شنبه  17  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

قرص کهکشان گرگ کشف شد

فضانوردان قرص کهکشان گرگ را در جهانی دور دست پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سی‌سی‌ان، فضانوردان موفق به کشف قرص عظیم کهکشان گرگ شدند که 12.5 میلیارد سال  قبل تشکیل شده است، زمانی که کهکشان 13.8 میلیارد ساله ما تنها یک دهم سن امروزی خودد را داشت.

قرص کهکشانی بخشی از ساختار کهکشان‌های مارپیچی و عدس‌گون و برخی کهکشان‌های نامنظم که شامل ستاره‌ها و گاز و غباری است که به دور مرکز کهکشان می‌گردد.

یافته‌های جدید، دانسته‌های دانشمندان در خصوص نحوه تشکیل کهکشان‌ها در جهان اولیه را به چالش کشیده است. این کهکشان « DLA0817g» نام دارد اما فضانوردان آن را کهکشان «ولف» به معنای گرگ می‌نامند. این کهکشان به افتخار آرتور ام ولف، فضانوردی که آن را کشف کرد، کهکشان گرگ نامیده می‌شود.

این کهکشان دورترین قرص چرخان را دارد. جرم قرص کهکشان گرگ 70 میلیارد برابر خورشید است و با سرعت 170 مایل بر ثانیه در حال گردش است که از این نظر شبیه به کهکشان راه شیری است. کهکشان‌های دارای قرص ثابت و فرم‌گرفته مانند کهکشان راه شیری، به آرامی تشکیل شده‌اند و در کیهان پدیدار شده‌اند. برخی از آنها 6 میلیارد پس از انفجار بزرگ در کیهان ظاهر شده‌اند.

در روزهای اولیه پس از انفجار بزرگ، جهان یک تخته سنگ بزرگ و خالی بود. در نهایت کهکشان‌‌ها شروع به تشکیل کردند. سپس کهکشان‌های کوچک ادغام و ترکیب شدند و توده‌های گازی داغی ایجاد کردند. بیشتر کهکشان‌هایی که در کیهان کشف می‌شوند، شرایط فاجعه‌باری دارند چراکه به صورت مداوم تحت تأثیر ادغام‌های خشن قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/4021/

اولین فضاپیمای خصوصی جهان به ایستگاه بین‌المللی فضایی رسید

حلقه آتش، غول نورانی 11 میلیارد ساله

حلقه‌ای از آتش در کیهان کشف شد

ناسا شبیه‌ساز پرتوهای کهکشانی کیهانی می‌سازد

هواپیما و فضا/ پرواز در کهکشان‌ها امکان پذیر است؟

تبدیل عکسی از کهکشان‌ها به موسیقی