سه شنبه  08  بهمن  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
تازه‌های نشر؛

«سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» در بازار کتاب

شنبه 16 آذر 1398 ساعت 10:50
کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» به اهتمام علی‌محمد فاطمی یگانه و توسط نشر «پشتیبان» به تازگی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» با تحلیل وجوه رسانه‌ای قرآن کریم و روایات اسلامی، تلاش می‌کند عناصر و ویژگی‌های قرآن کریم را به عنوان یک رسانه که آگاهی‌بخشی و هدایتگری از اهداف آن است بازشناسی و شرح دهد. در خلاصه این کتاب پیرامون «ویژگی رسانه‌ای قرآن» آمده است: قرآن کریم یک رسانه ویژه خبری است که دارای سه کارکرد مهم است: «بخش احکام»، «بخش مواعظ»، «بخش اخبار».

در این خلاصه درباره ویژگی‌های خبر در قرآن آمده است: «خبر علاوه بر اینکه نوعی از اخبار و اطلاع‌رسانی درباره گذشته است، شیوه‌ای برای جهت‌دهی آینده نیز هست. عبرت‌آموزی از اخبار گذشتگان را در اینجا می‌توان جهت‌دهی به آینده نیز دانست که کتاب‌های آسمانی به ویژه قرآن کریم از اخبار گذشتگان به‌شدت استفاده کرده و خبر قرآنی در حقیقت اطلاع‌رسانی وسیع در مورد گذشتگان است که برپایه عبرت‌آموزی استوار است».

این کتاب «عناصر اساسی خبر اسلامی» را این‌گونه برمی‌شمرده است: پیام‌رسانی، اخلاق فضیلت‌محور، اطلاعات، امانت‌داری، حرمت‌گذاری، عبرت‌انگیزی، فایده‌رسانی، آگاهی‌دهندگی و تلاش می‌کند توضیحاتی را درباره هر یک از این عناصر ارائه کند.

کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات» بر وجوه رسانه‌ای «مخاطب‌محوری» و «مخاطب‌پروری» در قرآن و روایات تاکید ویژه‌ای کرده است؛ در بخشی از این کتاب آمده است: «خبر قرآنی به‌شدت بر روی مخاطب‌محوری تاکید می‌کند. اصولا خبر قرآنی، مخاطب‌شناسی می‌کند و سپس خبر را بر اساس مخاطبان خلق می‌کند. این مخاطبان هستند که باید معنای موردنظر را دریابند و فهم لازم را برای درک آن پیدا کنند. ارسال پیامبرانی که به زبان قوم خود سخن می‌گویند، یکی از دلایل مهم توجه به مخاطب‌محوری در فهم خبر قرآنی است».

کتاب «سواد رسانه‌ای از منظر قرآن و روایات»، اثر علی‌محمد فاطمی یگانه و دپارتمان ارتباطات و رسانه انتشارات پشتیبان تهیه و تدوین شده و به تازگی روانه بازار کتاب شده‌ است.

انتهای پیام/4028/

http://ana.ir/i/448794
«تاریخ قرآن» ۵۲ سال پس از چاپ اول تجدید چاپ شد

«تاریخ قرآن» ۵۲ سال پس از چاپ اول تجدید چاپ شد

انتشار کتاب تاریخی مبلغ مسیحی با عنوان «ایران سرزمین ائمه»

انتشار کتاب تاریخی مبلغ مسیحی با عنوان «ایران سرزمین ائمه»

برگزاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود

برگزاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود

شیوا ابراهیمی مهمان «کتاب‌باز» شد

شیوا ابراهیمی مهمان «کتاب‌باز» شد

معاون شهرداری تهران به «کتاب‌باز» آمد

معاون شهرداری تهران به «کتاب‌باز» آمد

معرفی اعضای کمیته مشورتی آیین نامه‌ها و استانداردهای سواد رسانه‌ای

معرفی اعضای کمیته مشورتی آیین نامه‌ها و استانداردهای سواد رسانه‌ای

جشنواره نقد کتاب نامزدهای خود در دو گروه دیگر را معرفی کرد

جشنواره نقد کتاب نامزدهای خود در دو گروه دیگر را معرفی کرد

بررسی همانندناپذیری قرآن در یک کتاب

بررسی همانندناپذیری قرآن در یک کتاب

گزیده‌ای از «پرتوی از قرآن» اثر آیت‌الله طالقانی منتشر شد

گزیده‌ای از «پرتوی از قرآن» اثر آیت‌الله طالقانی منتشر شد

تقسیر قرآن کریم شیخ صدوق دوباره احیا شد

تقسیر قرآن کریم شیخ صدوق دوباره احیا شد

شیخ صدوق قرآن را براساس احادیث تفسیر کرده است

شیخ صدوق قرآن را براساس احادیث تفسیر کرده است

جدیدترین تفسیر قرآن کریم رونمایی می‌شود

جدیدترین تفسیر قرآن کریم رونمایی می‌شود

سنت ترجمه‌خوانی قرآن همگانی شود

سنت ترجمه‌خوانی قرآن همگانی شود