دوشنبه  05  اسفند  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
بررسی شايعه سقوط هواپيما به علت اشتباه سامانه پدافندی ايران؛

هیچ حساسیتی برای دادن اطلاعات جعبه سیاه وجود ندارد/ تکذیب پیدا شدن بقایای موشک روسی در اطراف هواپیما

پنجشنبه 19 دی 1398 ساعت 23:56
عابدزاده گفت: ما قادر هستیم جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سقوط کرده را بازخوانی کنیم و کار پیچیده ای نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی که روز گذشته در ساعت ۶:۱۲ دقیقه با ۱۷۶ مسافر  اتفاق افتاد گفت: ما قادر هستیم جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را بازخوانی کنیم خیلی کار پیچیده ای نیست.

او افزود: ما هرلحظه بخواهیم می توانیم اطلاعات را از دیتاها استخراج کنیم. ولی به دلیل آنکه جعبه سیاه صدمه خورده است و نیازمند تکنیک های برای بازخوانی و خارج کردن اطلاعات است.

عابد زاده تاکید کرد: هیچ حساسیتی برای دادن اطلاعات جعبه سیاه وجود ندارد و تمامی کشورهای مربوط به این هواپیما از جمله کشور سازنده هواپیما و کشور طراح هواپیما باید اطلاعات دقیق را بگیرند چراکه جعبه سیاه عاملی است برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی و علت دقیق وقوع حادثه را مشخص می کند.

عابدزاده گفت: این موضوعی که مطرح شده جعبه سیاه را تحویل نمی دهیم کاملا اشتباه و غیر منطقی بوده است.

او افزود: ایران مسئول رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: پیدا شدن بقایای موشک روسی در اطراف هواپیما صحیح نیست؛شبکه‌های مجازی برخی مسائل را می‌سازند.

او افزود: انفجار بر اثر برخورد هواپیما با زمین بوده است.

عابدزاده با بیان اینکه براساس استانداردهای سازمان هواپیمایی جهانی، ایران مسئول رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی است افزود: ایران طبق قوانین ایکائو مسئول رسیدگی به این سانحه، کشور  ایران است و باید تمامی قوانین مربوط به این موضوع را رعایت کند.

او گفت: ایران موظف است در این باره کمیته های مختلفی تشکیل دهد و تاکنون این کمیته ها تشکیل شده و جلسات مختلفی با حضور تیم اوکراینی برگزار شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه کشور بهره بردار و سازنده این هواپیما موظف هستند در این زمینه با ما همکاری کنند گفت: این کشورها باید اطلاعات دقیقی که در این زمینه لازم است را در اختیار ما قرار دهند.

او تصریح کرد: سازنده این هواپیما کشور فرانسه است و طراح این هواپیما آمریکا است و تاکنونی نمایندگانی را به ما معرفی کرده اند و به دلیل آنکه تعدادی از این جانباختگان کانادایی بوده اند اعلام آمادگی کرده اند که در این زمینه با ما همکاری کنند.

عابدزاده با اشاره به اینکه کارهای اجرایی و بازدید از محل وقوع حادثه امروز با حضور تیم اوکراینی انجام شده است گفت: فردا بازدیدهای دقیق تر و بیشتری صورت می گیرد.

او تاکید کرد: شایعه این موضوع که جعبه سیاه را به هیچ کشوری نمی دهیم را نه علمی و نه منطقی است و در چنین شرایطی و فضای کارشناسی نباید این موضوعات مطرح شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سازمان بین المللی هواپیمایی، رابطه بین ساختارهای نظامی و غیر نظامی را تعریف کرده است گفت: ما جزو این سازمان و تابع آن هستیم بنابراین تمامی این ساختار ها را رعایت کرده ایم‌.

او تصریح کرد: این هواپیما در ارتفاع ۸ هزار پایی قرارداشته و از فرودگاه مهرآباد درخواست انجام پرواز تا ارتفاع ۲۱ هزارپایی را داشته  و این فضا به هیچ عنوان امنیتی نبوده که بخواهد به آن موشک اصابت شود.

او یاد آور شد: شواهد زیادی وجود دارد که این هواپیما به علت نقص فنی دچار چنین حادثه ای شده و به هیچ عنوان موشک به آن اصابت نکرده است چراکه این هواپیما در ساعت ۶:۱۸ دقیقه به زمین خورده و بررسی ها نشان می دهد که خلبان قصد داشته هواپیما را به فرودگاه امام بازگرداند و برخورد آن به زمین هم به شکل شکمی بوده که نشان دهنده بازگشت آن بوده است.

عابدزاده اضافه کرد: هم شاهدان عینی و هم بازرسی قطعات نشان می دهد که هواپیما یک دقیقه در آتش در حال سوختن بوده و اگر موشک به آن اصابت می شد درجا منفجر می شد بنابراین از لحاظ فنی این امکان وجود ندارد که موشک به آن اصابت شده باشد.

او با بیان اینکه بوئینگ در یکی دو سال اخیر به دلیل سقوط ۲ هواپیما مدل مکس خود دچار ضرر های اقتصادی شدیدی شده است گفت: این مدل هواپیما هم از خانواده مکس بوده بنابراین آنها سعی دارند با شایعه پراکنی مانع ضررهای بیشتر در این حوزه شوند.

عابدزاده در باره این موضوع که چرا خلبان با برج مراقبت تماس نگرفته است هم گفت: شاید دود در کابین خلبان ایجاد شده باشد و خلبان دسترسی برای برقراری ارتباط با برج مراقبت را نداشته بود و از سوی دیگر اولویت مسئولیت خلبان آن بوده که هواپیما را بازگرداند و یا آن را نجات دهد بنابراین خلبان به وظیفه خود عمل کرده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه هواپیما نو بوده و ۲ فروند هواپیمای مکسی که سقوط کرده از این مدل هواپیما هم نوتر بوده است گفت: ممکن است هواپیما به دلیل استفاده نادرست و یا خطای انسانی دچار سانحه شود .

او بیان کرد: هواپیماهای قدیمی تر هم براساس فرایندهای که برای آنها تعریف شده کارها و تعمیرات بیشتری بر روی آنها انجام می شود.

عابدزاده تصریح کرد: اگر قرار باشد کشور دیگری برای رسیدگی به این موضوع وارد شود باید با اجازه و هماهنگی ایران باشد.

او افزود: تیم بررسی اوکراینی که امروز وارد ایران شدن چنین موضوعی که از کشور انگلیس درخواست همکاری کرده اند را مطرح نکرده بودند و طبق قوانین ایران مسئول رسیدگی به این سانحه است.

آتش سوزی در موتور هواپیما هنوز تایید نشده است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه هنوز آتش گرفتن موتور هواپیما را تایید نکرده ایم گفت: در این نوع هواپیما ها اگر یک موتور از بین برود می توان با موتور دیگر پرواز را کنترل کرد اما به شرطی که سامانه مدیریت ایمنی هواپیما به صورت کامل رعایت شده باشد.

او بیان کرد: سخت ترین شرایط پروازی هواپیما موقع بلند شدن است که بیشترین فشار بر روی موتور در آن زمان وارد می شود در این پرواز هم هواپیما موقع بلند شدن مشکلی نداشته است.

عابدزاده گفت: در این باره چندین موضوع مطرح است ممکن است چیدمان بار درست نبوده و یا اضافه بار وجود داشته باشد که تمامی این موضوعات در پرواز تاثیر خواهد داشت.

سعی می کنیم نتیجه بازخوانی جعبه سیاه را تا ۱ ماه آینده تحویل دهیم

عابد زاده با بیان اینکه سعی می کنیم باز خوانی جعبه سیاه را هرچه زودتر انجام  و نتیجه تا یکی دوماه آینده تحویل دهیم گفت: طبق بررسی ها اطلاعات جعبه سیاه را می توان استخراج کرد که در حال انجام آن هستیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه فضای آسمان ایران امن است گفت: امروز تعداد پروازها از آسمان ایران نسبت به مدت قبل بیشتر شده و این به دلیل ایمنی آسمان ایران است و بسیاری از کشورها عبور از ایران را ترجیح می دهند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در ۳ تا ۴ سال اخیر راه های موازی وایمنی فضایی را افزایش داده ایم و راه های تنگی که در گذشته بوده را گسترده تر کرده ایم گفت: امروز ۴ مسیر  در ۲ مسیر رفت و برگشت جنوب به شمال و بالعکس را ایجاد کرده ایم.

او گفت: اجساد را تحویل پزشک قانونی داده ایم و به دلیل حجم بالای سوختگی آزمایشات DNN باید بر روی آنها صورت گیرد.


ایران قادر به تشخیص پهبادهای بزرگ از کوچک است

در ادامه حمزه پاریاب کارشناس مسائل سیاسی  با بیان اینکه از اهالی رسانه و فضای مجازی درخواست می کنم وارد بازی کثیف که آمریکا ایجاد کرده نشوند گفت: با ارائه اطلاعات غلط خانواده ها را بیش از این داغدار نکنیم.

او گفت: پدافند جمهوری اسلامی ایران قادر به تشخیص پهباد کوچک از بزرگ هست و ابعاد ،سرعت و ارتفاع هواپیمای مسافری کاملا با جنگنده متفاوت است.

این کارشناس اقتصادی افزود: سامانه هایی که در ایران وجود دارد با توجه به جایگاه و کیفیتی که دارند کاملا می توانند نوع هواپیما را تشخیص دهند.

پاریاب افزود: تهران هم لایه پدافندی مهمی دارد بنابراین با اپراتور می توانیم تشخیص دهیم که این هواپیما با سرعت وارتفاع کم هواپیمای مسافری است.

او تاکید کرد: شکلیک به هواپیما باعث انهدام سریع و متلاشی شدن تمامی قطعات می شود اما این هواپیما چند دقیقه ای در آتش می سوخته و در جا منفجر نشده است.

این کارشناس سیاسی گفت: اگر موشک به این هواپیما اصابت می شد تمامی قطعات در یک محدوده جمع نمی شدند اما در این سانحه تمامی قطعات در یک محدوده بوده است.

پاریاب تاکید کرد:لیست پرواز های روتین مشخص و به مرکز کنترل فضای کشور و فرماندهان داده می شود و این پرواز هم در لیست پروازهای روتین بوده است.

ترامپ قصد دارد با ادعای دروغین شیرینی حمله موشکی ایران را از بین ببرد


صدر الحسینی کارشناس مسائل سیاسی در این برنامه گفت: اتفاقاتی که در هفته های اخیر افتاده و حمله قدرتمندانه و موشکی که از سوی ایران انجام شد بسیار وضعیت داخلی کاخ سفید و وزارتخانه های مربوطه را بهم ریخت.

او گفت: بسیاری از نمایندگان و رییس سنا از اینکه ترامپ دستور ترور فرمانده مقاومت را داده بود بسیار عصبانی شدند.

صدر الحسینی گفت: به نظر می رسد موضوعاتی را مطرح کردند تا فضای روانی و کاری آمریکا را مدیریت کنند. توانمندی پدافندی آمریکا آن چیزی نیست که مردم دنیا اطلاع دارند و این جو رسانه ای که ایجاد شده برای برای تحث پوشش قرار دادن حملات موشکی سپاه ایران بوده است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: این اقدام ترامپ و شکست های پشت هم خورده فرار به جلو است و می خواهند نشان دهند که توانمندی دفاعی ایران آنچنان هم قدرتمند نیست.

صدر الحسینی اظهار کرد: ادعای چنین اخباری باعث می شود موفقیت موشکی ما تحت تاثیر قرار گیرد و جو شادی و اقدام که بعد از گذشت ۷۰ سال برای کشور آمریکا از سوی سپاه ایران رخ داده است را تحت تاثیر قرار دهند

او تاکید کرد: تیم ترامپ چقدر برای آنکه از افتضاحات و مشکلاتی که برای مردم آمریکا ایجاد کرده به مطرح کردن چنین دروغ های شدیدی متوسل شده است.

او افزود: همه امکامات در دنیا کاملا می تواند این موضوع را نفی کند و در زمان کوتاهی  چنین دروغی که ترامپ مطرح کرده است روشن می شود.

صدرالحسینی تصریح کرد: اتفاقات اخیر و حمله بسیار دقیق و قدرتمندانه ایران به آمریکا به شدت وضعیت آمریکا را به هم ریخته و آنها می‌خواهند با این شایعات و جو رسانه‌ای این شکست‌ها را تحت پوشش قرار دهند.

او یاد آور شد: آمریکایی‌ها همچنین می‌خواهند این شیرینی موفقیت و توانمندی دفاعی ایران را تحت تاثیر قرار دهند.

انتهای پیام/

http://ana.ir/i/465428
دستور رهبر انقلاب بعد اطلاع از خطای انسانی در سقوط هواپیما اوکراینی/ صادقانه و صریح با مردم مطرح کنید

دستور رهبر انقلاب بعد اطلاع از خطای انسانی در سقوط هواپیما اوکراینی/ صادقانه و صریح با مردم مطرح کنید

ظریف: اشتباه انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی آمریکا به فاجعه منجر شد

ظریف: اشتباه انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی آمریکا به فاجعه منجر شد

خطای انسانی موجب سقوط هواپیمای اوکراینی شده است

خطای انسانی موجب سقوط هواپیمای اوکراینی شده است

بوئینگ 737 از صعود تا سقوط!

بوئینگ 737 از صعود تا سقوط!

سفر هیئت کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان سانحه هوایی

سفر هیئت کانادایی برای رسیدگی به امور قربانیان سانحه هوایی

استخراج  اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی آغاز شد

استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی آغاز شد

تسلیت شوچنکو در پی سانحه هوایی بویینگ ۷۳۷ اوکراین

تسلیت شوچنکو در پی سانحه هوایی بویینگ ۷۳۷ اوکراین

ضرورت بررسی دقیق و سریع علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

ضرورت بررسی دقیق و سریع علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

سفیر ایران در اوکراین حادثه سقوط هواپیما را تسلیت گفت

سفیر ایران در اوکراین حادثه سقوط هواپیما را تسلیت گفت

شورای امنیت ملی اوکراین: در حال بررسی همه ابعاد حادثه سقوط هواپیما هستیم

شورای امنیت ملی اوکراین: در حال بررسی همه ابعاد حادثه سقوط هواپیما هستیم