جمعه  16  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
آنا گزارش می‌دهد؛

فناوری و دورکاری/ تکنولوژی، به کسب وکارهای اینترنتی رونق داد

سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 ساعت 13:00
شیوع ویروس کرونا روی مشاغل و کسب‌وکارها تاثیر مستقیم گذاشته و بسیاری از آنها را مجبور به اعمال دورکاری کرد. در این گزارش به نقش فناوری در مواجهه با دورکاری می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیماری کروناویروس جدید از جهات مختلفی بر زندگی ما تأثیر گذاشته است. همچنین به دلیل نرخ بالای شیوع، عده‌ی زیادی از کارفرمایان و کارمندان را به پذیرش سناریوهای دورکاری ترغیب کرده است. پیش‌بینی فوربز نشان می‌دهد وقتی گردوغبار ناشی از این تهدید جهانی برطرف شود یا کمرنگ‌تر شود، درجه‌ای از گرایش به سمت دورکاری همچنان باقی خواهد ماند. دورکاری پیش از کروناویروس نیز در بین ما وجود داشت، اما هرگز فرصتی جدی برای محک خوردن پیدا نکرده بود و اکنون هرچند به‌طور تحمیلی، اما بیش‌ازپیش در بین ادارات و کارمندها جا افتاده است.

با گذشت زمان و با شروع بازگشت کارمندان به محل کار، موضوعاتی همچون امنیت و مدیریت از راه دور همچنان در کانون توجهات باقی خواهد ماند. کار در خانه مطمئناً مرزهای امنیتی(خصوصاً امنیت سایبری) موجود در یک سازمان را تحت تأثیر قرار داده و حتی جابجا کرده است، و ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌ها برای شرکت‌هایی که از طریق این واقعیت جدید و از راه دور کار می‌کنند، بسیار زیاد است. بنابراین بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند ضربه‌ی سنگینی را به شرکت‌ها وارد کند.

بهره‌وری

تغییر گسترده در مکان‌های کاری، افزایش ابزارهای الکترونیکی مانند ایمیل، سیستم‌های اشتراک‌گذاری اسناد و پلتفرم‌های کنفرانس ویدئویی باعث بالا رفتن بهره‌وری کار در خانه شده‌اند. این پلتفرم‌ها درصورتی‌که پیاده‌سازی دقیقی داشته باشند، این امکان را به کارکنان می‌دهند تا همان میزان بهره‌وری را که در یک روز کاری و در دفتر محل کار داشته‌اند، به‌صورت دورکاری نیز به معرض نمایش بگذارند. یک دفتر کار مجازی مانند دفتر کار فیزیکی است، هرچند عناصر تازه‌ای را به چرخه‌ی کاری وارد می‌کند. به‌نوعی می‌توان دفتر کار مجازی را یک اجتماع متشکل از همکاران (شرکت‌کنندگان) دانست که به ابزارهای مدرن مجهز است.

به‌عنوان مثال، در حال حاضر کلاس‌های درس و نشست‌ها از پلتفرم‌های محبوب کنفرانس ویدیویی مانند زوم(Zoom) استفاده می‌کنند، زیرا چنین برنامه‌ای امکان ایجاد جلسات مجازی و به‌عبارت‌دیگر برپایی تجربیاتی مشترک را فراهم می‌کند.

شرکت ارتباطات تصویری زوم یک شرکت فناوری ارتباطات است که به‌وسیله پلتفرم نرم‌افزاری نظیر به نظیر و مبتنی بر اینترنت، به ارائه خدمات ارتباطی و گفتگوی اینترنتی از طریق فضای سایبری می‌پردازد و برای ارتباط از راه دور، آموزش از راه دور، دورکاری و ... استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از پلتفرم زوم برای دیدارهای تصویری با حداکثر ۱۰۰ شرکت‌کننده و در ظرف زمانی ۴۰ دقیقه کاملاً رایگان است. هرچند برای نشست‌های با شرکت‌کنندگان بیشتر و با مدت طولانی‌تر(و با ویژگی‌های بیشتر)، نیاز به پرداخت اشتراک است. در طول ماه‌های اخیر ترافیک صفحه دانلود برنامه زوم به میزان قابل‌توجه 535 برابر افزایش داشته، به‌طوری‌که طبق گزارش فوربز در ماه آوریل روزانه 200 میلیون شرکت‌کننده در نشست‌های زوم شرکت فعال داشتند. بااین‌حال ما در اینجا با یک "اما" بزرگ مواجه هستیم. به‌رغم تمام مزایا و راهکارهایی که توسط این برنامه یا برنامه‌های مشابه ارائه می‌شود، ما با روی تاریک برنامه‌های از راه دوری مانند زوم و غیره سر و کار داریم که کاربران و سازمان‌ها باید به‌طورجدی آن را در نظر بگیرند: امنیت.

امنیت

طبیعتاً هر شرکت و گروهی دشمنانی دارد. از این‌ها گذشته همیشه گروه‌هایی مانند هکرها وجود دارند که به‌عنوان عامل تهدیدکننده عمل می‌کنند. این عوامل تهدیدکننده بی‌تردید با دقت اتفاق‌های اخیر را رصد کرده و متوجه این تغییرات و شیفت قابل‌توجه سازمان‌ها به سمت دورکاری شده‌اند. منطقاً آنها این لحظه را فرصتی طلایی برای بهره‌برداری و احیاناً حمله به سیستم‌ها تلقی می‌کنند. هم‌زمان با محبوبیت فزاینده برنامه‌ای مانند زوم، بدافزارهای بسیاری تحت عنوان ساختگی زوم عرضه شده که کاربران با اجرای آنها در حقیقت آن بدافزار را در سیستم خانگی خود فعال می‌کنند. در طول یک ماه گذشته حملاتی از این نوع دو هزار برابر شده است! این حقیقت که دروازه رو به داده‌های شرکت‌ها به‌طور ناگهانی در همه‌جا گشوده شده، بدون تردید برای گروه‌های شرور ترغیب‌کننده است. در حالت ایدئال، سازمان‌ها باید برخی از اصول اولیه‌ی زیر را پوشش بدهند:

  • VPN  امن
  • حفاظت در سیستم کاربر نهایی
  • احراز هویت دوگانه‌ی افراد
  • انتخاب پسوردهای پیچیده و طولانی
  • ابزارهای فایروال
  • به‌روزرسانی‌های منظم
  • فایل پشتیبانی اطلاعات
  • ارتباطات رمزگذاری شده

لیست ابتدایی فوق نشان می‌دهد که مسئله‌ی امنیتی درون سازمان به واسطه‌ی ارتباطات از راه دور کاملاً جدی است و با گسترش میزان دورکاری، صلاحیت و پیکربندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را برای رسیدن به این مرحله باید فراهم نمود. تازه هنگامی‌که سازمانی به چنین نقطه‌ای رسید، سطح دیگری از مسائل خود را نشان می‌دهد و آن چیزی نیست به‌جز مدیریت عنصر انسانی.

مدیریت

مدیریت کار دشواری است و از آن دشوارتر مدیریت از راه دور است. گزارش دهی مستمر، به‌روزرسانی برنامه و وفق پذیری کاربران برای اطمینان از ایجاد امنیت منابع شرکت ضروری است. در خانه، محیط کاربر می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. ممکن است برخی از کارمندان از پهنای باند وای فای ناامن برای کارهای خود استفاده کنند.  

همچنین در محیط خانه، ممکن است کاربران به‌طور مرتب ایمیل و پیام‌های شخصی را با نمونه‌های شغلی و کاری تلفیق کنند که در این صورت امکان کلاه‌برداری‌های اینترنتی مانند فیشینگ افزایش پیدا می‌کند. مرورگرها و سایت‌های زیادی نیز وجود دارند که اسپم گذرای شده‌اند. تهدیدات بسیار است، و هنگامی‌که پشتیبانی از راه دور را نیز به آن اضافه کنید، پیچیدگی‌ها به‌سرعت افزایش می‌یابند. مدیریت حضوری، با استفاده از کلام، لحن، زبان بدن بسیار راحت‌تر از مدیریت از راه دور است و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

خدمات متمرکز از راه دور

این دوره در تاریخ مدرن به ما درس‌های مهمی را می‌دهد که بازتاب آن طی دهه‌های آتی باقی خواهد ماند. مشاغل باید آمادگی خود را بالا ببرند و برپایی محیط‌های کاری از راه دور و ایمن را در اولویت خود قرار دهند، زیرا روند دورکاری، حتی اگر پس از کروناویروس افزایش چشم‌گیر نداشته باشد، دست‌کم ادامه خواهد یافت. سازمان‌ها باید با پیاده‌سازی ساختارهایی که از کارمندان و داده‌های شرکت در برابر تهدیدات محافظت می‌کند، از صحت روند ادامه‌ی کار خود اطمینان حاصل کنند. درحالی‌که احتمالاً انتقال ناگهانی بار کاری به منازل وقت‌گیر و حتی مختل‌کننده به نظر می‌رسد، در درازمدت، شرکت‌ها از تغییرات و آموخته‌های تازه‌ی خود به‌وسیله‌ی دورکاری پشیمان نخواهند شد.

بسیاری از سازمان‌ها به تیم‌ها و شرکای داخلی برای پشتیبانی، نگهداری، گزارش دهی و امن سازی یک دورکاری توزیع شده تکیه دارند و با مدیریت و هدایت صحیح این مسیر بازدهی را بالا می‌برند. شرکت‌ها همچنین باید از این به بعد سیاست‌هایی را براساس یک برنامه‌ریزی امنیتی اتخاذ کنند.  با برنامه‌ریزی صحیح، آموزش کاربری، محافظت فنی و تراز کردن سرویس‌ها، ایجاد الگوی جدید دورکاری می‌تواند به بالا رفتن بازدهی شرکت‌ها و کارمندان در حال حاضر و آینده کمک کند.

انتهای پیام/

http://ana.ir/i/490764
کرونا و تحول در سبک کسب و کار/ مرور سرنوشت شرکت‌های بزرگ فناور

کرونا و تحول در سبک کسب و کار/ مرور سرنوشت شرکت‌های بزرگ فناور

انتقال داده با سرعتی میلیون‌ها برابر بیشتر امکان‌پذیر می‌شود/ نسل جدید کابل‌های فیبر نوری با سرعتی باورنکردنی

انتقال داده با سرعتی میلیون‌ها برابر بیشتر امکان‌پذیر می‌شود/ نسل جدید کابل‌های فیبر نوری با سرعتی باورنکردنی

ضرب‌الاجل ۳روزه برای جبران محاسبه اشتباه هزینه اینترنت

ضرب‌الاجل ۳روزه برای جبران محاسبه اشتباه هزینه اینترنت

دورکاری برای همیشه/ توئیتر راهکار جدیدی برای ادامه فعالیت پیدا کرد

دورکاری برای همیشه/ توئیتر راهکار جدیدی برای ادامه فعالیت پیدا کرد

کرونا حریف هوش مصنوعی نشد/ تأثیر علم نوظهور برخدمات فناوری اطلاعات

کرونا حریف هوش مصنوعی نشد/ تأثیر علم نوظهور برخدمات فناوری اطلاعات

دورکاری کارمندان گوگل تا پایان سال ادامه دارد

دورکاری کارمندان گوگل تا پایان سال ادامه دارد

ناسا کارمندانش را دورکار کرد

ناسا کارمندانش را دورکار کرد