جمعه  26  مهر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
برزویی:

مدعیان دروغین ظهور افراد کم‌سواد را هدف قرار می‌دهند

دوشنبه 26 فروردین 1398 ساعت 20:03
استاد گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مدعیان دروغین ظهور رگ خواب افراد کم‌سواد را به‌دست می‌آورند و با شعار مهدویت آنها را گمراه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست هم‌اندیشی مهدویت و چالش‌ها از ساعاتی قبل در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. بخش نخست این همایش با محوریت چالش‌های نظری و معرفتی مهدویت بود، بخش دوم نیز به چالش‌ها در عرصه سیاست‌گذاری مهدویت پرداخته شد و در بخش سوم به آسیب‌شناسی فرهنگی ارتباطی کنش‌های مهدوی در جامعه ایرانی تأکید شد.

در این بخش محمدرضا برزویی گفت: در سال گذشته در یکی از کلاس‌هایم دانشجویی درباره مدعیان ظهور مهدویت مسئله‌ای را بیان کرد و گفت در تهران شخصی خود را معصوم پانزدهم معرفی کرده و ما نیز افسوس خوردیم که چه اشخاص ساده‌لوحی این ادعاها را باور می‌کنند.

استاد گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) افزود: امام زمان(عج) در توقیع خود به نائب چهارمش می‌گوید «خواهند آمد از پیروان من کسانی که ادعای ارتباط با من در دوران غیبت را دارند، اگر کسی ادعای ارتباط با من را قبل از خروج سفیانی کرد، او دروغگو است و نباید به او توجه کرد.»

وی تصریح کرد: مدعیان دروغین از نظر گونه‌شناسی چهار دسته‌اند. دسته اول بر اساس ادعا، دسته دوم بر اساس شخص ادعا کننده، دسته سوم مقطع تاریخی طرح ادعا و دسته چهارم نیز انگیزه افراد برای طرح این ادعاست.

برزویی بیان کرد: بر اساس ادعا، افراد بسیاری ادعای منجی بودن، وکالت امام زمان(عج)، نیابت و یا ملاقات با او و مشاهده و رؤیت حضرت را دارند. عده‌ای نیز ادعای خواب و رؤیا و افرادی نیز ادعای مکاتبه با امام زمان(عج) را دارند. برای مثال خانمی مدعی بود که سه‌شنبه‌ها امام زمان(عج) برای دیدن او می‌آید و ایشان قرمه‌سبزی دوست دارند و من برای او درست می‌کنم.

استاد گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) گفت: به‌لحاظ شخص ادعاکننده در طول تاریخ دو دسته افراد مدعی وجود داشتند. دسته اول افرادی که خود مدعی بودند و دسته دوم کسانی هستند که دیگران آنها را منجی می‌خواندند. برای مثال شیخ علی اکبر طهرانی که نوه‌اش مدعی منجی بودن او بود.

وی خاطرنشان کرد: به‌لحاظ مقطع تاریخی طرح ادعا نیز برخی در حضور زمان حضور ائمه(علیهم‌السلام) مدعی بودند. مثلاً در دوران امام صادق(ع) شخصی به نام محمد بن عبدالله که پدرش او را منجی می‌خواند. همچنین در گونه‌ای دیگر در دوران غیبت صغری و نیز غیبت کبری برخی خود را نائبان امام زمان(عج) خطاب می‌کردند.

برزویی تصریح کرد: انگیزه افراد برای طرح مدعی گونه دیگری است. افرادی انگیزه قدرت‌طلبی، دروغ، جذب قلب‌ها و مریدپروری داشتند و نقشه استعمار نیز در این زمینه بسیار دیده شده است. برای مثال آقای کاظمینی بروجردی از مدعیان قدرت‌طلب بود و می‌گفت وقتی مردم سواری می‌دهند، چرا ما سواری نگیریم؟

استاد گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مدعیان اکثراً کم‌سواد اما زیرک هستند و می‌دانند از چه افرادی سواری بگیرند. مثلاً در حاشیه شهرها دنبال افراد می‌گردند و نه در شهرهای خاص.

وی خاطرنشان کرد: حاج علی‌اکبری که مدعی بحث انرژی درمانی بود، افرادی را اجیر کرد و این افراد در برخی مجامع حضور می‌یافتند و ادعا می‌کردند که ما توسط او شفا گرفته‌ایم. همچنین در عرفان‌های حلقه نیز مباحثی چالشی مطرح می‌شد که برای مثال چرا نماز را به این قبله می‌خوانید، چرا خم و راست می‌شوید و افراد را کم‌کم گمراه می‌کرد.

برزویی تصریح کرد: در شمال تهران همین الان فردی یافت می‌شود که ادعا می‌کند مراجع تقلید مانع ظهورند. همچنین ادعای استجابت دعا نیز توسط برخی مدعیان مهدویت مطرح می‌شود. افراد مدعی دروغین از دعوت به خودشان می‌توان شناخت. معمولاً این افراد دعوت به خود می‌کنند اما افراد حقیقی می‌گویند استجابت دعا دست خداست و دست ما نیست.

استاد گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع) در پایان خاطرنشان کرد: مدعیان رگ خواب افراد کم‌سواد را به‌دست می‌آورند و با شعار مهدویت آنها را گمراه می‌کنند.

انتهای پیام/4122/

http://ana.ir/i/373913
بیش از ۳۰ جلسه آموزشی پیرامون مسئله مهدویت تولید شده است

بیش از ۳۰ جلسه آموزشی پیرامون مسئله مهدویت تولید شده است

مهدویت را باید به‌عنوان مسئله حاکم بر جریان فلسفه تاریخ ببینیم

مهدویت را باید به‌عنوان مسئله حاکم بر جریان فلسفه تاریخ ببینیم

گفتمان مهدویت در حوزه‌های مختلف نیاز به بازنگری دارد

گفتمان مهدویت در حوزه‌های مختلف نیاز به بازنگری دارد

نقش دانشگاهیان در سیاست‌گذاری‌های جامعه

نقش دانشگاهیان در سیاست‌گذاری‌های جامعه

جمهوری اسلامی رهبر مبارزه با جریان‌های تکفیری است

جمهوری اسلامی رهبر مبارزه با جریان‌های تکفیری است

گرایش به ایده‌های مهدوی نسبت وسیعی با بحران‌های جامعه دارد

گرایش به ایده‌های مهدوی نسبت وسیعی با بحران‌های جامعه دارد

مهدویت سنتی الهی است که قطعاً اتفاق می‌افتد

مهدویت سنتی الهی است که قطعاً اتفاق می‌افتد

باید در زمینه مهدویت گفتمان‌سازی خردمندانه صورت گیرد

باید در زمینه مهدویت گفتمان‌سازی خردمندانه صورت گیرد

حکومت مهدوی به‌شدت عقلانی و زیبا است

حکومت مهدوی به‌شدت عقلانی و زیبا است

اصلی‌ترین منبع برای شناخت مهدویت، قرآن است

اصلی‌ترین منبع برای شناخت مهدویت، قرآن است

مهدویت عینیت بخشیدن به نظر و عمل است

مهدویت عینیت بخشیدن به نظر و عمل است

3 میلیون منتظر در نیمه‌شعبان به جمکران مشرف می‌شوند

3 میلیون منتظر در نیمه‌شعبان به جمکران مشرف می‌شوند

مهدویت یک فلسفه تاریخ است

مهدویت یک فلسفه تاریخ است

علما باید پاسخگوی مسائل روز باشند

علما باید پاسخگوی مسائل روز باشند

تحلیل مهدویت از جایگاه آرمان‌شهری

تحلیل مهدویت از جایگاه آرمان‌شهری