دوشنبه  01  مهر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
#ژورنالیسم_علم

فقیهی: ژورنالیسم علم باید نقش مربی را در جامعه ایفا کند

شنبه 09 شهریور 1398 ساعت 14:13
استاد تمام دانشگاه علوم تربیتی قم گفت: ژورنالیسم علم باید نقش مربی را ایفا کند و نویسنده‌ای که ابزار رسانه را در دست دارد و قلم‌فرسایی می‌کند، باید تربیت کننده افراد جامعه باشد.

علی نقی فقیهی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: رسانه‌ها نقش تأثیرگذاری در افکار و روحیات مردم یک جامعه ایفا می‌کنند.

وی به تأثیر رسانه بر نگاه و نوع نگرش مردم بر رویدادها و اتفاقات جامعه تأکید کرد و افزود: بسیاری از افکار منفی و ناامیدی در بین مردم توسط رسانه‌ها به آنها منتقل می‌شود و ما شاهدیم که اختلالات روانی در برخی از موارد ناشی از برنامه‌های رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما است.

استاد تمام دانشگاه علوم تربیتی قم خاطرنشان کرد: در مواجهه با مردم نقش رسانه‌ها بیشتر مشخص و اثرگذاری آنها بیشتر معلوم می‌شود زیرا منشأ بسیاری از مشکلات روحی و روانی، مسائل اجتماعی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ گاهی خبرنگاران بدون توجه به عواقبی که مطرح کردن برخی از مسائل دارد، بعضی از مسائل فرهنگی و اجتماعی را بولد کرده و همین موضوع سبب ایجاد تنش‌های روانی در بین مردم می‌شود.

فقیهی تصریح کرد: ژورنالیسم علم باید نقش مربی را ایفا کند و نویسنده‌ای که ابزار رسانه در دست دارد و قلم‌فرسایی می‌کند، باید تربیت کننده افراد جامعه باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس دیدگاه اسلامی حتی دو نفر نیز باید نسبت به هم احساس مسئولیت داشته باشند و دایره اطلاعات خود را طوری بسط دهند که جنبه تربیتی داشته باشد. این به این معناست که پرورش صورت گرفته و در جهت مطلوب حرکت کند. به همین دلیل خبرنگار و رسانه می‌تواند جامعه را به سمت مثبت یا منفی هدایت کند.

استاد تمام دانشگاه علوم تربیتی قم عنوان کرد: وقتی مسائل منفی در رسانه‌ها بولد می‌شود به صورت ناخواسته افکار جامعه نیز به همین سو حرکت می‌کند و تنش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

فقیهی با اشاره به اینکه وقتی افکار منفی در جامعه حاکم می‌شود، مبنای نظری برای تحلیل‌های منفی در جامعه به وجود می‌آید، ادامه داد: ساختار شخصیت افراد بر اساس همین تحلیل‌ها استوار شده و ساخته می‌شود و کم‌کم همین افکار در جامعه جلوه و نشان داده می‌شود.

وی با توضیح اینکه بیشتر مسائل منفی از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نشأت می‌گیرد، یادآور شد: وقتی رسانه‌ها نسبت به موضوعی نگاه مثبت داشته باشند، افکار مثبت کم‌کم در جامعه حاکم می‌شود اما عکس این موضوع می‌تواند اثرات منفی فراوانی به دنبال داشته باشد.

استاد تمام دانشگاه علوم تربیتی قم با تأکید بر اینکه حتی برجسته‌سازی اخبار حوادث در جامعه می‌تواند مشکلات روحی روانی را گسترش دهد، اظهار کرد: دامن زدن و مطرح کردن مسائل منفی، تغییر نگرش در افراد ایجاد می‌کند و این موضوع می‌تواند آثار سوئی را در جامعه به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/4087/

http://ana.ir/i/413232
ضیایی‌پرور: در ایران به ژورنالیسم علم توجهی نمی‌شود/ عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان ارتباطات مانع رشد روزنامه‌نگاری علم است

ضیایی‌پرور: در ایران به ژورنالیسم علم توجهی نمی‌شود/ عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان ارتباطات مانع رشد روزنامه‌نگاری علم است

زردار: روزنامه‌نگار علم زمینه گفتگو بین دانشمندان و جامعه را فراهم می‌کند/ 3 شاخص اصلی ژورنالیسم علم

زردار: روزنامه‌نگار علم زمینه گفتگو بین دانشمندان و جامعه را فراهم می‌کند/ 3 شاخص اصلی ژورنالیسم علم

ابراهیم‌پور: ژورنالیسم علم خلأهای آموزشی را پر می‌کند/ استعدادیابی کودکان و نوجوانان با ژورنالیسم علم

ابراهیم‌پور: ژورنالیسم علم خلأهای آموزشی را پر می‌کند/ استعدادیابی کودکان و نوجوانان با ژورنالیسم علم

دانشی: ژورنالیسم علم ضعف‌های خبرنگار حرفه‌ای را پوشش می‌دهد/ استفاده از توان روزنامه‌نگاری علم در پاسخ به چرایی اتفاقات

دانشی: ژورنالیسم علم ضعف‌های خبرنگار حرفه‌ای را پوشش می‌دهد/ استفاده از توان روزنامه‌نگاری علم در پاسخ به چرایی اتفاقات

فیض‌اللهی: استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو است/ اتهام غیرمنصفانه به ژورنالیسم علم

فیض‌اللهی: استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو است/ اتهام غیرمنصفانه به ژورنالیسم علم