شنبه  17  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
آنا بررسی می‌کند؛

آینده‌ روشن در انتظار هواپیماهای الکتریکی/ آیا ایرلاین‌ها هواپیماهای جدید را می‌پذیرند؟

صنعت حمل و نقل هوایی با شتاب بالایی در حال تغییر و معرفی انواع جدید از هواپیماها برای ورود به ناوگان هوایی کشورهای مختلف است.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین روش‌های حمل و نقل مسافران و کالا در سراسر دنیا جابه‌جایی با هواپیما است. اکنون به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بیش از پیش ذخایر سوخت فسیلی شرکت‌های بزرگ صنعت هواپیمایی در تلاش‌اند تا رویکرد جدیدی را برای تولید محصولات آینده خود در نظر بگیرند.

صنعت هواپیمایی در همه کشورهای دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یکی از شاخصه‌های قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در شناخته می‌شود. روزانه هزاران پرواز از شهرها و کشورهای مختلف به مقاصد گوناگون صورت می‌گیرد. تقریبا صد در صد هواپیماهای فعال در خطوط هوایی از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند.

حالا برخی از شرکت‌های صاحب نام در صنعت هواپیمایی به دنبال تولید و جایگزینی هواپیماهای الکتریکی با هواپیماهای کنونی هستند.اما با مطرح شدن این تصمیم و اجرای بخشی از برنامه‌های مرتبط با هواپیماهی الکتریکی کارشناسان در صدد تا بدانند که آیا این دسته از هواپیماها به درستی می‌توانند وسایلی کارامد و بدون تولید آلایندگی برای سفرهای هوایی باشند؟

هواپیماهایی مسافربری به دلیل ظرفیت بالا برای جابه‌جایی مسافران و کالا از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار هستند. یعنی این هواپیماها وزنی برابر با صدها تن دارند و از تجهیزات مختلفی برای ارائه بهترین عملکرد بهره می‌برند. همه انرژی مورد نیاز در این غول‌های پرنده از طریق سوخت فسیلی تامین می‌شود. آزمایش‌های اولیه نشان داده است موتورهای الکتریکی می‌تواند جایگزینی برای موتورهای کنونی در هواپیماها باشد ولی به نظر می‌رسد تولید هواپیماهایی کاملا الکتریکی با چالش‌هایی همراه است.

چگونگی تامین انرژی کافی در هواپیماهای الکتریکی

مقایسه‌ای ساده بین مصرف انرژی در خودروهای الکتریکی با هواپیمایی که از نیروی برق برای تامین انرژی خود استفاده می‌کنند نشان می‌دهد این دسته از وسایل نقلیه  به چه نیروی عظیمی برای پرواز کردن نیاز دارند!

اکنون مهندسان فعال در صنایع حمل و نقل هوایی در تلاش هستند تا با طراحی انواع جدیدی از هواپیماهای الکتریکی مصرف انرژی را در آن‌ها حداقل تا چند درصد کاهش داده و امکان پرواز در مسیرهای طولانی‌تر را مهیا سازند. هواپیماهای الکتریکی که تا کنون ساخته شده‌اند عموما ظرفیت بسیار محدودی داشته و تنها برای مدت کوتاهی قادر به پرواز کردن هستند. کارشناسان صنعت هوایی معتقدند طراحی آیرودینامیکی می‌تواند مهم‌ترین گام برای تولید هواپیمای الکتریکی مقرون به صرفه و توانمند باشد.

لزوم توجه به طراحی آیرودینامیکی در هواپیماهای الکتریکی

طراحی آیرودینامیکی نه تنها در مصرف انرژی بلکه در سرعت و کیفیت پرواز هواپیماهای الکتریکی نیز تاثیر دارد. هواپیماها در هنگام پرواز به شدت تحت تاثیر شرایط جوی قرار دارند و همین حساسیت سبب می‌شود برای ایجاد هرگونه تغییری در شکل ظاهری هواپیما به مسائل متعددی دقت شود. مهندسان صنعت هواپیمایی در حال بررسی طرحی هستند که در آن بال‌های هواپیما کمی کوچک‌تر شده و قسمت اتنهایی تا حدودی پهن‌تر می‌شود.

مدل‌های شبیه‌سازی شدن با چنین طراحی در رایانه نشان می‌دهد هواپیماهایی که از این طراحی برخوردار هستند در هنگام پرواز با قدرت بیشتری هوا را شکافته و در عین حال انرژی کمتری را مصرف می‌کنند. همچنین این نوع از هواپیماهای الکتریکی تاثیر کمتری از آب و هوای متغیر می‌پذیرند و به دلیل کوچک شدن سطح تماس قسمت جلو هواپیما با هوا در آب و هوایی مانند طوفان هم توانایی زیادی برای حفظ تعادل هواپیما را در اختیار خلبان قرار می‌گیرد.

طراحی جدید هواپیماهای الکتریکی Heaviside نامگذاری شده است. کارشناسان صنعت هواپیمایی معتقدند Heaviside ایده‌ای مشترک بین خودروسازان و شرکت‌های هواپیمایی است و نمی‌تواند آن را تنها منحصر به نوع خاصی از وسایل نقلیه دانست. با پیشرفت پروژه‌های درحال اجرا به منظور تولید هواپیماهای الکتریکی می‌توان امیدوار بود که در آینده این نوع از هواپیماها به طور گسترده‌ای در ناوگان حمل و نقل هوایی به کارگیری شوند.

آینده‌ای روشن در انتظار هواپیماهای الکتریکی

حتی اگر نتوان از هواپیماهای الکتریکی برای مسیرهای طولانی از قاره‌ای به قاره دیگر استفاده کرد به کارگیری آن‌ها در مسافرت‌های داخل کشور نیز صرفه‌ جویی زیادی در مصرف سوخت فسیلی داشته و میزان کلی آلایندگی این وسایل نقلیه غول‌پیکر را کاهش می‌دهد.

اشتیاق مردم و دولت‌های مختلف به استفاده از هواپیماهای الکتریکی در صنعت هوایی موجب شده مطرح‌ترین شرکت‌ها در این صنعت میلیارد دلاری سرمایه‌ گذاری روی توسعه هواپیمای الکتریکی کرده و  پروژه‌های گذشته خود را با شتاب بیشتری دنبال کنند.

انتهای پیام/4144/

 

http://ana.ir/i/491448
کرونا رولز رویس را هم زمین‌گیر کرد/ تعدیل نیروی 9 هزار نفری

کرونا رولز رویس را هم زمین‌گیر کرد/ تعدیل نیروی 9 هزار نفری

هواپیما و فضا/ پرواز در کهکشان‌ها امکان پذیر است؟

هواپیما و فضا/ پرواز در کهکشان‌ها امکان پذیر است؟

کرونا فرصتی برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین/ پهپادها تا چه اندازه برای مقابله با کووید-۱۹ موفق بودند؟

کرونا فرصتی برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین/ پهپادها تا چه اندازه برای مقابله با کووید-۱۹ موفق بودند؟

بینی مصنوعی ویروس‌های موجود در هوا را تشخیص می‌دهد

بینی مصنوعی ویروس‌های موجود در هوا را تشخیص می‌دهد

تجربه حس پرواز با هواپیما بدون نیاز به رایانه‌‌ای قدرتمند

تجربه حس پرواز با هواپیما بدون نیاز به رایانه‌‌ای قدرتمند

هواپیماها بعد از کرونا به چه شکل درمی‌آیند؟

هواپیماها بعد از کرونا به چه شکل درمی‌آیند؟

کرونا خطوط هوایی را زمین‌گیر کرد/ شرایط نگهداری از هواپیما

کرونا خطوط هوایی را زمین‌گیر کرد/ شرایط نگهداری از هواپیما

تبدیل هواپیماها به آمبولانس هوایی

تبدیل هواپیماها به آمبولانس هوایی

صنعت حمل و نقل هوایی متحول می‌شود/ ساخت هواپیمای کاملا الکتریکی ممکن می‌شود؟

صنعت حمل و نقل هوایی متحول می‌شود/ ساخت هواپیمای کاملا الکتریکی ممکن می‌شود؟

ایران در منطقه غرب آسیا تنها کشور دارنده سیستم ناوبری بومی است

ایران در منطقه غرب آسیا تنها کشور دارنده سیستم ناوبری بومی است