دوشنبه  25  آذر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
رجبی:

به جذب سرمایه در حمل‌ونقل ریلی توجه شود

دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 ساعت 05:50
مدیرعامل رجا با اشاره به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی، گفت: راه‌آهن باید برای جذب سرمایه تلاش کند.

محمد رجبی در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به جذب سرمایه در قالب قرارداد BOT اظهار کرد: برخی واگن‌های شرکت رجا توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تعمیر و بازسازی شده است.

وی درباره مشکلات اجرایی این بخش، افزود: در قراردادهای BOT، سرمایه‌گذار از راه فروش کالا و خدماتِ حاصله از بهره‌برداری پروژه، اصل سرمایه و بهره‌های متعلقه خود را بازیافت می‌کند و پس از سپری‌شده مدت مقرر، پروژه به‌طور رایگان به شرکت ریلی منتقل می‌شود ولی به دلیل نرخ رشد بالای هزینه‌ها در حال حاضر قادر به اجرای مفاد مورد توافق با سرمایه‌گذار نیستیم.

مدیرعامل رجا با اشاره به محدودیت‌های حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: وقتی واگنی روی ریل قرار گیرد به‌خودی‌خود فعالیتش محدود به شبکه ریلی خواهد شد، چیزی که در مورد سایر حوزه‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه جاده‌ای این‌طور نیست و به همین دلیل باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری تسهیل کرد.

وی با تشریح اینکه روی ریل هم بار و هم مسافر در رفت‌وآمد است، خاطر نشان کرد: در اکثر مواقع به دلیل آنکه اولویت دولت حمل بار است، قطارهای مسافری مجبور به تغییر مسیر حرکت خود هستند و برای مثال قطارهای مسافری به خاطر عبور  واگن‌های بار روی ریل مجبورند به‌جای مسیر (یزد – بافق مشهد) از مسیر (یزد - تهران - مشهد) تردد کنند و این به معنای ضرر برای حرکت واگن مسافری در جنوب کشور است.

رجبی با استناد به اقتصاد منحصربه‌فرد راه‌آهن خاطر نشان کرد: در حوزه حمل‌ونقل ریلی بار، تعرفه‌های دسترسی راه‌آهن متغیر است و با مشکلاتی که در پایانه‌های تخلیه و بارگیری بار وجود دارد، ریسک سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی بالاست.

وی در این خصوص ادامه داد: شرکت راه‌آهن می‌تواند با کاهش تعرفه لکوموتیوهایش، هزینه‌های حمل بار را کاهش دهد و از این حیث به جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری کمک کند.

به گزارش آنا، ايران در ميان كشورهای همسايه بعد از تركيه و قزاقستان مقام سوم را نظر طول خطوط ريلی در اختیار دارد، بر اين اساس در زمینهٔ طول زیرساخت‌های ريلی برای هر ايرانی و بر مبنای جمعيت ايران با در نظر گرفتن طول خطوط شاخص طول خط ريل به جمعيت برای هر ايرانی اندازه 14 سانتیمتر را دارد و برای كشور قزاقستان این شاخص 84 سانتیمتر ريل به ازای هر نفر را در اختیار دارد، پس‌ از آن كشور تركمنستان نیز با شاخص 59 سانتیمتر به ازای هر نفر را داراست.

به نظر می رسد دولت باید به  توسعه راه‌آهن به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه کشور توجه بیشتری کند تا از طریق به ارتقاء رفاه مردم و رونق کشور گام برداشته شود.

انتهای پیام/4129/4083/      

http://ana.ir/i/380411
فروش بلیت قطارهای مسافری رجا از فردا آغاز می‌شود

فروش بلیت قطارهای مسافری رجا از فردا آغاز می‌شود

ولی‌نژاد: به جنبه تجاری حمل و نقل ریلی توجه شود

ولی‌نژاد: به جنبه تجاری حمل و نقل ریلی توجه شود

قطار گردشگری در ایستگاه گرانی

قطار گردشگری در ایستگاه گرانی

راهکارهای توسعه همکاری‌های ریلی بین ایران و روسیه بررسی شد

راهکارهای توسعه همکاری‌های ریلی بین ایران و روسیه بررسی شد

افزایش قیمت بلیت قطار در مجلس مطرح نیست

افزایش قیمت بلیت قطار در مجلس مطرح نیست

اخبار مدیران راه‌آهن روی ریل همدلی نیست

اخبار مدیران راه‌آهن روی ریل همدلی نیست

واگن قطار رجا برای بازسازی به واحد یادگار امام(ره) تحویل داده شد

واگن قطار رجا برای بازسازی به واحد یادگار امام(ره) تحویل داده شد

قطار تندروی تهران - همدان راه‌اندازی می‌شود

قطار تندروی تهران - همدان راه‌اندازی می‌شود

راه‌اندازی قطار رفت و برگشت تهران-مشهد به مبلغ ۶۰ هزار تومان

راه‌اندازی قطار رفت و برگشت تهران-مشهد به مبلغ ۶۰ هزار تومان

شرکت رجا بر اساس اصل ۴۴ تشکیل نشده است

شرکت رجا بر اساس اصل ۴۴ تشکیل نشده است

اختصاص ۴۴ هزار صندلی در ۸۳ قطار برای جابه‌جایی مسافران اربعین

اختصاص ۴۴ هزار صندلی در ۸۳ قطار برای جابه‌جایی مسافران اربعین

تخفیف 30 درصدی شرکت رجا به سالمندان

تخفیف 30 درصدی شرکت رجا به سالمندان

رونمایی از روش جدید خرید بلیت قطار

رونمایی از روش جدید خرید بلیت قطار