پنجشنبه  15  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
حسامی در گفتگو با آنا؛

زیر ساخت‌های فیزیکی دانشگاه پیام نور به دانشگاه تربیت معلم منتقل شود

سه شنبه 12 فروردین 1399 ساعت 10:05
معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران گفت: انتقال زیر ساخت‌های فیزیکی دانشگاه پیام نور به دانشگاه تربیت معلم بهترین و عقلانی‌ترین راه برای تربیت دانشجومعلمان است.

فاطمه حسامی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پژوهش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص  واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نور گفت: مراکز  تربیت معلم که با فلسفه متعالی تربیت معلمان  کارآمد وتراز جمهوری اسلامی، با تدبیر شهید رجایی تشکیل و با بی‌تدبیری متولیان این امر مورد بی‌مهری قرار گرفت و منحل شد. تا این که به دستور رهبری، دانشگاه مأموریت محور تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) جانی دوباره گرفت  و در سال ۹۱ مأموریت تخصصی خود یعنی  تربیت و پرورش  نومعلمان با  کسب مهارت‌ها و صلاحیت‌های معلمی چه در حیطه فن و هنر معلمی و چه در عرصه علمی، آغاز کرد.

وی افزود: شاهد آن خواهیم بود که برای حرکت به سمت پیشرفت علمی و حرفه‌ای و توسعه کمی و کیفی دانشگاه قدم‌های محکمی برداشته شود. شاهد دانشگاهی هستیم که هر ساله گرایش رتبه‌های برتر کنکور سراسری به آن بیشتر می‌شود. دانشگاهی که روز به روز شاهد دانشجویان بیشتری است که تفکر تحول نظام آموزش و پرورش رادر سر می‌پرورانند. ما دانشجو معلمان شاهد آن هستیم  که روزی با طرح خرید خدمات آموزشی، روزی با اجرای ناصواب طرح رتبه‌بندی و روزی با ابلاغ طرح واگذاری تربیت معلم به دانشگاه پیام نور به نظام آموزش و پرورش نگاه هزینه‌ای می‌شود.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران بیان کرد: حقیقتا سوالاتی که برای مخاطب پیش می‌آید این است که تا چه زمانی این نگاه به آموزش و پرورش ادامه خواهد داشت؟ تا چه زمانی به اهداف انقلاب اسلامی بی‌توجهی خواهد شد؟ تا چه زمانی سند تحول بنیادین زیرپاگذاشته خواهد شد؟ گویا سیاست‌های ابلاغی رهبری برای تحول آموزش و پرورش باید برای چندمین بار به سمع مسئولان برسد.

حسامی مطرح کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای  تحول درنظام آموزش و پرورش کشور؛ ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمرّ شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامه‌های درسی مراکز و دانشگاه‌های تربیت معلم و شیوه‌های یاددهی و یادگیری برای پرورش معلمان باانگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش و  بازنگری در شیوه‌های جذب، تربیت، نگهداشت و به کارگیری بهینه  نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی‌های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره ی مهارتی، آمده است.

وی افزود: حال سوال ما این است که دقیقا کدام قسمت واگذاری فرآیند تربیت معلم نتیجه‌اش پرورش معلمان باانگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش خواهد بود؟ چگونه در دانشگاه پیام نور معلمان کارآمد و دارای شایستگی‌‌های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی ،صلاحیت تربیت دانش‌آموزان را به دست می آورند؟ گویا اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را باید برای یک بار هم که شده  بخوانند تا وظایف و اختیاراتشان را بدانند.  طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از ارکان این دانشگاه، هیئت امنای آن است و با توجه به اهمیت این دانشگاه در سازش آینده انقلاب، رئیس این هیئت امنا، رئیس جمهور  و نائب رئیس، وزیر آموزش و  پرورش است.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران گفت: براساس بنده یک ماده هشت اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یکی از وظایف هیئت امنای دانشگاه را تعیین خط مشی کلی دانشگاه و سیاست‌های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و دانشجویی، اداری و مالی دانشگاه، مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش را ذکر کرده است. حال نکته مبهم  اینجا پدیدار می‌شود که کدام قسمت طرح واگذاری فرآیند تربیت معلم به دانشگاه پیام نور مبتنی بر معارف اسلامی است؟ چگونه آقایان توقع دارند که دانشجویی در دانشگاه پیام نوری درس بخواند که اصلا ماموریتش تربیت معلم نیست و بدون آنکه دروس تربیت اسلامی که برای سازش نظام فکری دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود را ارائه کند؛ صرفا به بحث علمی می‌پردازد در صورتی که ما می‌دانیم طبق منویات رهبری هر معلم یک پرورنده یعنی معلم اخلاق هم هست.

حسامی بیان کرد: طبیعتا اخلاق نسل آینده ما باید برمبنای اسلام باشد اما معلمی که شخصیت اسلامی خودش ساخته نشده باشد چگونه می‌تواند تربیت کننده درستی برای نظام جمهوری اسلامی باشد؟! در دانشگاه فرهنگیان، معلم علاوه بر صلاحیت‌های علمی باید صلاحیت‌های حرفه‌ای شامل فن و هنر معلمی هم یاد بگیرد. اگر حتی از صلاحیت‌های حرفی ای صرف نظر کنیم؛ آیا  دانشگاه پیام نور با سابقه نه چندان موفق خود در حیطه علمی می‌تواند معلمان فکور و دانشمند را تربیت کند؟ گویا سند تحول بنیادین باید  برای هیئت امنا و هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان ارسال شود. محور سند تحول بنیادین، معلم در نقش مربی است و دانشگاه فرهنگیان نیز قطعه مهمی از پازل سند تحول بنیادین به شمار می‌رود.

وی افزود: معلم در سند تحول بنیادین به افرادی شایسته، دلسوز و خیرخواه که به لحاظ کسب شایستگی‌‌های فردی و جمعی و تحقق مراتب قابل توجهی از حیات طیبه در وجود خویش، مسئولیت سنگین کمک به هدایت دیگران و زمینه‌سازی برای رشد افراد را بر عهده دارند.مسئولین باید بدانند ما دانشجومعلمان پرچمدار راه یک هزار شهید دانشجو معلم هستیم. باید متوجه باشند امروز دانشجومعلم، هوشیار، دغدغه‌مند و تحول‌خواه است. دانشجو معلم چشمانش آفتاب حقیقت را می‌بیند و  براساس قانون مطالبه‌هایش را بیان می‌کند. نامه اخیر رئیس دانشگاه‌پیام‌نور مخالف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و قانون متعهدین خدمت است.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران مطرح کرد: در واقع نباید نگاه اقتصادی و فروش خدمات به این دانشگاه وجود داشته باشد آن هم در دانشگاهی که ماموریت‌های اساسی و مهمی برای تعلیم و تربیت کشور دارد. مهم‌تر از همه، نامه دانشگاه پیام نور بر خلاف منویات مقام معظم رهبری است و علاوه بر آن در تضاد با برنامه ششم توسعه است که به طور کامل انحصار تربیت معلم را به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اختصاص داده است. با توجه به نامه‌های ارسالی بسیج دانشجویی به ریاست جمهور و وزیر آموزش و پروش، طرح مذکور حذف خواهد شد چرا که نظام تربیت معلم یک کل به هم پیوسته است و دانشجومعلم در دانشگاه تربیت معلم ضمن اینکه از نظر علمی آموزش می‌بیند، بینش و نگرش وی نیز ساخته می‌شود. 

حسامی افزود: با توجه به اینکه در سال 1389 به علت  نیاز آموزش عالی به فضا آموزشی و امکانات با تصویب نهایی ماده 28 لایحه برنامه پنجم توسعه، انتقال این آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم قطعی شد؛ درخواست ما این است که دولت و وزارت علوم با توجه به اینکه جذب دانشجوی دانشگاه پیام نور کاهش پیدا کرده و همین تعداد دانشجو هم فقط الزام شرکت در کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی را دارند و با توجه به نیاز مبرم آموزش و پرورش به نیروی انسانی توانمند، ضمن اینکه بهترین و عقلانی‌ترین راه تربیت دانشجو معلم در دانشگاه تربیت معلم است؛  تقاضا داریم زیر ساخت‌های فیزیکی دانشگاه پیام نور به دانشگاه تربیت معلم منتقل شود.

انتهای پیام/4021/

http://ana.ir/i/480366
دانش‌آموزان مناطق محروم با شنیدن «شبکه به اصطلاح شاد» ناشاد می‌شوند

دانش‌آموزان مناطق محروم با شنیدن «شبکه به اصطلاح شاد» ناشاد می‌شوند

نامه بسیج دانشجویی به وزیر ارتباطات پیرامون مشکلات دانش آموزان مناطق محروم

نامه بسیج دانشجویی به وزیر ارتباطات پیرامون مشکلات دانش آموزان مناطق محروم

مبهم بودن دستورالعمل تداوم آموزش دانش‌آموزان در مناطق محروم/ اعلام آمادگی بسیج دانشجویی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در ایام کرونایی

مبهم بودن دستورالعمل تداوم آموزش دانش‌آموزان در مناطق محروم/ اعلام آمادگی بسیج دانشجویی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در ایام کرونایی

ویروس «واگذاری» دانشگاه فرهنگیان به پیام نور خطرناک‌تر از «کرونا»/ ۵ نکته درباره واگذاری دانشگاه تربیت معلم

ویروس «واگذاری» دانشگاه فرهنگیان به پیام نور خطرناک‌تر از «کرونا»/ ۵ نکته درباره واگذاری دانشگاه تربیت معلم

فراخوان چالش نوآوری باز کرونا

فراخوان چالش نوآوری باز کرونا

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس به کاندیداهای مجلس

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس به کاندیداهای مجلس

اعلام آمادگی ۱۴ هزار دانشجومعلم برای رویارویی مستقیم با آمریکا

اعلام آمادگی ۱۴ هزار دانشجومعلم برای رویارویی مستقیم با آمریکا

آیا وزیر آموزش و پرورش صدای دانشجومعلمان را شنید؟

آیا وزیر آموزش و پرورش صدای دانشجومعلمان را شنید؟

4 پرده از هر آنچه در دانشگاه فرهنگیان فارس می‌گذرد/ تغییر جنسیت یکی از پردیس‌ها برخلاف دفترچه کنکور

4 پرده از هر آنچه در دانشگاه فرهنگیان فارس می‌گذرد/ تغییر جنسیت یکی از پردیس‌ها برخلاف دفترچه کنکور

سیاست‌های غلط سبب نارضایتی دانشجومعلمان شده است/ کسرحقوق از دانشجویان نوعی تبعیض بود!

سیاست‌های غلط سبب نارضایتی دانشجومعلمان شده است/ کسرحقوق از دانشجویان نوعی تبعیض بود!