دوشنبه  18  آذر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
#ژورنالیسم_علم؛

صارمی‌فر: روزنامه‌نگار علم راحت‌تر می‌تواند سره را از ناسره تشخیص دهد/ روزنامه‌نگاری علم در کشور مهجور است

سه شنبه 05 شهریور 1398 ساعت 00:10
یک مدرس روزنامه‌نگاری علم گفت: روزنامه‌نگارانی که بر روزنامه‌نگاری علم مسلط هستند، راحت‌تر می‌توانند سره را از ناسره تشخیص داده و به بررسی مسائل مختلف بپردازند.

مهدی صارمی‌فر در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با تفاوت روزنامه‌نگاری علم با سایر حوزه‌های روزنامه‌نگاری اظهار کرد: معمولاً کسانی که وارد حوزه روزنامه‌نگاری می‌شوند باید تا حدودی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست یا ورزش تخصص داشته باشند ولی کسانی که قصد فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علم را دارند باید نسبت به مسائل علوم پایه آشنایی داشته و بتوانند از تکنیک و توانایی‌های ریاضی در بررسی‌ها و اظهارنظرهای خود استفاده کنند.

وی با بیان این‌که روزنامه‌نگاران ما چندان در رشته‌های علوم پایه تحصیلات دانشگاهی ندارد، گفت: این موضوع باعث شده تا فضای ژورنالیسم علم در کشور ما فقیر باشد و نتوانیم در فضای اطلاع‌رسانی و خبررسانی در کشور از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

این مدرس روزنامه‌نگاری علم ادامه داد: درصورتی‌که شما بخواهید در یک خبرگزاری و یا روزنامه نزدیک به جناح راست یا چپ در بخش اقتصادی فعالیت کنید با کمی مطالعه در این فضا و اطلاعات جانبی می‌توانید به کار خبرنگاری مشغول شوید، درصورتی‌که برای فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علم حتماً شما می‌بایست در یکی از شاخه‌های علومی هم‌چون زیست‌شناسی، فیزیک و ریاضی در مقطع کارشناسی دارای تحصیلات دانشگاهی باشید و سپس در دوره تحصیلات تکمیلی در رشته روزنامه‌نگاری به تسلط لازم دست یابید.

صارمی‌فر با اشاره به این مطلب که روزنامه‌نگاران با تسلط بر روزنامه‌نگاری علم راحت‌تر می‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند، افزود: روزنامه‌نگاران می‌توانند با نگرش ژورنالیسم علم به بررسی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی ورزشی نیز بپردازند.

وی در ادامه با طرح مثالی برای تحلیل ژورنالیسم علم گفت: به‌عنوان نمونه آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های بالستیکِ میان‌برد خارج شد که به‌نوعی این پیمان به‌عنوان تنها پیمان بین‌المللی باقی‌مانده بین جهان غرب و شرق محسوب می‌شد و متضمن صلح جهانی بود که متأسفانه دولت آمریکا از آن خارج شد.

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: موضوع پرتاب موشک در نگاه اول موضوعی بین‌المللی است ولی می‌توان همین موضوع را به‌عنوان سوژه‌ای برای تهیه تحلیل و مقاله علمی برای انتشار در رسانه استفاده کرد.

صارمی‌فر در ارتباط با بهره‌مندی از ژورنالیسم علم در بررسی مسائل اجتماعی نیز گفت: برای تحلیل اطلاعات در علوم اجتماعی باید تا حدی به آمار تسلط داشت تا بتوان در ارائه آمار و ارقام رویکرد دقیقی را نسبت به انتشار اخبار و اطلاعات به‌کار گرفت.

این مدرس روزنامه‌نگاری علم با بیان این‌که نمی‌توان تمایز چندانی میان رویکرد تحقیقی و تحلیلی روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم علم قائل شد، اذعان کرد: شاید بتوان گفت روش‌ها و اصولی که در بررسی یک موضوع اجتماعی مورد توجه خبرنگاران این حوزه قرار می‌گیرد با اصول و جهان‌بینی علمی در ژورنالیسم علم تفاوت چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: البته ژورنالیسم علم، جهان‌بینی و رویکرد علمی است و این بدان معنی نیست اگر شما در کارتان اصول علمی را رعایت کردید کار شما ژورنالیسم علم محسوب می‌شود.

صارمی‌فر در ادامه در خصوص لزوم گسترش رویکرد ژورنالیسم علم در مراکز دانشگاهی اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد سیاستگذاران دانشگاهی برای تربیت روزنامه‌نگاران علم می‌بایست نسبت به جذب دانشجویانی در تحصیلات تکمیلی در دانشکده‌های ارتباطات اقدام کنند که دارای پیش‌زمینه‌ علمی در علوم پایه یا مهندسی باشند تا بتوانند با انتقال دانش روزنامه‌نگاری به این افراد شرایط لازم را برای گسترش روزنامه‌نگاری علم فراهم شود.

این فعال رسانه در پایان گفت: درصورتی‌که بتوانیم براساس یک رویکرد مسئولانه نسبت به تربیت روزنامه‌نگاران علم اقدام کنیم در آینده شاهد فعالیت نسلی از روزنامه‌نگاران خواهیم بود که بی‌دلیل نسبت به بزرگنمایی یا کم‌اهمیت جلوه دادن موضوعات مختلف فعالیت نمی‌کنند.

انتهای پیام/4105/پ

http://ana.ir/i/412444
زردار: روزنامه‌نگار علم زمینه گفتگو بین دانشمندان و جامعه را فراهم می‌کند/ 3 شاخص اصلی ژورنالیسم علم

زردار: روزنامه‌نگار علم زمینه گفتگو بین دانشمندان و جامعه را فراهم می‌کند/ 3 شاخص اصلی ژورنالیسم علم

اسدی: توسعه روزنامه‌نگاری علم به احساس نیاز رسانه‌ها بستگی دارد/ ژورنالیسم علم به دنبال کپی‌کاری نیست

اسدی: توسعه روزنامه‌نگاری علم به احساس نیاز رسانه‌ها بستگی دارد/ ژورنالیسم علم به دنبال کپی‌کاری نیست

ابراهیم‌پور: ژورنالیسم علم خلأهای آموزشی را پر می‌کند/ استعدادیابی کودکان و نوجوانان با ژورنالیسم علم

ابراهیم‌پور: ژورنالیسم علم خلأهای آموزشی را پر می‌کند/ استعدادیابی کودکان و نوجوانان با ژورنالیسم علم

دانشی: ژورنالیسم علم ضعف‌های خبرنگار حرفه‌ای را پوشش می‌دهد/ استفاده از توان روزنامه‌نگاری علم در پاسخ به چرایی اتفاقات

دانشی: ژورنالیسم علم ضعف‌های خبرنگار حرفه‌ای را پوشش می‌دهد/ استفاده از توان روزنامه‌نگاری علم در پاسخ به چرایی اتفاقات

فیض‌اللهی: استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو است/ اتهام غیرمنصفانه به ژورنالیسم علم

فیض‌اللهی: استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو است/ اتهام غیرمنصفانه به ژورنالیسم علم

معرفی هرچه بهتر بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم/ خبرنگار علم رابط بین نخبگان با جامعه است

معرفی هرچه بهتر بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم/ خبرنگار علم رابط بین نخبگان با جامعه است

مهدیان: ژورنالیسم علم کمک می‌کند مفاهیم پیچیده به زبان مردم ساده شود/ 3 ویژگی مهم خبرنگاران علم

مهدیان: ژورنالیسم علم کمک می‌کند مفاهیم پیچیده به زبان مردم ساده شود/ 3 ویژگی مهم خبرنگاران علم

مظفری: روزنامه‌نگار علمی به چرایی اتفاقات و رویدادها می‌پردازد/ اطلاع‌رسانی نوین با استفاده از ژورنالیسم علم

مظفری: روزنامه‌نگار علمی به چرایی اتفاقات و رویدادها می‌پردازد/ اطلاع‌رسانی نوین با استفاده از ژورنالیسم علم