سه شنبه  23  مهر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
برزخ در دانشگاه؛

تیغ تیز علمی کاربردی رگ مدرسان را زد/ تعدیل نیرو یا گزینش اساتید مسئله این است!

يكشنبه 14 مهر 1398 ساعت 13:08
کدمدرسی بیش از 10 هزار استاد دانشگاه علمی کاربردی در ماه‌های اخیر لغو شده است این در حالی است که بسیاری از مدرسان معتقدند جلسه گزینش اساتید کاملاً ساختگی بوده تا برخی اساتید را بعد از 15 سال آموزش از گردونه خارج کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدتی است که دانشگاه علمی کاربردی موضوع کیفیت‌سنجی را در دستور کار خود قرار داده و برای دستیابی به این هدف سنجش صلاحیت مدرسان این دانشگاه یکی از اولویت‌ها عنوان شده است. به گفته محمدحسین امید رئیس این دانشگاه برخی از مدرسان در گذشته بدون طی فرآیندهای لازم جذب و گزینش کد مدرسی دریافت کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های رئیس دانشگاه علمی کاربردی 50 هزار مدرس در این دانشگاه مورد بررسی قرار گرفتند. وی درباره مکانیزم بررسی صلاحیت مدرسان سخن از کمیته‌های 3 تا 5 نفره به میان آورد و اینکه تک‌تک مدرسان به این کمیته‌ها دعوت شدند و صلاحیت علمی‌شان مورد بررسی قرار گرفت. رئیس دانشگاه علمی کاربردی در خردادماه 98 از باطل‌ شدن 25 تا 30 درصد کد مدرسی خبر داد. این گفته رئیس دانشگاه نشان می‌دهد که حدود 15 هزار نفر از مدرسان نتوانستند صلاحیت لازم را کسب کنند.

اکنون که به برخی از این مدرسان به صورت رسمی اعلام شده که نمی‌توانند از ترم تحصیلی آینده در دانشگاه علمی کاربردی تدریس داشته باشند، زوایای پنهان این سنجش علمی نمایان شده است. بسیاری از این استادان دلیل عدم صلاحیت خود را غیرشفاف می‌دانند. برخی از آنها در گفتگو با آنا اعلام کردند که اصلا هیئتی برای سنجشی آنها تشکیل نشده است.

سنجش علمی با یک نفر به جای یک هیئت

یکی از مدرسان علمی کاربردی که مشمول این حذف شده است، در گفتگو با آنا گفت: هیئت سه تا پنج نفره‌ای ندیدیم، یک استاد از یک دانشگاه دولتی مقابل ما نشست و سؤالاتی بی‌ربط در عرض سه دقیقه پرسید و تمام.

وی افزود: رشته من نقاشی است و در یکی از دانشگاه‌های دولتی درس خوانده‌ام، از من پرسیده شد که چه درس‌هایی در طول 11 سالی که در دانشگاه بودم، تدریس کرده‌ام که من توضیح دادم و دروسی را نظیر عکاسی و تصویرگری عنوان کردم. استاد در پاسخ گفت که این درس چه ربطی به رشته شما دارد؟

در نهایت من به او گفتم شما هم که استاد تصویرگری هستید چطور برای شهرداری آرم طراحی کرده‌اید؟ که عصبانی شد و گفت شما صلاحیت لازم را از نظر من ندارید.

اعلام سنجش علمی با ارسال یک پیامک و یک روز قبل از انجام مصاحبه/ آت و آشغال‌ها را جمع کنید!

مدرس دیگری از دانشگاه علمی کاربردی به آنا گفت: یک روز قبل از انجام مصاحبه به من پیامک زدند که فردا مصاحبه داری. وقتی فردای آن روز برای مصاحبه حاضر شدم، یک نفر برای سنجش علمی را دیدم.

وی افزود: کسانی که قبلاً شاگرد آن استاد بودند با خوشحالی از جلسه گزینش بیرون می‌آمدند و می‌گفتند که از ما سؤالی نپرسید و گفت که مشکلی برای ادامه تدریس ندارید.

این مدرس بیان کرد: وقتی وارد اتاق شدم، درباره سوابقم پرسید و توضیح دادم که چند کتاب نوشته‌ام، با برخوردی بد پاسخ داد «این آت و آشغال‌ها» را جمع کن.

سنجش نامفهوم

مدرس دیگری که کارمند یک بانک نیز هست، گفت: اتفاقاً سنجش علمی مدرسان دانشگاه هر چند وقت یک بار خیلی خوب است. سنجش‌ها باید مشخص و شفاف باشد، انتظار داشتیم در سنجش مدرسان دانشگاه علمی کاربردی هیئتی باشند که نظر جمعی و فارغ از سلیقه بدهند اما در جلسه سنجش خودم و بسیاری از همکارانم فقط یک نفر حاضر بود.

وی ادامه داد: اگر سنجش عادلانه باشد حداقل هر کسی در خلوتش می‌داند که برای چه رد شده است. نمی‌شود که فقط یک جلسه با حضور یک نفر سنجش کرد، بلکه سنجش باید از جهات مختلف شامل انجام مصاحبه علمی، نظر دانشجویان و سنجش فن بیان استاد و غیره صورت گیرد.

این مدرس دانشگاه علمی کاربردی معتقد است که انجام سنجش بسیار گنگ بود.

دریغ از یک سؤال تخصصی

مدرسی که در یکی از واحدهای دانشگاه علمی کاربردی علوم ارتباطات تدریس می‌کند، درباره جلسه سنجش علمی و تخصصی خود گفت: یک کلمه درباره علوم ارتباطات از من سؤال نشد.

وی اعلام کرد: درست است که دانشجو کم شده و برای دانشگاه نگه داشتن تعداد زیادی مدرس صرفه اقتصادی ندارد، ولی نباید این‌گونه بهانه اخراج را فراهم کرد و به بهانه نداشتن صلاحیت علمی 10 هزار مدرس را اخراج کرد. اگر شفاف اعلام شود که نمی‌توانیم شما را نگه داریم چون درآمدمان کم شده خیلی محترمانه و پذیرفتنی است.

این مدرس بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی که استادی را بیمه نکرده و رابطه استخدامی ندارد، اخراج مدرسان برای دانشگاه کاری ندارد این بهانه‌ها دیگر برای چیست؟ جالب‌تر آن است که استاد جدید هم به دانشگاه می‌آید.

به نظر می‌رسد خالی ماندن درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و بسته‌شدن بیش از 300 واحد این دانشگاه سبب کاهش درآمد شده و این کاهش درآمد قطعاً تبعاتی دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. در کاهش هزینه‌ها متأسفانه اولین گام در کشور تعدیل نیروست. حال درباره دانشگاه علمی کاربردی هم شواهد نشان می‌دهد که رد صلاحیت حدود 15 هزار استاد همین معنا را داشته باشد. اگر این‌گونه نیست چرا قبل از این‌ ماجرا، چنین اتفاقی نیفتاد. به گفته رئیس این دانشگاه موضوع رسیدگی به صلاحیت استادان مربوط به استادان پذیرش‌شده قبل از سال 95 است.

در حالی که دانشگاه علمی کاربردی از سال 70 وارد نظام آموزش عالی کشور شده است. سنجش استادان بعد از 25 سال کمی جای ابهام دارد. به گفته امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی، پیش از این استادانی بدون ضابطه جذب شده‌اند، حال سؤال این است که چگونه 25 سال استاد بدون ضابطه وارد یکی از دانشگاه‌هایی شده که مأموریت مهارتی داشته و قرار بود دانشجوی کارآفرین تربیت کند؟

اکنون زمان پاسخگویی به این سؤال است که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه کجا هستند؟ اگر 25 سال 15 هزار استاد فاقد صلاحیت به دانشجویان درس داده پس اکنون این دانشجویان چه می‌کنند و با کسب علم رده پایین در کجاها به کار گرفته شده‌اند. البته به گفته مسئولان این دانشگاه بیش از 1.2 میلیون نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند که البته بیش از 70 درصد مشغول به کارند!!! این مسئله در حالی است که بیشتر دانشجویان این دانشگاه را کارمندان دولت و یا شاغلان تشکیل می‌دهند.

باید منتظر ماند و دید که مسئولان دانشگاه علمی کاربردی چه پاسخی در قبال این ابهام خواهند داشت.

انتهای پیام/4040/پ

http://ana.ir/i/429250
مدرسان دانشگاه علمی کاربردی تجمع کردند

مدرسان دانشگاه علمی کاربردی تجمع کردند

دانشگاه طلا و جواهر می‌تواند به رشد و توسعه صنعت طلا و جواهر کمک کند/ توصیه‌های طلایی برای مشتریان طلا

دانشگاه طلا و جواهر می‌تواند به رشد و توسعه صنعت طلا و جواهر کمک کند/ توصیه‌های طلایی برای مشتریان طلا

ضررهای میلیاردی در دانشگاه علمی کاربردی/ آیا پرونده آموزش مهارتی بسته می‌شود؟

ضررهای میلیاردی در دانشگاه علمی کاربردی/ آیا پرونده آموزش مهارتی بسته می‌شود؟

معرفی پپتیدهای محافظت‌کننده کبدی و پیشگیری از دیابت در مدل حیوانی

معرفی پپتیدهای محافظت‌کننده کبدی و پیشگیری از دیابت در مدل حیوانی