جمعه  26  مهر  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

راهکارهایی مؤثر برای رشد قد

يكشنبه 31 شهریور 1398 ساعت 06:00
در این مطلب با راهکارهای مؤثر و کاربردی رشد قد به‌صورت طبیعی آشنا خواهید شد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بیشتر افراد کوتاه‌قد، از قد خود ناراضی هستند، چون بلندقد بودن به دلایل زیادی می‌تواند مطلوبیت ایجاد کند. حتی اگر دلیل خاصی برای افزایش قد خود نداشته باشید، باز هم بلندقد بودن مزایای زیادی برای‌تان خواهد داشت اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.

عوامل رشد قد به صورت طبیعی

۱_داشتن تغذیه سالم:
یک شخص زمانی که چاق باشد کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. نه تنها این موضوع، بلکه داشتن هیکل مناسب با درست غذا خوردن شما را بلندتر قد و هم‌چنین سالم‌تر می‌کند.


پروتئین
پروتئین خالص مثل حبوبات، سویا و آجیل باعث می‌شوند که ماهیچه شما رشد کند و استخوان‌های سالم‌تری داشته باشید. کربوهیدارت ساده مثل پیتزا، کیک، شیرینی و نوشابه باعث دور کردن شما از این موضوع می‌شوند.

کلسیم
کلسیم، در برگ سبز سبزیجات مثل اسفناج، کم و در غذا‌های غنی شده یافت می‌شوند و کمک می‌کنند که استخوان‌های سالم‌تری داشته باشید.

ویتامین دی

ویتامین دی باعث رشد استخوان و ماهیچه در کودکان می‌شود و کمبود آن جلوی رشد را می‌گیرد. بیشترین مقدار ویتامین دی از نور آفتاب به‌دست می‌آید. فقط با ۱۵ دقیقه ماندن زیر نور آفتاب می‌توان مقدار لازم ویتامین دی را جذب کرد.

روی
روی دریافتی خود را با استفاده از غذا‌هایی مانند حبوبات، تخم‌مرغ و شکلات افزایش دهید تا رشد سلامت شما بهبود یابد. مصرف روی به خصوص در کودکان اهمیت دارد چرا که کمبود روی باعث توقف رشد می‌شود.

۲_ورزش کردن:
دلیل علمی این‌که فعالیت فیزیکی به رشد کمک می‌کند ساده است: هرچه بدن فعال‌تر باشد مواد غذایی بیشتری جذب می‌کند. افزایش دریافتی مواد غذایی هم به معنای رشد است. به علاوه، ورزش منظم به تحریک هورمون‌های رشد هم کمک می‌کند.
ورزش منظم اگر همراه با رژیم غذایی متعادل و خواب کافی باشد به بلندتر شدن قد شما کمک می‌کند. برخی از بهترین ورزش‌هایی که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند عبارتند از:
شنا
شنا باعث کشیدگی ماهیچه‌ها می‌شود و اگر آن را از سن کودکی انجام دهید در رسیدن شما به قد مناسب تأثیر بسیاری خواهد داشت. البته برای اثرگذاری، باید حداقل ۲ ساعت در روز و ۴ تا ۵ روز در هفته شنا کنید.
بارفیکس
آویزان شدن از یک میله افقی با بازو‌های کشیده روشی موثر در افزایش قد است. برای استفاده از این روش ۱۰ ثانیه در وضعیت یکسان آویزان بمانید و بعد چندین مرتبه این حرکت را تکرار کنید.
روش بهتر هم آن است که پاهایتان را جمع کنید و چند ثانیه در حالتی موازی با زمین نگه دارید. اگر بخواهید این ورزش اثر مثبتی روی قد شما داشته باشد باید این نرمش را چندین بار در هفته انجام دهید.

۳_خواب کافی:
خواب زمانی است که بدن شما در حال رشد است، پس داشتن خواب کافی برابر است با این که شما به بدنتان زمان کافی برای رشد می‌دهید.
اگر زیر سیزده سال یا کمتر از ۲۰ سال سن دارید هر شب ۹ الی ۱۱ ساعت بخوابید.
هورمون رشد (HGH) در بدنمان به طور طبیعی تولید می‌شوند، مخصوصا در هنگام خواب عمیق یا بدون حرکت.
خوب خوابیدن باعث افزایش تولید هورمون رشد در غده هیپوفیز می‌شود.

۴_دوری از موانع افزایش قد
الکل و مواد مخدر دو مورد از رایج‌ترین عوامل مانع رشد هستند که باید به هر قیمتی از آن‌ها اجتناب کنید چرا که مخل رشد عادی شما خواهند بود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف استروئید‌ها در سنین پایین هم می‌تواند رشد را متوقف کند؛ بنابراین اگر نوجوان هستید باید از این مواد هم دوری کنید. این‌ها صفحه‌ی رشد شما را بسته و به این ترتیب رشد استخوانی را متوقف می‌کنند. در حقیقت، به شهادت تحقیقات، حتی کودکان و نوجوانانی که از دارو‌های ضد آسم استفاده می‌کنند هم معمولا ۲ سانتی‌متر کمتر از همتایان سالم خود قد می‌کشند.
به جز استروئید، مواد مخدر و الکل، کافئین هم می‌تواند، به خصوص در کودکان، مخل رشد باشد. البته این دخالت مستقیم نیست بلکه کافئین مانع خواب عمیق می‌شود. از آنجایی که کودکان و نوجوانان برای رشد مناسب به ۸ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند، مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین می‌تواند باعث خواب نامناسب و به نوبه‌ی خود کوتاهی قد شود.

۵_مراجعه به پزشک
اگر خواهر و برادرهای‌تان در سن شما حسابی رشد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد شما قرار نیست از این‌که هستید بلندتر شوید، شاید بد نباشد به یک پزشک مراجعه کنید. مشکلاتی که باعث نقص در رشد انسان شوند زیاد رایج نیستند، اما وجود دارند. یک متخصص سلامت به شما کمک می‌کند با این مشکلات برخورد کرده و شانس‌تان را برای رشد تا حداکثر رشد بالقوه‌ی خود بالا ببرید.

برخی مشکلات در دوران کودکی (مانند نرمی استخوان) می‌توانند باعث شوند رشد شما در سنین پایین متوقف شود. به این‌ترتیب حتی در زمان بلوغ کامل هم به حداکثر قد بالقوه‌ خود نمی‌رسید. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا با انتخاب سبک زندگی سالم تا آن‌جا که امکان دارد به سقف بالقوه‌ی رشد خود نزدیک شوید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/4112/

http://ana.ir/i/416578
تاثیر "دوچرخه سواری" بر قدرت حافظه

تاثیر "دوچرخه سواری" بر قدرت حافظه

چگونه فرزند قدبلند داشته باشیم؟

چگونه فرزند قدبلند داشته باشیم؟

توصیه های کلی جهت افزایش قد

توصیه های کلی جهت افزایش قد