پنجشنبه  01  اسفند  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
معاون سازمان محیط زیست در گفتگو با آنا:

صنعت موتورسیکلت کشور، ارزشی برای سلامت مردم قائل نیست/ درخواست موتورسازان وقیحانه است

يكشنبه 13 مرداد 1398 ساعت 00:10
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ارتباط با درخواست برای شماره‌گذاری 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری گفت: صنعت موتورسیکلت نه تنها دستاوردی برای تکنولوژی کشور نداشته بلکه برای سلامت مردم نیز هیچ ارزشی قائل نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکی از مسائلی که در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مطرح بوده موضوع ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری است؛ موضوعی که از سوی این کارگروه در هیئت دولت مطرح شد تا در نهایت با پیگیری‌های فراوان به این نتیجه منتهی شد که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شود.

در زمان تصویب این طرح در سال 95 مقرر شد تا مهلت پنج‌ماهه‌ای به صنایع موتورسیکلت‌سازی داده شود تا به تولید خود ادامه دهند.

با وجودی‌که از ابتدای سال 96 با پیگیری دولت و پلیس موتورسیکلت کاربراتوری دیگر در کشــور تولید نشد، اما در همین مهلت پنج‌ماهه تا پایان ســال 95، بیش از 11 میلیون دستگاه موتورسیکلت‌ کاربراتوری پلاک‌گذاری و وارد خیابان‌های کشور شد، در حالی‌که تولید موتورسیکلت در کشور در بالاترین میزان سالانه 700 هزار دستگاه بود.

اخیراً درخواستی از سوی صنعت موتورسیکلت‌سازی مطرح شده که بتواند 12 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری دیگر را شماره‌گذاری کند، موضوعی که با واکنش‌های فراوانی همراه بود.

محسن پورسید‌آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به این خبر می‌گوید: یکی از دلایل افزایش آلاینده ازن در تابستان امسال ناشی از خروجی موتورهای کاربراتوری است که میزان آلایندگی آن 5 برابر یک خودروی با استاندارد یورو 2 است. 

وی معتقد است ما در تلاش برای از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری هستیم و این درحالی‌ست که موتورسازان به‌دنبال شماره‌گذاری مجدد این نوع موتورها هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص تصمیم دولت در این خصوص می‌گوید: من بعید می‌دانم دولت دیگر بخواهد فرصتی به موتورسیکلت‌سازان بدهد.

بر همین اساس مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خبر درخواست موتورسیکت‌سازان برای شماره‌گذاری 12 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: صنعت موتورسیکلت در شرایط حاضر به‌جای تحقیق و توسعه و بهبود فناوری در راستای ارتقاء استانداردهای زیست محیطی بَد عمل کرده و مشخص نیست این تعداد موتورسیکلت را کجا پنهان کرده و از کجا آورده است؟

وی با بیان این‌که میزان آلایندگی 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه آلایندگی تردد یک میلیون خودروی سواری است، گفت: من متعجب هستم که سلامت مردم چقدر برای صنعت ما بی‌اهمیت است که حاضر است آن را به خطر بیندازد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: قطعاً دولت در برابر این درخواست موضع‌گیری خواهد کرد ولی به‌نظر می‌بایست این سؤال را از صنایع پرسید که چطور می‌توانند شرایط را به‌گونه‌ای ببینند که بخواهند هر کار غیرقانونی و بدون توجیه زیست محیطی را انجام دهند.

تجریشی با اشاره به این مطلب که در شرایطی که هزینه‌های سلامت مردم تا این اندازه سرسام‌آور است صنایع چطور به خود اجازه می‌دهند تا چنین درخواستی را به دولت مطرح کنند، گفت: پاسخ نامه دولت در ارتباط با درخواست صنایع موتورسیکلت‌سازی 10 روز پیش از جانب سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است و این در حالی است که در مرتبه قبل نیز که این درخواست مطرح شد با مخالفت کارگروه زیربنایی دولت و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست همراه بود.

وی در پایان اذعان کرد: آنچه از موضوعات مطرح شده برمی‌آید حاکی از آن است که صنعت موتورسیکلت ما یک صنعت حرفه‌ای نیست و نه تنها دستاوردی برای تکنولوژی کشور نداشته بلکه برای سلامت مردم نیز هیچ ارزشی قائل نیست و همه خواسته‌هایش ضدسلامت مردم است.

انتهای پیام/4105/

http://ana.ir/i/408538
لغو قانون نصب فیلتر دوده توسط دولت تخلف است/ غیر سلامت و غیر محیط زیستی کارکردن هر دولتی باید برایش گران تمام شود

لغو قانون نصب فیلتر دوده توسط دولت تخلف است/ غیر سلامت و غیر محیط زیستی کارکردن هر دولتی باید برایش گران تمام شود

اقدام نامتعارف شرکت‌های موتورسازی برای شماره‌گذاری 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری

اقدام نامتعارف شرکت‌های موتورسازی برای شماره‌گذاری 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری

12 هزار موتورسیکلت دودزا در انتظار شماره‌گذاری/ شرکت‌های موتورسازی مانع کاهش آلودگی هوا هستند

12 هزار موتورسیکلت دودزا در انتظار شماره‌گذاری/ شرکت‌های موتورسازی مانع کاهش آلودگی هوا هستند

رتبه اول  دنیا در پرداخت یارانه انرژی هستیم

رتبه اول دنیا در پرداخت یارانه انرژی هستیم

با شماره‌گذاری 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری مخالفیم

با شماره‌گذاری 12 هزار موتورسیکلت کاربراتوری مخالفیم

کارخانه دیانا کاغذ عامل بوی نامطبوع در شهرک صنعتی بهاران

کارخانه دیانا کاغذ عامل بوی نامطبوع در شهرک صنعتی بهاران

آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری 26 برابر خودروهای هیبریدی است

آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری 26 برابر خودروهای هیبریدی است

اعتقادی به معاینه فنی موتورسیکلت‌های کاربراتوری نداریم

اعتقادی به معاینه فنی موتورسیکلت‌های کاربراتوری نداریم

آلودگی 4 برابری موتورسیکلت‌های کاربراتوری به ازای هر خودرو ‌

آلودگی 4 برابری موتورسیکلت‌های کاربراتوری به ازای هر خودرو ‌