پنجشنبه  15  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

کشف سیاه‌چاله‌ای 50 هزار برابر جرم خورشید/ دانشمندان گامی دیگر به سمت کشف ماده سیاه نزدیک شدند

سه شنبه 19 فروردین 1399 ساعت 08:00
آخرین تصاویر ارسالی از تلسکوپ فضایی هابل دانشمندان را از وجود سیاه‌ چاله‌ای غول‌پیکر در کهکشان راه شیری آگاه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  از زمان پرتاب تسلکوپ فضایی هابل به مدار زمین در ابتدای دهه 90 میلادی تا کنون دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از تصاویر ارسالی این تلسکوپ اجرام آسمانی بسیاری را شناسایی و در مورد آن‌ها به تحقیق بپردازند.

آخرین تصاویر ارسالی از هابل جرم آسمانی بسیار عظیمی را در فاصله 740 میلیون سال نوری از کره زمین نشان می‌دهد. دانشمندان پس از بررسی این تصاویر دریافتند جرم آسمانی مذکور سیاه چاله‌ای 50 هزار برابر بزرگ‌تر از خورشید است.

تسلکوپ هابل قادر نیست تصویر مشخصی از اجرام آسمانی در فضا را به مراکز تحقیقاتی در زمین ارسال کند در واقع تصاویری که علاقه‌مندان به علوم فضایی با نام عکس گرفته شده در فضا مشاهده می‌کنند ترکیبی از هزاران تصویر کوچک از نقطه‌ای در کیهان است. دانشمندان با استفاده از الگوریتم‌های خاصی این تصاویر را در کنار هم قرار داده و تصویر جامعی را به وجود می‌آورند.

محققان دانشگاه نیوهمپشایر سیاه چاله‌ای که به تازگی کشف شده است  دارای اهمیت بسیار زیاد و به عنوان حلقه‌ای مفقوده از فرایند شکل‌گیری جهان می‌دانند. اکثر سیاه‌ چاله‌هایی که تاکنون کشف و رصد شده‌اند در اصل از انفجار و فروپاشی ستاره‌های غول‌پیکر شکل گرفته‌اند ولی به اعتقاد دانشمندان این سیاه چاله بسیار بزرگ‌تر از آن است که از نابودی ستاره‌ای شکل گرفته باشد.

چنین مسئله‌ای سوال‌های زیادی را در مورد این سیاه چاله مطرح کرده و دانشمندانی از سراسر جهان را به آن واداشته است که هرچه زودتر پاسخ یا پاسخ‌هایی را در مورد آن‌‌ بیابند. دیگر موضوع جالب توجه در مورد این سیاه چاله موقعیت قرارگیری آن در مرکز کهکشان است. معمولا سیاه چاله‌ها در فضاهای دور افتاده کیهان و در مناطق ناشناخته قرار دارند.

سیاه چاله‌ها با ایجاد جاذبه بسیار قوی سایر اجرام فضایی را به درون خود می‌کشند و آن‌ها را نابود می‌سازند. لذا اگرچه سیاه‌ چاله‌های کوچک قادر به حرکت دادند سیاره‌های بسیار بزرگ نیستند ولی سیاه‌ چاله‌ای که به تازگی کشف شده است می‌تواند حتی بزرگ‌ترین سیاره‌ها را نیز به درون خود بکشد.

تلسکوپ فضایی هابل علاوه بر رصد همه اجرام آسمانی با ارسال اشعه ایکس به سمت جسم مورد نظر خود نوع ساختار، مواد تشکیل دهنده و میزان تقریبی انرژی موجود در آن را بررسی می‌کند. هم‌اکنون گروهی متشکل از دانشمندان فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی مشغول کار بر  روی این پروژه هستند.

با کسب اطلاعات بیشتر از این سیاه‌ چاله احتمالا رازهای بیشتری از این اجرام کمتر شناخته شده کیهان کشف می‌شود و علومی فضایی تا حد زیادی به سمت تکامل پیش می‌رود. بخش بزرگی از مواد تشکیل دهنده سیاه چاله‌ها ماده‌ای ناشناخته به عنوان «ماه سیاه» است. هنوز هیچ دانشمندی در جهان از نوع و ترکیب سازنده این ماده اطلاعی ندارد. از آنجایی که بخش اعظم کیهان از این ماده تشکیل شده نمی‌توان با قطعیت در مورد نوع ساختار اجرام مختلف سخن گفت و تنها باید به فرضیه‌ها بسنده کرد.

ماده سیاه در کل فضای کیهان در حال گسترش است و ساختارهایی که از آن شکل گرفتند نیز بدون لحظه‌ای توقف بزرگ‌تر می‌شود. لذا سیاه چاله یاد شده نیز قطعا در مدت میلیاردها سال بزرگ‌تر شده و به حجم کنونی رسیده است.

انتهای پیام/4144/

حلقه آتش، غول نورانی 11 میلیارد ساله

تبدیل عکسی از کهکشان‌ها به موسیقی

سکوت خورشید،صدای دانشمندان را درآورد

اکتشاف زیبایی‌های کهکشان با مادون قرمز

ستاره‌ای که از سیاه‌چاله جان سالم به در برد

دانشمندان سیاره‌ای شبیه به زمین را کشف کردند

میانجیگری آمریکا برای پایان یافتن جنگ نفتی روسیه و عربستان

شیب ابتلا به بیماری کرونا در البرز ملایم‌تر شده است

بنزین ارزان خودروسازی تسلا را به چالش کشید

نباید دوقطبی کاذب «اقتصاد-سلامت» ما را متوقف کند

پرهیز و محدودیت‌های غذایی در دوران نقاهت کرونا

آخرین آمار مبتلایان ویروس کرونا تا روز پنج‌شنبه 15 خرداد/ تاخت و تاز دوباره کرونا در کشور: مبتلایان جدید 3574 نفر +جزئیات
روباتی که مانع از انتقال کرونا به کادر درمان می‌شود/ حکیم در رکاب پزشکان
بی‌خبری مهندسان پزشکی از نیازها و مشکلات بیمارستان‌ها/ فرهنگ استفاده از تولید داخلی در بیمارستان‌ها وجود ندارد
ترامپ علیه مردم کشورش اعلام جنگ کرد/ برخورد غیرمنتظره و خشن پلیس با معترضان
اصلاح‌ ساختار بودجه شنبه به مجلس ارائه می‌شود
آقای استاندار، شما اینجا چه کاره‌اید؟ چرا گوش دولت و مجلس را نمی‌پیچانید؟
حرکت دانشگاه اسلامی برای بقای انقلاب و اسلام، خواست امام خمینی(ره)/ 2 خطری که جامعه دانشگاهی را تهدید می‌کند