دوشنبه  12  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
نصراللهی در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای در بحران‌ها:

سواد رسانه‌ای مراکز بهداشتی و درمانی در بحران‌ها نجات‌بخش و اعتمادافزاست

يكشنبه 20 بهمن 1398 ساعت 13:48
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه مراکز بهداشتی و درمانی را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارکان در بحران‌ها ذکر کرد و گفت: ایران در رده 10 کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد و آسيب‌پذيری ايران در برابر زلزله 100 برابر ژاپن است.

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای در بحران‌ها که در جمع رؤسای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی در استان خراسان رضوی برگزار شد، مراکز بهداشتی و درمانی را یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارکان در بحران‌ها ذکر کرد و گفت: در مخاطرات و بحران‌هایی که در کشور رخ می‌دهد، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها علاوه بر مسئولیت اجتماعی همانند سایر بخش‌ها ، به علت سر و کار داشتن با جان مردم مسئولیت اخلاقی و شرعی نیز دارند و  در هر حادثه و بحرانی اعم از تنش‌های سیاسی و اقتصادی منجر به  خشونت و تلفات، سیل، زلزله،‌ نخستین  و ضروری‌ترین مراکزی که به ذهن متبادر و  حضور آن  احساس می شود، مراکز بیمارستانی هستند.

وی علت وقوع بحران‌های قابل پیش‌بینی و افزایش خسارت‌ها و تلفات را سواد رسانه‌ای پایین کارگزاران بهداشتی و درمانی دانست و گفت: سواد رسانه‌ای بحران یعنی آگاهی از بحران‌ها و اصول مدیریت بحران، شناخت ظرفیت‌های رسانه‌ای و توانایی تولید و توزیع هنرمندانه پیام‌های خبری و آموزشی و استفاده هوشمندانه، فعالانه و حداکثری و به‌موقع از آن‌ها برای آموزش و آگاه کردن مردم و فرهنگ‌سازی در مخاطرات و بحران‌های محتمل است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی مردم برای حفظ جان آن‌ها، رصد مخاطرات و بحران‌های در شرف وقوع پزشکی مثل کرونا ویروس و هوشیار کردن مردم و مقامات، پاسخ به نیاز آموزشی و اطلاع‌رسانی به مردم در همه مراحل، مدیریت مدیران، كاركنان، بيماران در تعامل با رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی، ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم در مسائل بهداشتی و درمانی و پیشگیری از افزایش تلفات با اطلاع‌رسانی و درمان به‌موقع از جمله وظایف و نقش‌های مهم مراکز بهداشتی و درمانی در مخاطرات و بحران است اما به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای در این مراکز و یا سواد رسانه‌ای پایین مدیران و پزشکان ، این وظایف و  نقش‌ها  یا انجام نمی‌شود و یا بسیار کم‌رنگ و دیرهنگام مشاهده می‌شود.

نصراللهی گفت: دلایل دیگر آمادگی رسانه‌ای پایین و پاسخ دیرهنگام مراکز بهداشتی و درمانی و بسته های آموزشی ناکافی و نامناسب مرتبط با مخاطرات و بحران‌ها ، مشكلات مالي و درك نامناسب از جايگاه بيمارستان‌ها در پاسخ به حوادث و همچنین اطلاع ناکافی از ظرفیت و جایگاه رسانه‌ها و اصول و تاکتیک‌های اطلاع‌رسانی است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با بیان اینکه بین میزان و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و شرایط  بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در بحران‌ها رابطه وجود دارد، افزود: در بعضي موارد بيمارستان‌ها خود مستقيماً از حادثه متأثر شده و از نظر سازه‌اي، غيرسازه‌اي، تجهيزات، پرسنل و حتي سازماندهي و مديريتي آسيب مي‌بينند و قادر به تأمين خدمات به موج مصدومين ناشي از حوادث و بلايا نخواهند بود مثلا در زلزله 2003 الجزاير حدود 50 درصد بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي-درماني كاملاً غيرفعال شدند اما اين اتفاق در بم براي تمامي بيمارستان‌ها  مشاهده شد.

استاد ارتباطات و مدیریت رسانه همچنین  با  تشریح  مراحل مختلف بحران و تغییر آرایش، بازیگران، منابع و مصرف رسانه‌ای گفت: مدیریت بحران تدابیر و اقدامات لازم  در قبل، حین و بعد از بحران را شامل می‌شود و درمانگاه‌ها و  بیمارستان‌‌ها برای هر مرحله  باید آمادگی و برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت پیام و نقش سواد رسانه‌ای بحران  گفت: مدیریت پیام، شناخت،کشف، تولید و انتشار به‌موقع ، هنرمندانه و هوشمندانه محتوی با درنظر گرفتن ویژگی‌های مخاطبان، ابزارها و زمان‌ها و رقبا و سواد رسانه‌ای یعنی برخورد فعال  کادر بهداشتی و درمانی با ظرفیت‌ها و پیام‌های رسانه است و برخورد فعال با رسانه و استفاده به‌موقع و صحیح و موثر از آن  هم  با شناخت ظرفیت‌های همه رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی،‌ پیام،‌ مخاطب،‌ اصول مدیریت پیام و تسلط بر تاکتیک‌های آن و درک فضای رقابتی و استفاده از ظرفیت  خبرنگاران و  تغییر ساختار تعامل مراکز و فعالان درمانی با رسانه‌ها امکان‌پذیر است.

نصراللهی با بیان اینکه  ایران در رده 10 کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد  و آسيب‌پذيري ايران در برابر زلزله 100 برابر ژاپن است ،‌ اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از  بروز بحران و کاهش تلفات و خسارت‌ها،‌ شرط عقل و ایفای وظایف اداری و انسانی دانست و گفت:‌ بی‌تردید استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌رسانی در امور بهداشتی و درمانی  در بحران ‌زدایی،‌ اعتماد افزایی و کاهش خسارت‌ها و تلفات مهم است  .

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: از مجموع  40 بلای  طبیعی شناخته شده در جهان، امکان وقوع 32 نوع آن در ایران وجود دارد، همچنین 90 درصد جمعيت ایران در معرض خطرات ناشی از زلزله و سيل قرار دارند بنابراین با توجه به شرایط بالقوه مناسب ایران برای وقوع بحران‌های مختلف، اهمیت دادن به  سواد رسانه‌ای بحران‌ها و مخاطرات در سطوح  مختلف مردم ،‌مسئولان و رسانه‌ها ضروری است.

انتهای پیام/4076/

http://ana.ir/i/470938
آرامش در بحران

آرامش در بحران

گره‌گشایی مشکلات کشور از مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها است

گره‌گشایی مشکلات کشور از مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها است

احداث یک باب بیمارستان صحرایی در منطقه زلزله‌زده آذربایجان غربی/ زلزله احتمالاً 50 مصدوم خواهد داشت

احداث یک باب بیمارستان صحرایی در منطقه زلزله‌زده آذربایجان غربی/ زلزله احتمالاً 50 مصدوم خواهد داشت

زلزله 4.5 ریشتری گیلان را لرزاند

زلزله 4.5 ریشتری گیلان را لرزاند

نصراللهی: سازمان مدیریت بحران در بحران است/ ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها در زمان بحران

نصراللهی: سازمان مدیریت بحران در بحران است/ ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها در زمان بحران

لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای مخاطرات و بحران‌ها

لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای مخاطرات و بحران‌ها

نصراللهی: رسانه‌ها در بحران‌ها به روح و روان مردم شلیک می‌کنند

نصراللهی: رسانه‌ها در بحران‌ها به روح و روان مردم شلیک می‌کنند