چهارشنبه  02  بهمن  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
بطحائی در همایش رابطان فرهنگی مدارس سما مطرح کرد؛

ایجاد نظام کاربردی مهارت آموزی در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی

چهارشنبه 13 آذر 1398 ساعت 15:04
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام کاربردی مهارت آموزی را به زودی در سما مستقر خواهیم کرد، چرا که مهارت آموزی یکی از ضروری‌ترین مؤلفه‌ها برای تغییر است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سما، سیدمحمد بطحائی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش رابطان فرهنگی مدارس سما با بیان اینکه این نشست گامی مثبت در راستای تعالی و تحول در حوزه فرهنگی آموزش و پرورش است، گفت: امیدوارم بتوانیم در طی این سلسله نشست‌ها غنای بیشتری به برنامه‌های فرهنگی مجموعه سما ببخشیم.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت نقش تأثیرگذار آموزش و پرورش عمومی در آینده جامعه، خاطر نشان کرد: هیچ جامعه‌ای رشد نمی‌کند، مگر اینکه آموزش و پرورش آن به تعالی و کیفیت مطلوب برسد. تجربه کشورهای گوناگون در این زمینه نیز موید این نکته است. بسیاری از کشورها بعد از مشاهده آسیب در حوزه های مختلف به سراغ اصلاح آموزش و پرورش رفته‌اند. همچنان که در آموزه های تعلیم و تربیت نیز بارها تأکید شده اگر بخواهیم آینده را اصلاح کنیم، باید تمام توجه ما معطوف به کودکان باشد. به عبارتی کم هزینه‌ترین و ریشه‌ای‌ترین برنامه برای اصلاح جامعه، برنامه ریزی در حوزه کودکان و نوجوانان است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت تحول در مسیر تعلیم و تربیت در راستای تعالی بخشی به معنویات، فرهنگ و هویت، تأکید کرد و افزود: زمانی که صحبت از تغییر می شود، فرض بر این است که جهت‌گیری، سمت و سو و مسیر درست است، در حال حاضر ما در آموزش و پرورش به تحول نیاز داریم؛ نه تغییر! همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال‌های گذشته به تناوب اشاره کرده‌اند که مسیر تعلیم و تربیت ما نیازمند توجه و برنامه‌ریزی بیشتری است.

بطحائی، تحول در آموزش و پرورش را تنها در حد تغییر ساختار آموزشی به نظام 6.3.3 و یا افزایش سطح تحصیلات معلمان و ... ندانست و خاطر نشان کرد: تحول در آموزش و پرورش زمانی است که تربیت به معنای طی مسیر به سمت تعالی و بهینه‌سازی باشد. تحول زمانی رخ می‌دهد که مسیر درست و تصحیح شده باشد.

وی با انتقاد جدی از سند 2030، گفت: ماهیت تربیتی این سند مورد نقد است؛ چرا که سمت و سویش با مسیر تربیتی ما متفاوت است هرچند که گزاره های مشترکی هم در آن وجود داشته باشد.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت دانش آموزی و دانشجویی سازمان سما، گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان، امانت‌هایی در دستان ما هستند و باید دغدغه مند و نگران مسائل تربیتی و آموزشی آنان باشیم و مسیر تعلیم و تربیت را در حد بضاعتمان اصلاح کنیم. از این رو مسیر کارهایمان را بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایه ریزی کرده‌ایم، چراکه این سند از بهترین و مناسب‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در حوزه آموزش و پرورش است.

وی اولین قدم سما را توجه جدی به مهارت‌آموزی دانست و گفت: نظام کاربردی مهارت‌آموزی را به زودی در سما مستقر خواهیم کرد، چرا که مهارت آموزی یکی از ضروری‌ترین مؤلفه‌ها برای تغییر است. مدرسه جایی برای فهم، شناخت و تعمیق بخشی به فرهنگ است نه آموزش دادن صرف علوم مختلف.

بطحائی با انتقاد از کم توجهی به مؤلفه فرهنگ در حوزه آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر، یادآور شد: یکی از دستاوردهای بزرگ ایام دفاع مقدس برای ما، تعمیق فرهنگ و هویت بخشی اسلامی و ملی‌مان بود، این ایام همچون دانشگاهی بود که آحاد ملت در مکتب دفاع مقدس درحال یادگیری بودند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی و تأسیس مدارس دارالفنون را گام بعدی سازمان سما دانست و افزود: در حال رایزنی برای راه‌اندازی مدارس خاص و ویژه ای به نام دارالفنون هستیم، مدارسی که از لحاظ برنامه های آموزشی و پرورشی، فضای آموزشی، امکانات، ظرفیت‌ها و مهارت‌آموزی از سایر مدارس بالاتر باشند و دانش‌آموزانی که به این مدارس ورود پیدا می کنند با آثار زیبای خلقت، طبیعت، اخلاق اسلامی و مفاهیم والای اخلاقی آشنا شوند و پرورش یابند.

وی از تغییر روش‌های انجام کارها در سما خبر داد و گفت: برنامه‌ها از این به بعد در سما به صورت طرح‌محور و پروژه‌محور انجام خواهد شد، هر طرح یک مدیر طرح خواهد داشت که از صاحب نظران و کارشناسان زبده خارج از مجموعه سما به صورت موقت برای انجام کار استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/4040/

http://ana.ir/i/448417
سیاست‌های معاونت فرهنگی دانشجویی سازمان سما تشریح شد

سیاست‌های معاونت فرهنگی دانشجویی سازمان سما تشریح شد

حضور بیش از 1850مهارت‌آموز در 230 عنوان دوره آموزشی

حضور بیش از 1850مهارت‌آموز در 230 عنوان دوره آموزشی

شناسایی استعدادها و تقویت آن از اهداف مدارس سما است

شناسایی استعدادها و تقویت آن از اهداف مدارس سما است

اعضای شورای راهبردی آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند

اعضای شورای راهبردی آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند

کاندیدای مجلس نمی‌شوم

کاندیدای مجلس نمی‌شوم

مدارس دارالفنون با هدف ارتقای سطح مهارتی دانش‌آموختگان ایجاد می‌شود

مدارس دارالفنون با هدف ارتقای سطح مهارتی دانش‌آموختگان ایجاد می‌شود

افتخار‌آفرینی دانش‌آموز سمای لاهیجان در جشنواره استانی نقاشی

افتخار‌آفرینی دانش‌آموز سمای لاهیجان در جشنواره استانی نقاشی

آموزش اصول ایمنی آتش‌نشانی و اطفای حریق به کارکنان سما

آموزش اصول ایمنی آتش‌نشانی و اطفای حریق به کارکنان سما

برپایی نمایشگاه کارآفرینی و دستاوردهای دانشجویان سما

برپایی نمایشگاه کارآفرینی و دستاوردهای دانشجویان سما

امکان استعلام آخرین وضعیت و مانده بدهی دولت برای سازمان برنامه‌و بودجه فراهم شد

امکان استعلام آخرین وضعیت و مانده بدهی دولت برای سازمان برنامه‌و بودجه فراهم شد

اجرای فعالیت‌های قرآنی در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی

اجرای فعالیت‌های قرآنی در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی