يكشنبه  06  بهمن  1398
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out

حقایق‌نجوم + اینفوگرافیک

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- یکی از قدیمی ترین علومی که در دنیا وجود دارد علم ستاره شناسی و نجوم است و اگر چه هزاران سال است که انسان‌ها این علم را می دانند و دنیای شگفت‌انگیز ستاره‌ها را مورد مطالعه قرار داده‌اند اما ما هنوز هم دانش بسیار کمی از بسیاری از واقعیت هایی که در جهان اتفاق می افتد داریم. همین چیزهای اندکی که از این علم می‌دانیم هم واقعا شگفت انگیز و حیرت‌آور است و بسیاری از آن ها هم گیج کننده.

ما فقط قادریم تا حدود ۵ درصد از ماده این جهان هستی را کشف کنیم. بقیه جهان از ماده‌ای نامرئی تشکیل شده است که به آن ماده تاریک می گویند و همچنین فرمی رازآلود از انرژی در این جهان هستی وجود دارد که به آن انرژی تاریک می گویند.

اگر چه ونوس نسبت به عطارد فاصله ی دورتری به نسبت خورشید دارد ولی سطح گرمتری دارد و داغ تر است. علاوه بر این ونوس به آرامی می چرخد.

اگر انسان به یکی از سیاه چاله ها نزدیک شود به وسیله نیروی گرانشی فوق العاده آن به داخل کشیده می شود، اول تاثیر آن روی پاهای شما خواهد بود یعنی اول پاها را به داخل خود می کشاند و بعد از آن سر شما را و این نیرو به اندازه‌ای عظیم است که سر شما را از بدن جدا می کند، تجربه‌ای که امکان ندارد از آن جا سالم به در ببرید!

کهکشان گردابی که نام علمی آن در بین دانشمندان M51 است در واقع ۲ بازوی چرخشی است که بین ۲۵ تا ۳۷ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری دور است ولی با این حال با یک تلسکوپ آماتور هم قابل دیدن است.
وقتی که سیاه چاله‌های بزرگ به هم برخورد می‌کنند از آن‌ها امواج گرانشی رها می‌شود. البته در گذشته هم این انتظار می‌رفت که این امواج وجود داشه باشند با این حال اولین بار در سال ۲۰۱۵ بود که به طور رسمی این امواج شناسایی شدند.

در حقایق نجوم و در این جهان هستی دسته‌ای از ستاره‌ها به نام ستاره‌های نوترونی وجود دارند که از آن ها به عنوان ستاره های در حال مرگ یاد می شود. این ستاره ها بسیار کوچک و چگال هستند و از فروپاشی ستاره های بسیار بزرگ به وجود آماده اند با این حال وزنی برابر تقریبا ۱۰۰ میلیون تن دارند! این ستاره ها از تندترین ستاره هایی هستند که دانشمندان تا به حال مورد مطالعه قرار داده اند به طوری که با سرعت باورنکردنی ۵۰۰ بار در ثانیه دور خود می چرخند!

گالیلئو گالیله که دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی است را معمولا به طور اشتباه مخترع تلسکوپ می دانند که این طور نیست و تاریخ‌دانانی که حقایق نجوم را بازگو کرده اند بر این باورند که سازنده عینک یعنی یوهان لیپرشای سازنده تلسکوپ بوده است و گالیله در واقع اولین کسی بوده است که از تلسکوپ برای مطالعه ی جهان خارجی استفاده کرده است تا به کشفیات برسد.

نوری که از ستاره ها و کهکشان های راه دور ساطع می شود، طی زمانی بسیار طولانی به ما می رسد و آن قدر این زمان طولانی است که فکر می کنیم آن ها موجودیت هایی از زمان گذشته هستند. به عنوان مثال می توان نور خورشید را در نظر گرفت که ۸/۵ دقیقه طول می کشد تا به زمین برسد! نزدیک ترین ستاره ای که به ما قرار دارد Proxima Centauri نام دارد که 2/4سال نوری از ما دورتر است  به همین دلیل مثل 2/4 سال نوری قبل دیده می شود.

شاید باورتان نشود اما یک روز در ونوس ۲۴۳ روز در روی زمین طول می کشد و هر یک سال در ونوس 224 روز است و نکته ی عجیب تری که در مورد آن وجود دارد این است که ونوس روی محور خودش به عقب می چرخد! این واقعا پدیده ‌ عجیبی است که در سیاره های دیگر منظومه ی شمسی دیده نمی شود.

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند فضا خالی است اصلا این طور نیست و بلکه بهتر است بگوییم خلا وجود دارد اما چیزی که مشخص است این است که اتم های کمی از ماده در هر متر مکعب از فضا وجود دارد. فضای بین کهکشان‌ها هم که زمانی تصور می‌شود فضای خالی است در واقع با مولکول‌هایی از گاز و ذرات غبار پر شده است.

طراح: احسان نیک روان

برای دیدن سایز اصلی اینجا کلیک کنید.

زباله‌های سبز/ اینفوگرافیک

قدیمی‌ترین اشیای روی زمین را بشناسید

هدف المپیاد آسیا - اقیانوسیه نجوم، آموزش نجوم به نسل‌های جدید است

بررسی احتمالات گروه ایران در مسیر جام جهانی +اینفوگرافیک

هنگام سر خوردن خودرو چه کنیم؟ + اینفوگرافیک

اینفوگرافیک/ مسیر‌های پنج‌گانه راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران

خفاش مرموز چینی عامل کرونا / آخرین آمار از شیوع کرونا در چین
نه لبنان نه ایران جانم فدای «ویزای آمریکا»/ بارانِ جنجالی سینمای ایران 28 ساله شد!
برخی از افراد به‌ظاهر دانشمند به رسانه‌ها دروغ می‌گویند/ برای بنیاد ملی نخبگان اهمیت نمره از مهارت بیشتر است/ صرفه‌جویی آب در مصارف صنعتی با «سنتام»
فعالیت 11 روزه گروه جهادی سلامت دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق سیل‌زده
پیشنهاد کاهش معافیت مالیاتی در مناطق آزاد مطرح شد/ اخذ مالیات از لوکس‌نشینان
آتش زدن کتاب مرجع علمی بی‌خردی است/ علمای حوزه هرگونه نواخباری‌گری را نقد عالمانه کنند+فیلم
سرپرست مرکز تحقیقات چرم و کفش دانشگاه آزاد اسلامی تبریز منصوب شد
آماده‌باش رسانه‌ای برای جلسه‌ای که تکذیب شد/ ماجرای جلسه انتخاباتی روحانی با اصلاح‌طلبان چه بود؟
قیمت طلای 18 عیار از مرز 500 هزار تومان عبور کرد