی افزود: مصلحت در عدم اجرای مجازات‌های حدّی نقش مهمی دارد. مصلحت از دید اسلام و فقها به این معناست که هر کاری به سود مادی و معنوی فرد و جامعه منتهی شود. مصلحت در احکام جایگاه مهمی داشته و در پنج مورد اعم از مصلحت بر پایه جلب و تشریع احکام شرعی، مصلحت به‌عنوان استنباط منبع احکام شرعی، مصلحت به‌عنوان منبع صدور حکم حکومتی، مصلحت به‌عنوان قید شرعی و مصلحت در مرحله اجرای احکام شرعی بحث می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: احکام شرعی اسلام مبتنی بر مصالح مختلفی است. حدود الهی مانند سایر احکام تابع این مصالح است و در واقع بحث‌های کلامی باعث اختلاف در مذاهب می‌شود.

رستمی خاطرنشان کرد: مصلحت به‌عنوان استنباط احکام شرعی یعنی مصلحتی که مقید به هیچ نصّ شرعی شامل کتاب و سنت نباشد. مصلحتی که دلیل شرعی بر اعتبار آن داشته باشد، به آن مصلحت معتبر می‌گویند. مصلحتی که دلیلی بر اعتبار و التقای آن وجود ندارد، مصلحت مرسل محسوب می‌شود.

وی افزود: در فقه شیعه مصلحت از منابع مستقل، استنباط احکام شرعی محسوب نمی‌شود.

رستمی بیان کرد: برخی می‌گویند مصلحت در اجرای مجازات‌های حدّی تأثیر ندارد و برخی گفته‌اند مصلحت در عدم اجرای مجازات‌های حدّی تأثیر دارد. تغییر در اجرای مجازات‌های اسلامی به هیچ عنوان جایز نیست و عده‌ای تغییر در این احکام ثابت را به هیچ عنوان جایز نمی‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی اعلام کرد: در حدیثی حضرت علی(ع) می‌فرماید؛ در سرزمین دشمن، حد را اجرا نمی‌کنند زیرا بیم آن وجود دارد که شخص حد خورده مورد تأثیر قرار گرفته و به کفار ملحق شود. برخی از فقها از جمله امام خمینی(ره) در برهه‌ای گفته‌اند که اجرای حکم سنگسار فعلاً به صلاح نیست.

وی ادامه داد: در صورتی که اجرای کیفر به مصلحت نباشد، حاکم اسلامی می‌تواند از آن جلوگیری کند. مصلحت دو بال زمان و مکان در مقوله اجرای مجازات‌های حدّی دارد. تغییر در کیفیت اجرای حد شامل خانم‌ها در دوران عادت و مریضی که طاقت حد ندارد، می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: اجرا در ملأ عام با اجرای علنی مجازات فرق دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که مجازات باید در ملأ عام باشد. اجرای مجازات در ملأ‌ عام فاقد مشروعیت است و اجرای علنی مجازات‌ها فقط در مورد عمل زشت زنا گفته شده که حد را جاری کنید. حاکم جامعه اسلامی می‌تواند در مواردی جلوی اجرای حد را بگیرد.

وی افزود: نوآوری در قاعده درء این است که شبهه مصلحت را مطرح کردید که در مورد آن هیچ‌وقت در کتب علمی پرداخته نشده است. پیشنهاد می‌شود در تقنین حدود الهی در قانون مجازات اسلامی بازنگری شود و قطع کردن دست و پا و به صلیب کشیدن افراد از قانون برداشته شود.

رستمی تصریح کرد: در صورت عدم امکان اجرای حد، با پیشنهاد دادگاه صادر کننده، حکم به رئیس قوه قضائیه و به ولی امر مسلمین ارسال شود و حد به مجازات دیگری تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصلحت علاوه بر اجرا در تقنین و قانون‌گذاری مؤثر است. آیت‌الله صافی گلپایگانی می‌گویند که به‌طورکلی آنچه به‌عنوان حد مطرح می‌شود، قابل تبدیل به مجازات دیگری نیست. در مورد حد سه قضیه وجود دارد؛ حد به تأخیر می‌افتد، اصلاً اجرا نمی‌شود و یا به کیفیت دیگری اجرا می‌شود.

انتهای پیام/4118/ 4007/

 

http://ana.ir/i/377361
بی­‌حجابی و بدپوششی در جامعه نظم و امنیت عمومی را جریحه‌دار می‌کند

بی­‌حجابی و بدپوششی در جامعه نظم و امنیت عمومی را جریحه‌دار می‌کند

سلسله نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی ویژه استادان برگزار می‌شود

سلسله نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی ویژه استادان برگزار می‌شود

آیا خوردن سحری بعد از اذان روزه را باطل می‌کند؟

آیا خوردن سحری بعد از اذان روزه را باطل می‌کند؟

آیا حاملگی و شیر دادن مانع روزه‌داری می‌شود؟

آیا حاملگی و شیر دادن مانع روزه‌داری می‌شود؟

گستردگی دانشگاه آزاد در رفع چالش‌های کشور مغتنم است

گستردگی دانشگاه آزاد در رفع چالش‌های کشور مغتنم است

مسائل جنسی را بر اساس احکام الهی بدانیم

مسائل جنسی را بر اساس احکام الهی بدانیم

شکل حدود الهی را متناسب با زمان تغییر دهیم

شکل حدود الهی را متناسب با زمان تغییر دهیم

ضرباهنگ حیات علمی در دانشگاه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی است

ضرباهنگ حیات علمی در دانشگاه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی است

کرسی تبیین جایگاه احزاب در نظام مردم‌سالار دینی برگزار می‌شود

کرسی تبیین جایگاه احزاب در نظام مردم‌سالار دینی برگزار می‌شود

نقش کرسی‌های نظریه‌پردازی در تقویت روحیه نقد و مناظره

نقش کرسی‌های نظریه‌پردازی در تقویت روحیه نقد و مناظره

استفاده از کتب علوم انسانی‌ - اسلامی در طرح گفتمان انقلاب

استفاده از کتب علوم انسانی‌ - اسلامی در طرح گفتمان انقلاب

لزوم گسترش کرسی‌های ترویجی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

لزوم گسترش کرسی‌های ترویجی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد، آستان قدس و حوزه علمیه منعقد شد

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد، آستان قدس و حوزه علمیه منعقد شد

ساخت نظریه معرفت اجتماعی از دلالت‌ها و التزامات آیات قرآن

ساخت نظریه معرفت اجتماعی از دلالت‌ها و التزامات آیات قرآن

کرسی «تأثیر گفتمان انقلاب اسلامی بر خیزش‌های آفریقا» برگزار شد

کرسی «تأثیر گفتمان انقلاب اسلامی بر خیزش‌های آفریقا» برگزار شد

ثبت 45 نظریه نوآورانه در حوزه علوم انسانی

ثبت 45 نظریه نوآورانه در حوزه علوم انسانی

انعقاد تفاهم‌نامه با آستان قدس در راستای گسترش کرسی‌های ترویجی

انعقاد تفاهم‌نامه با آستان قدس در راستای گسترش کرسی‌های ترویجی

نخستین کرسی ترویجی در دانشگاه آزاد اسلامی نراق برگزار می‌شود

نخستین کرسی ترویجی در دانشگاه آزاد اسلامی نراق برگزار می‌شود