سه شنبه  06  اسفند  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
کارشناس انرژی در گفتگو با آنا:

دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروها عملیاتی نیست/ راهکار نجات صنعت CNG چیست؟

چهارشنبه 02 بهمن 1398 ساعت 14:00
نوفرستی درباره طرح دولت برای توسعه CNG گفت: ظرفیت تولید مخزن در کشور نزدیک به 300 هزار مخزن است که نشان می‌دهد این طرح به لحاظ عملیاتی دچار مشکل تأمین قطعات است.

جواد نوفرستی کارشناس انرژی و مدیرعامل انجمن ایمن در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان خودروها گفت: دولت باید خیلی زودتر به CNG توجه می‌کرد و نباید همه تلاش‌هایی را که در دهه 80 برای توسعه صنعت CNG انجام شده بود، فراموش می‌کرد. در دهه 80 مهم‌ترین سیاستی که عامل موفقیت CNG شد، ایجاد فاصله قیمتی بین CNG  و بنزین بود. اما در سال‌های آخر دهه 80 و اوایل دهه 90، این سیاست تغییر کرد که نتیجه آن نزدیک‌ شدن قیمت بنزین و CNG بود. در سال‌های اخیر توسعه CNG در کشور سرکوب شد که نتیجه آن رشد تقریباً 50 درصدی مصرف بنزین در کشور بود.

وی ادامه داد: اهمیت CNG در بین سوخت‌ها زمانی مشخص می‌شود که پس از افزایش قیمت بنزین با اینکه دولت برای توسعه سوخت CNG اقدامی نداشته،‌ مصرف این گاز از 19 میلیون متر مکعب به 24 میلیون متر مکعب رسیده است.

این کارشناس انرژی اجرای طرح اختصاص 6 هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه CNG را نادرست دانست و در این باره بیان کرد: دولت از محل کاهش مصرف بنزین برای افزایش تعداد خودروهای CNG مبلغ 6 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته تا خودروها را به صورت رایگان دوگانه‌سوز کند. به همین خاطر دولت انتظار داشت که در این طرح بیش از یک میلیون نفر ثبت نام کنند اما آمارهای ثبت‌نام‌کنندگان نشان می‌دهد که حدود 125 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

نوفرستی ادامه داد: در شرایط امروز صنعت CNG سرمایه‌گذار به دلایل مختلفی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در جهت ساخت و نصب کپسول ندارد و نمی‌تواند در این زمینه ریسک کند که مهمترین علت آن عدم ثبات در سیاست‌گذاری قیمتی سوخت کشور است. در این سال‌ها مکرر فاصله قیمتی CNG و بنزین تغییر کرده و همین عدم ثبات و افزایش قیمت سوخت گاز مایع و از طرفی تثبیت چندین ساله قیمت بنزین، باعث ورشکستگی و سرکوبی صنعت CNG شده است.

به جای پول‌پاشی باید قانون درست تصویب کرد

این کارشناس انرژی تصریح کرد: برای حل مشکل صنعت CNG و رونق آن، به جای پرداخت پول باید مصوبه یا قانونی را تصویب کرد تا برای همیشه فاصله بین قیمت بنزین و CNG ثابت بماند. نرخ ایده‌آل برای فاصله میان CNG و بنزین یک به چهار بوده  که در حال حاضر این فاصله با احتساب بنزین سهمیه‌ای، یک به سه است.

وی افزود: تصویب قانون برای تثبیت فاصله قیمتی بنزین و CNG  به معنای عدم گرانی بنزین یا سایر سوخت‌ها نیست بلکه به این معنا است که برای توسعه صنعت CNG باید فاصله‌ مناسبی با بنزین داشته باشد تا سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری داشته باشند. این فاصله است که هم به راننده، هم به مالک خودرو، هم به صنعت، هم به ایران‌خودرو و سایپا و هر خودروساز دیگری پیام مثبتی برای افزایش استفاده از CNG می‌دهد.

نوفرستی درباره راهکار جایگزین برای دوگانه‌سوز کردن خودرو گفت: پیشنهاد ما اجرای مستمر برنامه‌ای 10 ساله است و حتی اگر فرض کنیم که هر زمانی می‌خواهد نرخ بنزین آزاد شود، نرخ آزادش با CNG هم همین فاصله یک به سه تا یک به چهار باشد. در شرایط فعلی به لحاظ قیمت صادراتی نسبت یک به سه برقرار است به نحوی که نرخ صادرات گاز به ترکیه 20 سنت و نرخ صادراتی بنزین حدود 60 سنت است که تقریباً همان نسبت یک به سه برقرار شده است. حتی اگر بخواهیم قیمت بنزین و گاز را آزاد کنیم، همین نسبت یک به سه برقرار خواهد شد که نشان می‌دهد این فاصله منطقی است. لذا اگر این موضوع انجام شود، سرمایه‌گذاران با اطمینان می‌آیند و سرمایه‌گذاری می‌کنند و خوب هم سرمایه‌گذاری می‌کنند و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری 6 هزار و 500 میلیارد تومانی هم نخواهد بود.

طرح دولت عملیاتی نیست

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن افزود: در واقع 6 هزار و 500 میلیارد تومانی که قرار است در زمینه افزایش تعداد خودروی CNG-سوز مصرف شود باید در توسعه  حمل و نقل عمومی مانند مترو هزینه شود تا به کاهش ترافیک و آلودگی هوا بیانجامد.

وی تصریح کرد:‌ نکته‌ دیگری که درباره طرح دولت وجود دارد این است که اساساً چنین طرحی قابل اجرا هم نیست. اعلام کردند که یک میلیون و 464 هزار خودرو در یک سال دوگانه‌سوز می‌شوند؛ این در حالی است که ظرفیت تولید مخزن در کشور نزدیک به 300 هزار مخزن است مگر اینکه بخواهیم واردات این را به یک‌باره افزایش بدهیم. شواهد نشان می‌دهد که این طرح به لحاظ عملیاتی هم دچار مشکل تامین قطعات است.

نوفرستی در ادامه گفت: تاکنون 125 هزار نفر در طرح دولت ثبت‌نام کردند که علت استقبال کم مردم بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری قیمتی سوخت است که خدمات آن را نیز کم‌تر می‌کند. همین که با این شرایط، استقبال از این طرح هنوز به 10 درصد هدف  نرسیده است، یعنی این طرح از سمت تقاضا هم زیر سؤال است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن افزود: یکی از موضوعات مهم دیگر این است که هر چیزی که رایگان است، درونش رانت و فساد به وجود خواهد آمد و چرا داریم این کار را می‌کنیم؟ در این شرایط مردم باید صف دوگانه‌سوز کردن را تحمل کنند.

این کارشناس انرژی در پایان خاطر نشان کرد: سال گذشته متولیان صنعت CNG طرحی را اجرا کردند که در قالب آن 2 میلیون و 500 هزار تومان به متقاضیان دوگانه‌سوز کردن  وام بدهند هیچ استقبالی از این طرح نشد. یعنی حتی یک نفر هم این را استقبال نکرد. چرا؟ برای اینکه علت عدم تمایل مردم را غلط فهمیده بودند و دولت باید به سمت تثبیت سیاست قیمتی برود.

انتهای پیام/4141/پ

http://ana.ir/i/467714
فعلا خبری از سهمیه بنزین نوروزی نیست

فعلا خبری از سهمیه بنزین نوروزی نیست

سهمیه سوخت تاکسی‌های فاقد پروانه حذف خواهد شد / رانندگان تاکسی به تاریخ انقضای پروانه خود توجه کنند

سهمیه سوخت تاکسی‌های فاقد پروانه حذف خواهد شد / رانندگان تاکسی به تاریخ انقضای پروانه خود توجه کنند

فناوری جدید و قابلیت‌های هیبریدی در E-Class مرسدس بنز

فناوری جدید و قابلیت‌های هیبریدی در E-Class مرسدس بنز

تویوتا پیشرانه‌هایی هیبریدی با نام strong hybrid تولید می کند

تویوتا پیشرانه‌هایی هیبریدی با نام strong hybrid تولید می کند

سهمیه‌بندی بنزین جایگاه‌های CNG را رونق می‌دهد

سهمیه‌بندی بنزین جایگاه‌های CNG را رونق می‌دهد

سهمیه‌بندی بنزین، صف دوگانه‌سوز کردن خودرو را طولانی کرد

سهمیه‌بندی بنزین، صف دوگانه‌سوز کردن خودرو را طولانی کرد

چگونه خودرو را گازسوز کنیم؟

چگونه خودرو را گازسوز کنیم؟

رکورد مصرف سوخت‌های فسیلی در استان البرز شکست/ مصرف 712 میلیون لیتر سوخت در 8 ماه

رکورد مصرف سوخت‌های فسیلی در استان البرز شکست/ مصرف 712 میلیون لیتر سوخت در 8 ماه