پنجشنبه  15  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
یادداشت وارده؛

2 رسالت دانشگاه‌ها در شکل‌دهی مشاغل نوظهور پساکرونا

دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 ساعت 17:10
ارتقای مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های موجود و استقرار سریع سازه‌های آموزشی و پژوهشی مشاغل نوظهور در کشور 2 رسالت تاریخی دانشگاه‌ها در شکل‌دهی مشاغل نوظهور عصر پساکروناست.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ بحران کرونا در حال تغییردادن ماهیت بسیاری از مشاغل کنونی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است. از سوی دیگر بسیار از مشاغل نوظهور به سرعت در حال اضافه شدن هستند.

البته مشاغل نوظهور قبل از بحران کرونا در دنیا نیز در قالب مطالعات آینده‌پژوهی مطرح بوده‌اند. نتایج برخی از این مطالعات از طرف مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

مشاغل نوظهور در هفت خوشه اصلی طبقه‌بندی شده‌اند، این هفت خوشه شامل داده‌ها و هوش مصنوعی، اقتصاد مراقبت، اقتصاد سبز، مهندسی و رایانش ابری، مردم و فرهنگ، توسعه محصول و فروش، بازاریابی و محتوا هستند.

در حوزه‌های هفت‌گانه ۹۳ شغل نوظهور پیش‌بینی شده که ۷۰ مهارت برتر ذیل آنها تعریف شده است. طبق مطالعات آینده‌پژوهی گزارش‌شده در مجمع جهانی اقتصاد، مجموعاً قرار است در مدت سه سال آینده 6.1 میلیون فرصت شغلی جدید در این حرفه‌های نوظهور در جهان ایجاد شود.

البته بحران کرونا در دنیا نشان داد مشاغل نوظهور و مهارت‌های مرتبط با آنها به لحاظ کمی و کیفی با سرعتی فراتر از مطالعات آینده‌پژوهی سال ۲۰۱۹ در جهان گسترش خواهند یافت.

به‌نظر می‌رسد دانشگاه‌های کشور در شکل‌دهی مشاغل نوظهور در عصر پساکرونا ویروس دو رسالت تاریخی بر عهده دارند. ارتقای مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های موجود و استقرار سریع سازه‌های آموزشی و پژوهشی مشاغل نوظهور در کشور این دو رسالت تاریخی هستند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ از وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادهای دنیا نشان داد رتبه ایران در مؤلفه مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی بین ۱۴۱ کشور تحت بررسی ۱۳۳ است؛ بنابراین گام نخست دانشگاه‌های کشور جبران این ضعف بزرگ است.

از سوی دیگر با توجه به محتمل‌بودن میل به درون‌گرایی بیشتر اقتصادهای دنیا در عصر پساکرونا، واقعیت‌ها و ضرورت‌های شکل‌گیری مشاغل نوظهور، لازم است دانشگاه‌های کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقش بااهمیت خود در این زمینه ایفا کنند.

زیرنظام‌های آموزش عالی کشور به لحاظ سخت‌افزار و انسان‌افزار شرایط مناسبی دارند؛ به‌نظر می‌رسد اصلاح و به‌روز‌رسانی نرم‌افزارها در کنار ارتقای سازمان‌افزار امکان انجام دو رسالت تاریخی دانشگاه‌ها در عصر پساکرونا ویروس را فراهم خواهد کرد.

*عباس علوی‌راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران و دبیر هیئت اندیشه‌‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

انتهای پیام/۴۱۰۳/4062/

http://ana.ir/i/490600
رونمایی از تولید دستگاه ترمومتر پزشکی با قابلیت تب‌سنجی از راه دور

رونمایی از تولید دستگاه ترمومتر پزشکی با قابلیت تب‌سنجی از راه دور

دانشگاه‌ها در پساکرونا به برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز دارند

دانشگاه‌ها در پساکرونا به برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز دارند

دانش تولیدی و تحقیقات علیه کرونا در «سامانه پایش» بارگذاری می‌شود/ دوره پساکرونا صاحب رشته می‌شود؟

دانش تولیدی و تحقیقات علیه کرونا در «سامانه پایش» بارگذاری می‌شود/ دوره پساکرونا صاحب رشته می‌شود؟

پافشاری رویداد کووید-19 بر رهیافت «خلاقیت‌بنیان»/ تولید دانش خلاقیت‌محور تنها راه مواجهه با کروناست

پافشاری رویداد کووید-19 بر رهیافت «خلاقیت‌بنیان»/ تولید دانش خلاقیت‌محور تنها راه مواجهه با کروناست

پیش‌بینی یک اقتصاددان از شرایط اقتصادی پساکرونا/ بسته حمایتی دولت تا 175 هزار میلیارد تومان افزایش یابد

پیش‌بینی یک اقتصاددان از شرایط اقتصادی پساکرونا/ بسته حمایتی دولت تا 175 هزار میلیارد تومان افزایش یابد

آموزش و یادگیری ترکیبی، ضرورت انکارناپذیر آموزش عالی در دوران پساکرونا

آموزش و یادگیری ترکیبی، ضرورت انکارناپذیر آموزش عالی در دوران پساکرونا