تصویربرداری «اردکلی» در شهرک سینمایی پایان یافت
به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابطعمومی فیلم، بهروز غریبپور پس از ۱۶ سال به سینما برگشته است. او که عمده فعالیتش در کارگردانی تئاتر و ترجمه و تالیف آثار مربوط به حوزه تئاتر بوده است امسال با فیلمی در حوزه کودک به جشنواره فیلم فجر خواهد آمد.
«اردک لی» عنوان جدیدترین فیلمسینمایی غریبپور است. عنوان این فیلم برای هرکسی که اولین بار اسم آن را میشنود همان قدر عجیب و سؤال برانگیز است که برای کاراکترهای داخل فیلم! جالب این است که خود غریبپور هم حدود ۳۰ سال پیش از شنیدن همین اسم متعجب شده بود و همین مسئله کلید نگارش و ساخت فیلمی سینمایی شد که الان در مرحله فیلمبرداری است.
نزدیک به سه دهه پیش زمانی که غریبپور مدیر کانون پرورش فکری کودکان بود، بر حسب اتفاق با دانش آموزی به نام فامیل «اردک لی» آشنا میشود. او تصور میکند او احتمالاً از روستایی نزدیک اردکان یزد آمده است و به همین دلیل چنین نامی دارد. اما کودک توضیح میدهد که روستای آنها با همین نام در حوالی آذربایجان بوده است، اما پدرش با مراجعه به سازمان ثبت نام فامیل شان را تغییر داده است. او از مشکلاتی که نام فامیلش برای خود و خانودهشان بوجود آورده میکوشد و قصهی نابی در ذهن بهروز غریبپور شکل میگیرد. غریبپور همان زمان فیلمنامهای با همین نام مینویسد که تا امروز شرایط ساخت آن فراهم نشد.
او در اینباره میگوید: «۲۵ سال پیش با شنیدن ماجرای پسرک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فیلمنامهای با نام اردک لی را نوشتم اما شرایط تولید آن تا امروز فراهم نشد تا آنکه علی حضرتی بر حسب اتفاق فیلمنامهی من را میخواند و تصمیم به ساخت آن میگیرد. بیست و پنج سال طول کشید تا این فیلم ساخته شود، اما سرعت علی حضرتی در پیش تولید آن به اندازهای بود که کمتر از بیست و پنج روز فیلم را ۲۱ مهرماه کلید زدیم.
غریبپور از معدود سینماگران و کارگردانان تئاتر است که شناخت کامل و درستی به مقوله کودکان و نوجوانان دارد. او که از پرکارترین و سرشناس ترین چهره های تئاتر ایران به حساب میآید تجربه بسیاری در کارهای سینما و تئاتر کودک دارد، از نویسندگی فیلمنامهی «دونده» امیر نادری تا اپراهای عروسکی که مهم ترین آنها توسط او به اجرا درآمده و البته مخاطبانش اغلب بزرگسال بودند. او همچنین رییس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در طول دهه ۶۰ بود. غریبپور پیش از انقلاب نیز چند سالی معلم مدرسه دبستان بود و از همین رو شناخت بسیاری در حوزهی کودکان و نوجوانان دارد و مشکلات آنها و دغدغهشان را به خوبی درک کرده است. این شناخت در ساخت فیلم سینمایی «اردک لی» مشهود خواهد بود. او در این فیلم به اعتماد بنفس انسانها، عناصری مانند مانند نام، رنگ پوست و... که کسی در انتخاب آنها نقشی نداشته و تاثیر آن در زندگی پرداخته است. غریبپور دراین باره میگوید: اردک لی اساسا به مقولهی اعتماد به نفس اشاره دارد، پسرک قصه فیلم بچه به شدت با هوششی است اما نام او تبدیل به نقطه ضعف زندگیاش میشود و زندگی و آینده خود و خانوادهاش را تحت تاثیر قرار داده است.
درواقع این فیلم داستان پسر بچه ای به نام بایرام اردک لی است، پدرش کارگر راهآهن بوده ،اما که به خاطر بیماری صعبالعلاج همسرش همراه با خانواده از روستایی در آذربایجان به نام «اردک لی» به تهران میآید که با این مهاجرت دچار مشکلات اساسی می شوند. پسرش را در دبستانی به نام هدایت ثبتنام میکند. اتفاقاتی در مدرسه برای بایرام میافتد که آنجا را به مرور برای این پسربچه تبدیل به یک قربانگاه کرده و درنهایت زندگی خانواده به تراژدی میانجامد. این کارگردان در خصوص شکل گیری تراژدی فیلم توضیح میدهد: نام اردک لی برای تهرانیها نامانوس است. شرایط حضور او در مدرسه به شکلی است که تعدادی از شاگردان مدرسه و همچنین بعضی از ناظمها او را مسخره میکنند و در نهایت مدرسه او را به سمت مهلکهای سوق میدهد.
فیلم سینمایی «اردک لی» از فیلمهای پرلوکیشن جشنواره امسال است. بخشی از قصه در لوکیشن شهرک غزالی روایت شده که فیلمبرداری آن به پایان رسیده است.
گروه فیلمبرداری هماکنون در مدرسهای واقع در انقلاب مشغول به کار هستند.
بخش هایی از فیلم نیز در نقاط مختلفی خارج از تهران فیلمبرداری میشود و اما به گفته کارگردان قسمت عمده فیلم در این لوکیشن روایت خواهد شد. غریبپور دربارهی این مدرسه میگوید:قصه فیلم اردک لی در سال ۱۳۴۰ روایت میشود. از همین رو بخشهای مربوط به مدرسه نیز که از مهمترین لوکیشنهای فیلم است در یکی از قدیمیترین مدارس تهران فیلمبرداری شده. ما در حالی در این لوکیشن فیلمبرداری میکنیم که مدرسه همچنان دایر است.
انتهای پیام/