دوشنبه  29  مهر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
مهدویان:

برای ساختن «ردخون» سختی‌های زیادی کشیدیم

يكشنبه 21 بهمن 1397 ساعت 21:25
کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز: ردخون» از سختی های ساخت این فیلم می‌گوید.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه‌ای فیلم «ماجرای نیمروز: ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان پس از نمایش این فیلم در سانس سوم  آخرین روز  سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

این فیلم قسمت دوم فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» است که به حادثه تاریخی حمله منافقین به ایران پس از قطعنامه 598 و جریان عملیات مرصاد  می‌پردازد. تهیه‌کنندگی این اثر را سید محمود رضوی به عهده دارد.

هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هستی مهدوی، حسین مهری و مهدی زمین‌پرداز در این فیلم بازی کرده‌اند.

نشست خبری این فیلم با حضور محمدحسین مهدویان (کارگردان)، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری، محمد عسگری، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی(بازیگر)، محمود رضوی (تهیه‌کننده)، ابراهیم امینی (نویسنده)، هادی بهروز (مدیرفیلمبرداری)، کامران حجازی (مجری طرح)، ایمان کرمیان (طراح جلوه‌های ویژه میدانی)، سینا قویدل (طراح جلوه‌های بصری)،  حبیب خزاعی‌فر (آهنگساز)، شهرام خلج (طراح گریم) و با اجرای حمیدرضا مدقق در آخرین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مهدویان در ابتدای این نشست گفت: ماجرای نیمروز را که ساختیم به هر حال یکسری شخصیت جذاب در این فیلم بودند که همان موقع فکر کرده بودیم که قصه دیگری را با این شخصیت‌ها تعریف کنیم. 

ویدرباره تحقیقات پیش از ساخت فیلم توضیح داد: این موضوعی بود که درباره آن قبلاً کار کرده بودیم. حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیق شد که در اختیار نویسندگان قرار گرفت.

دهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

رضوی ضمن خسته نباشید به اصحاب رسانه گفت: این کار به لحاظ پروداکشن بسیار سخت است. سوژه، سوژه خاصی است و قاعدتا روی لبه تیغ راه رفتن است. بعد از شروع کار همه چیز طبق روال پیش رفت. تا امروز مشکلی پیش نیامده و همکاری‌های لازم هم با ما صورت گرفته است. 

در ادامه نشست، جواد عزتی درباره حضور در این فیلم گفت:  در این فیلم، حدود هفت سال  از بازه زمانی ماجرای نیمروز گذشته بود و ما به این فکر می‌کردیم که در این هفت سال به آن‌ها چه گذشته و آن‌ها چطور آدم‌هایی شده‌اند. می‌خواستیم که این تغییر را نشان دهیم. 

مهدویان درباره ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم گفت: واقعیتش این است که هنوز چنین برنامه‌ای نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر مانند ابراهیم حاتمی کیا خودش را سرباز نظام می‌داند بیان کرد:من مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم. فیلمساز وابسته نمی‌شود. حالا بقیه می‌توانند تعابیر خودشان را داشته باشند.

هادی حجازی‌فر،در پاسخ به سوالی در مورد تغییر شخصیت کمال در دو فیلم ماجرای نیمروز گفت: یکی از سختی‌های کار بچه هایی که در قسمت اول فیلم هم بازی کرده بودند، این بود که شخصیت آن ها جا افتاده بود و طرفدارانی داشت. نکته مهم این بود که ما بتوانیم شخصیت‌هایی که از ما خواسته شده بود را بتوانیم بازی کنیم. با توجه به وجود تناقضاتی که در شخصیت‌های فیلم در دو قسمت ماجرای نیمروز وجود داشت، این کار ما را سخت می‌کرد.

مهدویان در پاسخ به سؤالی در مورد حجم انفجار بالای سر صحنه فیلم گفت: این حجم از انفجار می توانست برای بچه‌ها حادثه ساز باشد کما اینکه حوادث کوچکی هم اتفاق افتاد اما خدا را شکر که همه زنده‌ایم.

دهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه این نشست، بهنوش طباطبایی در پاسخ به سؤالی در مورد نقشی که در این فیلم بازی کرد گفت: من پیشنهادات مختلفی را طی این مدت نپذیرفتم و صبر کردم تا نقشی به من پیشنهاد شود که اولویتش فیزیک و ظاهر نباشد. وقتی آقای رضوی به من پیشنهاد این کار را دادند، بسیار خوشحال شدم چون می خواستم بازهم تجربه کار با ایشان را داشته باشم. وقتی فیلمنامه را هم خواندم، خیلی بیشتر مشعوف شدم و از نقشم لذت بردم. ضمن اینکه این فیلم را قرار بود آقای مهدویان بسازند. کارگردانی که کارهایشان به دل همه مردم نشسته و برای هر بازیگری افتخار است که با ایشان کار کند. آقای مهدویان فیلمساز سفارشی از طرف مردم هستند. این نقش البته چالش های زیادی هم برای من داشت چون من آورده هایی هم از فیلم سیانور با خودم داشتم. جنس زن سازمانی ای که من در دهه 50 قبل از انقلاب بازی کردم با زن سازمانی ای که در سال 67 بازی کردم متفاوت است.

امینی نویسنده فیلم هم در پاسخ به این سوال آیا فکر نمی‌کنید داستان خانوادگی بچه‌های اطلاعات زیادی فیلم را تحت تاثیر قرار داده است؟، گفت: طبیعی است که به نظرمان می‌آمد که اینطور نیست. باید بازتاب‌ها را ببینم و بفهمیم تصورمان درست بوده است یا نه. این فیلم‌نامه هم مثل کارهای قبلی که با حسین انجام دادیم. به لحاظ داستانی متکثر و در کنار هم جلو می‌روند. هر چه به پایان می‌رسیم، این داستان‌ها بهم نزدیک می‌شوند. 

او درباره سرنوشت عباس زری‌باف گفت: او در عملیات مرصاد کشته می‌شود. آن بخش که چگونه و توسط چه کسی کشته می‌شود را خودمان تخیل کردیم. بخش‌هایی که تاریخ درباره‌اش نظری نداده از خودمان تخیل کردیم. افشین را خودمان ساختیم. کمال ما به ازای واقعی دارد. 

امینی تاکید کرد: این چیزی که در فیلم می‌بینید، سرنوشت واقعی کمال نیست.

دهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

محمود رضوی تهیهکننده فیلم، در مورد اکران نسخه اصلی فیلم گفت: اگر در مورد خشونت موجود در فیلم بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که خشونت موجود در عملیات مرصاد جدی است. حمله ای که سازمان منافقین به کمک دشمن ترتیب داده اند، با خشونت بسیاری همراه بوده و دفاع در مقابل آن ها هم قطعا با سلام و صلوات نبوده است. به نظرم خشونتی که در فیلم به کار رفته چندان غیرطبیعی نیست.

مهدویان در مورد شباهت بین شخصیت کمال و موسی و در فیلم ماجرای نیمروز و لاتاری گفت: برنامه‌ای برای این شباهت نداشته‌ام اما اگر چنین شباهتی ایجاد شده چندان از آن بدم نمی‌آید.

مهدویان در مورد احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: مهم‌ترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلم هایمان است. جشنواره فجر یک اکران کوچک برای حدود 20 هزار تماشاگر است و ما با این تماشاگران در ارتباطیم و تعامل داریم و زمینه خوبی برای اکران فیلم فراهم می شود. هر 4 فیلمی که ما طی 4 سال اخیر ساخته ایم در جمع 5 فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت. اگر داوران به ما جایزه بدهند خوشحال می شویم اما اگر جایزه هم ندهند ما به اهداف مان در جشنواره رسیده‌ایم.

عزتی در پاسخ به این سوال که اگر سیمرغ نگیرد چه واکنشی نشان می‌دهد گفت: من فکر می‌کنم اگر واکنش بلد بودم، الان جایگاه محکم‌تری در سینما داشتم.

حجازی‌فر در پاسخ به همین سوال گفت: فکر می‌کنم کار هیئت داوران به خاطر فیلم‌های مهمی که در جشنواره فیلم فجر هست، بسیار سخت است. امسال از طریق برخی از رسانه‌ها به هیئت داوران فشار می‌آید. امیدوارم اتفاق خوبی برای گروه ما بیافتد. هر نتیجه‌ای که بیرون بیاید، من به شخصه از هیئت داوران پشتیبانی می‌کنم.

رضوی در ادامه گفت: ما روزهای سختی را در پیش داشتیم. ما کاری را انجام دادیم و آنقدر نتایج دیدن فیلم با مردم برای ما خوب بوده است. اگر جشنواره از فیلم استقبال کند، خوشحال می‌شویم. اگر استقبال نکند برای همکاران دست خواهیم زد. فیلم‌های بعدی را هم با دلخوشی مردم خواهیم ساخت.

مهدویان در مورد حذفیات فیلم و میزان آن گفت: در مرحله مونتاژ برخی سکانس های فیلم بنا به دلایلی حذف شده است اما من میزان دقیق آن را یادم نیست.
مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد طراحی صحنه شهر بغداد گفت: بغداد یکی از چالش های اصلی ما بود. ما به بغداد دهه 80 میلادی نیاز داشتیم. در نهایت با همکاری دکتر شجاعی و سینا قویدل با تلفیقاتی توانستیم این صحنه ها را بسازیم.

دهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کسی جز او و محمود رضوی می توانستند به سمت ساختن چنین فیلمی بروند گفت: دوستان از عقبه کار ما خبر ندارند.ما سختی‌هایی داشته ایم که این فیلم را بسازیم.

رضوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اکران عید فیلم گفت: فیلم ویژگی هایی دارد که حتما در لیست نامزدهای اکران نوروز قرار می گیرد اما این که به ما اکران بدهند یا نه دست ما نیست.  اگر بتوانیم اکران عید را بگیریم حتما این کار را می کنیم.

حجازی‌فر درباره انتقاد از شخصیت کمال در این فیلم گفت: خیلی برداشت دم دستی و سطحی نسبت به کمال در این اظهار نظر گفته شد. من درک می‌کنم بسیاری از دوستان طرفدار دو آتیشه کمال بودند. همه از کمال قطع امید کردند و به سمت صادق رفتند. 

او درباره حضور نیافتن در فیلم قصر شیرین بیان کرد: من از پارسال درگیر فیلم قصر شیرین بودم. بخشی از فیلمنامه برای من نوشته شد. قرار بود ماجرای نیمروز در تیر ماه کلید بخورد. به دلایلی به شهریور ماه افتاد. من از آقای میرکریمی عذرخواهی کردم. می‌دانم او از دستم ناراحت شد. چون فیلم ماجرای نیمروز2 بدون شخصیت کمال نمی‌توانست ساخته شود. تئاتر هم که همیشه برایم دغدغه بوده است. 

مهری نیز درباره نقش‌اش در این فیلم گفت: راجع به نقش عباس زری باف، این نقش در ماجرای نیمروز یک کمتر بود. اما در قسمت دوم از نقش‌های محوری بود.

او درباره اینکه چرا کمتر در سینما حضور دارد بیان کرد: مقداری از تلویزیون دور شده بودم که کمتر کار کنم. می‌خواستم خودم را آماده کنم که در سینما بیشتر کار کنم. مقداری هم نگران بودم.

او تاکید کرد: این شخصیت چون منفی است، نگران بودم که بازخوردها بد باشد. اما هنوز یک بازخورد منفی نسبت به این شخصیت نداشتم.

محمود رضوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازخورد احتمالی سازمان منافقین و تهدید شدن توسط آن‌ها گفت: ما خبری از این اتفاق نداریم اگر کسی خبری دارد به ما هم بگوید.

انتهای پیام/4104/

http://ana.ir/i/359650
100 هزار مخاطب در یک هفته «رد خون» را دیدند/ یک میلیارد و 300 میلیون تومان؛ فروش قسمت دوم ماجرای نیمروز در 7 روز

100 هزار مخاطب در یک هفته «رد خون» را دیدند/ یک میلیارد و 300 میلیون تومان؛ فروش قسمت دوم ماجرای نیمروز در 7 روز

دومین تیزر «ماجرای نیمروز: رد خون» منتشر شد + فیلم

دومین تیزر «ماجرای نیمروز: رد خون» منتشر شد + فیلم

ماجرای نیمروز 2 از چهارشنبه همین هفته اکران می‌شود/ تماشای تعقیب و گریز با منافقان بر پرده نقره‌ای

ماجرای نیمروز 2 از چهارشنبه همین هفته اکران می‌شود/ تماشای تعقیب و گریز با منافقان بر پرده نقره‌ای

پوستر رسمی «ماجرای نیمروز: رد خون» رونمایی شد

پوستر رسمی «ماجرای نیمروز: رد خون» رونمایی شد

دوست دارم در افغانستان مستند بسازم

دوست دارم در افغانستان مستند بسازم

«سونامی» فیلم ورزشی سرگرم‌کننده‌ای است

«سونامی» فیلم ورزشی سرگرم‌کننده‌ای است

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

فیلم «بیست و سه نفر» روایت شجاعت و ایثار است

بازی‌های فیلم «درخونگاه» نسبت به بقیه عناصر فیلم بهتر بود

بازی‌های فیلم «درخونگاه» نسبت به بقیه عناصر فیلم بهتر بود

فیلم یلدا شبیه برنامه تلویزیونی ماه عسل بود

فیلم یلدا شبیه برنامه تلویزیونی ماه عسل بود

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

پرواز سیمرغ‌ها در «شبی که ماه کامل شد»

اعلام سانس فوق‌العاده برای فیلم «متری شیش و نیم»

اعلام سانس فوق‌العاده برای فیلم «متری شیش و نیم»

واقع‌گرایی در «حمال طلا» موج می‌زند

واقع‌گرایی در «حمال طلا» موج می‌زند

«آشفته‌گی» تجربه‌ای جدید و یک ریسک بزرگ بود

«آشفته‌گی» تجربه‌ای جدید و یک ریسک بزرگ بود

«حمال طلا» در پردیس سینمایی ملت به نمایش درمی‌آید

«حمال طلا» در پردیس سینمایی ملت به نمایش درمی‌آید

اکران ویژه «23 نفر» برای خانواده شهدای مدافع حرم

اکران ویژه «23 نفر» برای خانواده شهدای مدافع حرم

«ماجرای نیمروز: ردخون» در پردیس ملت به نمایش در‌می‌آید

«ماجرای نیمروز: ردخون» در پردیس ملت به نمایش در‌می‌آید

تمجید معاون دادستان تهران از فیلم «قسم»

تمجید معاون دادستان تهران از فیلم «قسم»

کمبود سینماگر تحلیل‌گر در چهل‌سالگی انقلاب

کمبود سینماگر تحلیل‌گر در چهل‌سالگی انقلاب

ورود شخصیت خسرو به داستان «قسم» بازی مرا سخت‌تر کرد

ورود شخصیت خسرو به داستان «قسم» بازی مرا سخت‌تر کرد

مسئله فیلم، آدم‌ها هستند نه قانون

مسئله فیلم، آدم‌ها هستند نه قانون

زدن نظام دینی در جشنواره‌ای برای انقلاب!

زدن نظام دینی در جشنواره‌ای برای انقلاب!