سه شنبه  12  فروردین  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
در نشست هم‌اندیشی شیوه‌های اثرگذار آراستگی در دانشگاه تشریح شد؛

چرا وضع حجاب در برخی دانشگاه‌ها نامناسب است؟/ دانشگاهی که بر رعایت حجاب چادر الزام دارد

چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 00:15
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: «برخی می‌پرسند چرا وضع حجاب اینگونه شد؟ و من در پاسخ می‌گویم که دشمن روی جا انداختن بدحجابی در ایران خیلی کار کرده و این نتیجه‌ آن کار است.» 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد، «نشست هم‌اندیشی شیوه‌های اثرگذار آراستگی در دانشگاه» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در این نشست با ایام‌الله هه فجر و گرامی‌داشت اربعین سردار شهید سلیمانی گفت: «امیدواریم آثار خون و اقدامات آن بزرگوار به‌حق و شایستگی متجلی شده و روح این شهید، شهدای انقلاب، 9 شهید دانشجوی دانشگاه آزاد، هشت شهید گمنام و شهدای مدافع حرم و شهید محمدخانی و شیخ‌الاسلام قرین رحمت پروردگار باشد.»

محمدرضا دهقانی اضافه کرد: «بحث‌های کارکردی، اجتماعی، فرهنگی و دینی متفاوتی در حوزه عفاف و حجاب انجام شده‌ که دانشگاه‌ها در این راستا نقش مهمی دارند، چراکه در امر اجرا تئوری‌پرداز هستند.»

وی افزود: «خروجی دانشگاه‌ها در موضوع عفاف و حجاب یک مسئله پرتکرار در فضای مجازی و جامعه است که خروجی مناسبی در دانشگاه‌ها نداشته است.»

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با اشاره به اینکه یزد در طول تاریخ نمادی از دارالعباده و دارالعلم بوده‌ است و تاریخ غنی دارد و عمدتاً تفکر انقلابی و حجاب اسلامی در یزد به عنوان یک نماد پرافتخار بوده است، ادامه‌ داد: «در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد هجمه‌ای ظریفی که دشمن علیه ارزش حجاب و عفاف به کار برده‌ در حال اثرگذاری بر استان یزد است.»

الزام دانشجویان بر رعایت حجاب چادر در دانشگاه آزاد اسلامی یزد

دهقانی تصریح‌ کرد: «یزد یک شهر دانشگاهی با بیش از 60 مرکز آموزشی دانشگاهی است که نزدیک به یکصد هزار دانشجو دارد؛ ضمن اینکه بسیار از جوانان یزدی به شهرهای و استان‌های دیگر از جمله تهران، شیراز و اصفهان برای تحصیل سفر می‌کنند.»

وی افزود: «در دانشگاه‌های یزد رشته‌های علوم انسانی مرتبط با حوزه عفاف و حجاب داریم و دانشگاه‌ها کاملاً درگیر این موضوع هستند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد مطرح کرد: «تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی نخستین اقدام تدوین یک سری سندهای راهبردی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی بود.»

دهقانی تبیین کرد: «در ذیل این سند مهم که برگرفته از چشم‌انداز سند 20 ساله کشوری است، یک آیین‌نامه‌ای با عنوان آراستگی و پوشش طراحی شد که به اذعان افراد وزارت بهداشت و علوم پزشکی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده بود، این آیین‌نامه‌ یکی از جامع‌ترین آیین‌نامه‌هایی است که در حوزه کارکردی و برنامه‌ها تدوین شده که بیش از هزار ساعت کار تجربی و فکری داشته است.»

وی تشریح کرد: «دو هفته پیش در دانشگاه آزاد اسلامی میزبان دکتر کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بودیم و کارگاهی با حضور کارشناسان، معاونان و استادان دانشگاه برگزار و آیین‌نامه آراستگی تدوین شد.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یزد متذکر شد: «برای تکمیل آن نشست تصمیم گرفته شد سلسله نشست‌‌هایی برای اثر‌سازی مسئله عفاف و حجاب، روش‌های نوین کشوری که تجربه شده‌ را به هم‌اندیشی بگذاریم تا بتوانیم راه‌حل‌های موثر‌تری پیدا کنیم.»

دهقانی افزود: «در دانشگاه آزاد اسلامی یزد از 30 سال قبل بر رعایت حجاب چادر الزام داریم و از آن زمان این الزام در واحد یزد بخشنامه شد و حتی در شهر نیز دانشجویان غیربومی حق نداشتند بدون چادر تردد کنند.»

وی با بیان اینکه همچنان الزام چادر را حفظ کرده‌ایم، تأکید کرد: «چادر حجاب شرعی نیست، اما ما به عنوان مدل مدیریتی از آن استفاده می‌کنیم و یک فرم متحدالشکل در جامعه دانشگاهی ما است.»

حجاب مظلوم واقع شده است

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست هم‌اندیشی با تبریک 22 بهمن گفت: «در فجر امسال خون شهید سلیمانی در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی برکات زیادی داشته است و امیدوارم بتوانیم این انقلاب را به دست صاحب حقیقی آن امام‌ زمان (عج) برسانیم.»

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ابراهیمی‌پور افزود: «امیدواریم در راستای تدوین امر عفاف و حجاب قدم‌های مثبت و خداپسندانه‌ای برداشته شود.»

وی خاطرنشان کرد: «بنده از سال 1384 درباره مباحث کاربردی عفاف و حجاب مشغول فعالیت بوده‌ام و در بخش‌های علمی، آموزشی، تربیتی، کارشناسی و طرح‌های تربیتی از طرف مجموعه‌های دولتی و فرهنگی کمک فکری داشته‌ام.» 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: «موضوع حجاب مظلوم است و مشکل طرح‌هایی که در دستگاه‌های دولتی با محور حجاب و عفاف مورد تصویب قرار گرفته این بود که نگاه سلبی داشت و نگاه ایجابی نداشت.»

ابراهیمی‌پور بیان‌ کرد: «برخی می‌پرسند چرا وضع حجاب اینگونه شد؟ و من در پاسخ می‌گویم که دشمن روی جا انداختن بدحجابی در ایران خیلی کار کرده و این نتیجه‌اش آن است.» 

وی با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب دغدغه زیاد، طرح کم، پشتیبانی ضعیف و روند ادامه قوی نیست،گفت: «سعی داریم فعالیت‌های ما در حوزه حجاب و عفاف کاربردی باشد.»

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مباحث حجاب به دو دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: «دسته نخست موضوعات اجرایی است که طرح‌ها باید در قالب فرهنگی اجرا شوند. ایجاد تنوع در چادر مشکل را رفع نمی‌کند و مسئله اصلی ما خلأ علمی است.»

ابراهیمی‌پور با اشاره به نگاه کاربردی به مسئله حجاب گفت: «بحث تفسیر قرآنی حجاب، تاریخ حجاب در ایران و احکام اسلامی نکات قابل توجهی است، اما تمام مشکل افراد این‌ها نیست.»

وی با بیان اینکه دانشگاه باید دانشجوی خود را در حوزه حجاب متقاعد کند؛ ابتدا در بُعد علمی و سپس اجرایی اقدام کند، متذکر شد: «باید کرسی‌های آزاد‌اندیشی در بحث حجاب وجود داشته باشد.»

سه مفهومی که حجاب را کامل می‌کنند

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: «برای اینکه استاد مسلط به بحث حجاب شود، باید در دوره شرکت کند و اگر استاد نتواند تا پایان بحث حجاب ادامه‌ بدهد، ضعف دارد و باید ابتدا استاد اغناء شده باشد تا بتواند در حین بحث به شبهات جدیدی که وارد می‌شود پاسخ دهد.»

ابراهیمی‌پور تأکید کرد: «منطق حجاب باید برای جوانان تبیین شود. وقتی ما در حوزه اغناء اندیشه استاد کم داشته باشیم دشمن با تمام تجهیزات در حال فعالیت و ضربه زدن است و ممکن است موفق شود.»

وی عنوان کرد: «حجاب در کنار سه مفهوم حیا، عفاف و غیرت است. حیا و عفاف مطالب مهمی هستند که استاد باید بر آن مسلط باشد و مرز‌بندی آن‌ها دقیق است.» 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه‌ داد: «حیا به معنای شرم، حالت درونی و انقباض درونی برای جلوگیری از انجام زشتی‌ها است. مقابل زشتی‌ها واکنش نشان می‌دهد.»

ابراهیمی‌پور افزود: «حیا سه رکن دارد؛ انجام دهنده کار، بیننده کار و شنونده کار زشت است. اگر کار زشتی نباشد حیا معنا ندارد. خجالت در انجام کار خوب نقص است و حیا در انجام ندادن کار زشت فضیلت است.»

وی یادآور شد: «ریشه حیا از ترس است؛ یعنی به خاطر ترس از سرزنش دیگران کار را انجام نمی‌دهد. حیا 10 قسمت دارد که 9 مورد برای زن و یک مورد برای مرد است.»

این استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد: «مرحله نخست در سن بلوغ، زن است و این‌جا یکی از اقسام نه‌گانه حیا از بین می‌رود، دختری که ازدواج می‌کند هم خوشحال است، هم مضطرب و هم اشک‌ریزان، جراکه قسم دوم حیا را از دست داده، قسم سوم حیای زن با باردار شدن و قسم چهارم نیز با تولد فرزندش از بین می‌رود و به کمال مادر شدن می‌رسد.»

گناه نوعی بی‌حیایی در مقابل خداست

ابراهیمی‌پور ادامه داد: «پنج قسم حیای زن که باقی می‌ماند برای ادامه زندگی اوست و اگر عمل منافی عفت انجام دهد پنج پخش حیای او یکجا از بین خواهد رفت.»

وی افزود: «زنی که اجازه دهد یک بیگانه به خصوصی‌ترین بخش زندگی او وارد شود دیگر هیچ خط قرمزی برای خودش حفظ نکرده و بی‌حیا می‌شود. حیا شامل همه‌ زشتی‌هاست؛ زشتی‌های عرفی، عقلی و شرعی.»

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: «تمام گناهان از نگاه شرع زشتی است، چراکه نوعی بی‌حیایی در مقابل خداست. دزدی بی‌حیایی عرفی و شرعی است. هر حیایی در کنار حیای امر حجاب قرار نمی‌گیرد. حیای درونی یک انعکاس بیرونی دارد که در عمل و رفتار مشخص می‌شود. هرگاه شخص عمل زشتی انجام بدهد ما می‌گوییم بی‌حیا‌ست. حیا در چشم، گوش، لباس و... است.»

ابراهیمی‌پور گفت: «عفاف یعنی خویشتنداری و حالت درونی. حیا سرمایه الهی است و عفاف نیاز به تلاش دارد. در عفاف موضوع شهوت مطرح می‌شود که این شهوت یا شکمی است یا جنسی.»

وی تصریح کرد: «اگر کسی که غذای خوشمزه‌ای را دیده نتواند خودش را نگهدارد و آن غذا حرام را خورد، این شخص عفاف ندارد. عفاف در یک مبارزه پیدا می‌شود؛ از یک سو مبارزه شهوت از درون انسان و از سوی دیگر غذای خوشمزه بیرونی.»

غیرت بین زن و مرد مشترک است

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: «بی‌عفتی هیچ وقت نباید اتفاق بیفتد؛ حتی یکبار اگر فرد رعایت نکند بی‌عفت است. عفاف کف‌النفس است و بحث مبارزه با شهوت و غلبه و پیروزی بر شهوت عفاف است که از مبارزه انسان به دست می‌آید.»

ابراهیمی‌پور افزود: «غیرت با سه مفهوم مطرح شده متفاوت است و بین زن و مرد مشترک است و برای مرد فضیلت دارد و برعکس بحث حجاب برای زن مطرح می‌شود.»

وی تبیین کرد: «غیرت یک حالت درونی است که در مرد بیشتر است، تا این حالت خدادادی که در مرد وجود دارد به نحوی است که خطر آن برای مرد است و استفاده‌ آن برای زن.»

این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: «غیرت در واقع نگه‌ داشتن و محافظت‌ کردن از چیزی است که دارای ارزش است. دین، وطن، آبرو و ناموس چهار مصداق غیرت است.»

ابراهیمی‌پور توضیح داد: «اگر کسی بر دین خود تعصب داشته باشد در مقابل توهین به دین و پیامبر غیرتی می‌شود و مقابله می‌کند. درصورتی‌که دشمن به کشورش حمله کند سعی می کند از خاک وطنش دفاع کند.»

وی متذکر شد: «خداوند غیرت را برای مرد قرار داده تا از ناموس خود مراقبت کند. غیرت، تعصب به‌جا است. تعصب بی‌جا بر یک شخص سبب به گناه کشیده شدن آن شخص خواهد شد.»

انتهای پیام/4078/

http://ana.ir/i/471488
مشکل قطعی آب 19 روستای استان گیلان برطرف شد

مشکل قطعی آب 19 روستای استان گیلان برطرف شد

بررسی تحلیلی تغییر جهت سیاست منطقه‌ای ایران/ ماهیت تجاوزطلب و بی‌ثبات‌ساز رژیم صهیونیستی مقابل ایران

بررسی تحلیلی تغییر جهت سیاست منطقه‌ای ایران/ ماهیت تجاوزطلب و بی‌ثبات‌ساز رژیم صهیونیستی مقابل ایران

قرآن کریم مؤمنان را درباره امر به معروف و نهی از منکر مسئول دانسته است

قرآن کریم مؤمنان را درباره امر به معروف و نهی از منکر مسئول دانسته است

حجاب و عفاف از مهم‌ترین نیازمندی‌های بشر است

حجاب و عفاف از مهم‌ترین نیازمندی‌های بشر است

ضرورت ارائه راهكارهای اجرایی دستورالعمل‌های عفاف و حجاب در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی  

ضرورت ارائه راهكارهای اجرایی دستورالعمل‌های عفاف و حجاب در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی  

حذف مباحث فرهنگی موجب بی‌محتوایی و بی‌انگیزگی در دانشگاه‌ها می‌شود

حذف مباحث فرهنگی موجب بی‌محتوایی و بی‌انگیزگی در دانشگاه‌ها می‌شود

حجاب و عفاف در استمرار خانواده نقش اثرگذار دارد

حجاب و عفاف در استمرار خانواده نقش اثرگذار دارد

سقوط پرچم حجاب و عفاف آثار جبران‌ناپذیری دارد

سقوط پرچم حجاب و عفاف آثار جبران‌ناپذیری دارد

همایش «دختران آفتاب» در دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس برگزار شد

همایش «دختران آفتاب» در دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس برگزار شد

برپایی نمایشگاه کتاب و فروشگاه محصولات مرتبط با حجاب و عفاف

برپایی نمایشگاه کتاب و فروشگاه محصولات مرتبط با حجاب و عفاف