يكشنبه  04  اسفند  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
وزیر آموزش وپرورش:

70 درصد مشکلات مدرسه با مدیر مدرسه توانمند حل می‌شود

پنجشنبه 23 اسفند 1397 ساعت 17:33
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر مدیر مدرسه توانمند باشد 70 درصد مشکلات مدرسه حل می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی  در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل وزارت آموزش‌ و پرورش تحت عنوان همایش تدبیر و امید و گام دوم انقلاب اظهار کرد: ما برای مدرسه‌محوری پنج برنامه را اجرا کرده‌ایم و در سال بعد با قوت بیشتری این طرح را پیش می‌بریم.

وی افزود: نظام انتخاب و انتصاب مدیران پله و برنامه  اول بود، در این میان انتخاب مدیر مدرسه باید از میان همگان انتخاب شود نه صرفاً کسی که با منِ مدیر منطقه آشناست و در این مسیر ما همه توانمان را بر روی انتخاب مدیر مدرسه می‌‌گذاریم چون اگر مدیر توانمند و کاربلد باشد حدود ۷۰ درصد مشکلات مدرسه حل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه دوم سنجش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس بود و بر این اساس مدیران باید در دوره‌هایی شرکت کرده و گواهینامه دریافت کنند. بنابراین اگر همین مدیران برای سال بعد شایستگی لازم را نداشته باشند نمی‌توانند مدیر باشند.

بطحایی با یادآوری سومین برنامه، یعنی شفافیت در عملکرد مدرسه گفت: این برنامه یک نوع نظارت ذی‌نفعان بر مدرسه است؛ ما به هر مدرسه یک داشبورد مدیریتی می‌دهیم و بخشی از آن در اختیار والدین است تا وضعیت برنامه‌های مدرسه در بخش‌های مختلف را ببینند که آیا پیشرفت کرده است یا نه؟ و خوشبختانه این برنامه بسیار خوب بوده است و ما وضعیت مدارس را در این زمینه مستمراً نظارت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه ویژه مدارس تحت عنوان «بوم»، گفت: برای این برنامه، سازمان پژوهش شهامت به خرج داد و بخشی از ساعات دروس رسمی را به مدرسه واگذار کرد تا مدرسه خودش محتوای برنامه‌های آن دو ساعت را برنامه‌ریزی کند، البته این کار باید در چهارچوب برنامه‌ ابلاغی باشد.

وزیر آموزش و پرورش پنجمین برنامه مدرسه‌محوری را تفویض اختیار به مدارس اعلام کرد و افزود: در برخی از استان‌های ما در طول یک سال در هر روز ۵ بخشنامه به مدارس ابلاغ شده است که اصلاً اتفاق خوبی نیست برای همین اخیراً بخشنامه‌ای را صادر کردم مبنی بر آنکه غیر از وزیر و مدیرکل استان هیچکس دیگری حق ابلاغ بخشنامه به مدارس را ندارد.

وی افزود: به امید خدا این پنج برنامه را که سیاست‌های وزارتخانه است، به پیش می‌بریم و امیدوارم با کاری که در معاونت توسعه مدیریت می‌شود، زمینه بودجه‌ریزی عملکردی و عملیاتی مهیا شود و این برنامه‌ها به‌خوبی پیش بروند.

بطحایی افزود: البته در سال ۹۷ دو اقدام بسیار خوب دیگر را که با استقبال گسترده مواجه شد، انجام دادیم؛ یکی افزایش مشارکت معلمان در صندوق ذخیره از طریق انتخاب مستقیم و دیگری اقدام برای انتخاب عضویت معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش که با رأی فرهنگیان بود. 

وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه باید گفتگوی ما با جامعه ذی‌نفعان بیشتر شود، خاطرنشان کرد: ما همه در وزارت آموزش و‌ پرورش عضو یک تیم هستیم؛ همه در یک زمین بازی می‌کنیم؛ اگرچه هر یک مأموریتی داریم ولی هدف همه ما یکی است و شرط موفقیت ما همگرایی، هم‌سویی، هماهنگی و یکپارچگی ما است؛ ما باید همدیگر را تقویت کنیم چون همگی عضو یک خانواده هستیم و باید با هم هم‌سو بود.

انتهای پیام/4105/ 4122/پ

http://ana.ir/i/368111
لزوم اولویت پرداخت مطالبات فرهنگیان آسیب‌دیده از سیل

لزوم اولویت پرداخت مطالبات فرهنگیان آسیب‌دیده از سیل

وزارت ارشاد کتابخانه‌های مدارس را تجهیز می‌کند

وزارت ارشاد کتابخانه‌های مدارس را تجهیز می‌کند

همایش تجلیل از سرپرستان شبانه‌روزی دانشگاه فرهنگیان کشور

همایش تجلیل از سرپرستان شبانه‌روزی دانشگاه فرهنگیان کشور

هیچ کس جز وزیر و مدیرکل استان حق صدور بخشنامه به مدارس را ندارد

هیچ کس جز وزیر و مدیرکل استان حق صدور بخشنامه به مدارس را ندارد

افزایش 45 درصدی حقوق معلمان با درآمد پایین

افزایش 45 درصدی حقوق معلمان با درآمد پایین

مدرسه‌محوری رویکرد آموزش و پرورش در سال آینده است

مدرسه‌محوری رویکرد آموزش و پرورش در سال آینده است

سال 98 تمام برنامه‌های نظام آموزشی بر مبنای سند تحول خواهد بود

سال 98 تمام برنامه‌های نظام آموزشی بر مبنای سند تحول خواهد بود

نحوه برخورد با مدارس متخلف مشخص نیست/ عودت شهریه‌های اضافی

نحوه برخورد با مدارس متخلف مشخص نیست/ عودت شهریه‌های اضافی

امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم زودتر برگزار می‌شود

امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم زودتر برگزار می‌شود

موازی‌کاری در این شرایط دشوار اقتصادی یکی از مشکلات است

موازی‌کاری در این شرایط دشوار اقتصادی یکی از مشکلات است

اعمال معدل در کنکور به نفع دانش آموزان است

اعمال معدل در کنکور به نفع دانش آموزان است

برنامه ما افزایش تدریجی مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌ها است

برنامه ما افزایش تدریجی مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌ها است

نباید از معیشت معلمان غافل باشیم

نباید از معیشت معلمان غافل باشیم